DLF Høstmøte 2018 fullstendig program

LAST NED PROGRAMMET HER. Her kan du laste ned og se hele programmet for DLF Høstmøte torsdag 18. oktober. Det blir ikke delt ut papirversjon av programmet. NB! Lunsj endret til kl. 12:40 – 13:30.

Årets DLF Høstmøte program er klart. Har du meldt deg på?

Torsdag 18. oktober møtes lederne i dagligvarebransjen til årets viktigste bransjetreff på Quality Hotel i Tønsberg.

Korte Talks i kombinasjon med faglige foredrag, politisk samtale og prisnominasjoner blir til sammen en innholdsrik fagdag og en unik møteplass, som avrundes med festkveld med gode bransjekolleger og utvalgte gjester.

Guri Solberg er konferansier og skal lede oss gjennom denne innholdsrike dagen.

Registrering fra kl. 9:00. Programmet starter presis kl. 10:00 og er ferdig ca kl 17:00.

Aperitiff og festmiddag kl. 19:00.

Påmeldingfrist 12. oktober.



Program

Program med informasjon, rekkefølge på talks og foredrag vil bli tilgjengelig for nedlasting i forkant av 18. oktober.

DLF Talks

  • Kathrine Mo, Markedsdirektør, TINE SA
  • Vegard Kjuus, Profilhusleder Meny, NorgesGruppen
  • Geir Inge Stokke, Konsernsjef, Coop Norge
  • Heidi Furustøl, Daglig leder, Initiativ for etisk handel (IEH)
  • Morten Karlsen, Direktør Innkjøp, NHO Reiseliv
  • Mette Fossum, Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt, Rema 1000
  • Øystein Bu, Styreleder i DLF og adm.dir i Dr. Oetker

Foredrag

  • Ulla Sommerfelt, CEO i EGGS Design. Entreprenør og glødende opptatt av å skape verdens beste arbeidsplass for kreative folk.
  • Jacob Schram, tidligere europasjef i Circle K.
  • Daniel Bobroff, etterspurt foredragsholder innen innovativ retailteknologi.
  • Elin Nørve, grunnlegger av Future Leaders, et lederutviklingsprogram for unge
  • Kees Jacobs, Capgeminis ekspert på digitale kundeopplevelser og prosjektleder for Consumer Goods Forum.

Politisk arena

Hva skjer med bransjens politiske rammevilkår? Lov om god handelsskikk kommer i 2019, og det diskuteres ulike tiltak for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen.

Stortingsrepresentantene Kårstein Løvås (H) og Terje Aasland (Ap) samtaler med bransjerepresentantene Ingvill Størksen (Virke) og Helge Hasselgård (DLF).

DLF Utmerkelser 2018

Vi hedrer våre medlemmer for deres ypperste bidrag innen innovasjon, merkevarestyrke og samfunnsansvar. Vinnerne av DLF Utmerkelser 2018 kåres under festmiddagen.


Påmelding

Invitasjon er sendt våre medlemmer (som har registrert seg som mottakere av DLF Nyhetsbrev) og eksterne gjester. Bruk lenken i mailen du får ved påmelding.

Medlemmer som ikke har mottatt invitasjon, men ønsker å melde seg på send oss en mail.

Påmeldingfrist 12. oktober.

DLF Høstmøte er kun åpent for ansatte i DLFs medlemsbedrifter samt inviterte gjester.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å være sikker på å motta informasjon om kommende møteplasser.


En mer detaljert programoversikt kommer senere.


Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter

Aktuelle saker:

DLF Høstmøte

Hold av datoen

Hvem vinner årets DLF Utmerkelser?

Workshop og kurs hos IEH høsten 2018

Initiativ for etisk handel (IEH) har i høst flere workshop og kurs som kan være aktuelle for DLFs medlemsbedrifter.

26.september – Workshop: «Strategisk tilnærming til Bærekraftsmålene – privat sektor»

Beskrivelse av arrangementet:
Hvilke bærekraftsmål er vesentlige for din virksomhet, og hvordan operasjonalisere arbeidet med disse?
Denne workshopen gir deg innføring i FNs bærekraftsmål, og hvordan du kan integrere dem i egen virksomhet gjennom vesentlighetsanalyse, utforming av strategier og virksomhetsspesifikke mål.

Les mer og meld deg på her.  Åpent for IEH medlemmer og ikke-medlemmer.

 


16. oktober – Kurs: «Ansvarlig innkjøpspraksis med mellomledd»

Beskrivelse av arrangementet:
Innkjøpsfunksjonen forvalter virksomhetens verdier knyttet til etisk handel, men manglende systematikk og organisering kan gjøre innkjøp til en risikosport. På dette kurset lærer du hvordan du kan bygge et innkjøpsprogram for å implementere arbeidet med etisk handel i innkjøp via mellomledd – når du ikke er i direkte kontakt med produsent.

Les mer og meld deg på her.  Åpent for IEH medlemmer.

 


25.oktober – Kurs: «Ansvarlig innkjøpspraksis med produsent».

Beskrivelse av arrangementet:
Hvorfor og hvordan bygge opp gode internprosedyrer som tilrettelegger for leverandørers arbeid med forbedringer av arbeidsforhold? Kurset tar utgangspunkt i tilbakemeldinger fra 1500 leverandører til det europeiske markedet.

Les mer og meld deg på her. Åpent for IEH medlemmer.

 

 


 

Om IEH

Initiativ for etisk handel (IEH) formål er å fremme ansvarlige leverandørkjeder slik at internasjonal handel bidrar til å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter, bærekraftig utvikling og forsvarlig miljøhåndtering.

IEH er en medlemsorganisasjon og Norges største nettverk av bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomheter som jobber forpliktende og systematisk for å sikre bærekraftige leverandørkjeder. Les mer her.

For ytterligere informasjon om medlemskap, kontaktpersoner, kurs og seminarer i regi av IEH sjekk deres hjemmesider  eller send mail.

Beskyttet: Nordic Fair Trading conference – presentasjoner

Dette innholdet er passordbeskyttet. For å vise det, vennligst skriv inn passordet nedenfor:

DLF Talks – eksklusiv mulighet!

Vi gjentar suksessen!

 

Vi har også i år gleden av å presenterer DLF TALKS DLF Høstmøte torsdag 18. oktober i Tønsberg.

Inviterte gjester fra bransjen entre scenen for å presentere et kort og konsist budskap de ønsker å dele med oss andre.

Det kan du også få muligheten til.

Har du et budskap du ønsker å dele med bransjen?

Vi har «Talks» vi ønsker å gi til våre medlemmer. Sitter du med et budskap du brenner for- og ønsker å dele med bransjen? Send oss en mail om hvorfor akkurat du / din bedrift bør få plass på scenen.

Det kan ikke være en firmapresentasjon, men må være et tema som berører hele bransjen. Er du usikker på om ditt budskap / tema er aktuelt er det bare å ta kontakt med DLF administrasjonen.

En DLF TALK varer maks 10 minutter (og maks 5 slides ved bruk av presentasjon).

La deg inspirere av fjorårets DLF Talks

Dette må du gjøre

Send oss en mail innen 24. september og fortell oss om hvorfor nettopp du (eller en kollega) skal få denne muligheten.

Relevante lenker:

DLF Høstmøte

DLF Utmerkelser

Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter

 

Fremtidsrettet, smart og fleksibel salgsoppfølging

 

Til Footprint omtale

Tilbake til oversikt DLF Partner


(Innlegg skrevet av Footprint)

Fremtidsrettet, smart og fleksibel salgsoppfølging

I det norske dagligvaremarkedet er det tre store aktører som sitter med kontrollen over distribusjonen, og det er deres privilegium og oppgave å gjennomføre tiltak for økt lønnsomhet i de ulike ledd av sine egne organisasjoner. Det burde således også være leverandørene sine oppgaver å svare på dette med fremtidsrettede og kostnadseffektiviserende løsninger som sikrer deres egen konkurransedyktighet i markedet.

NorgesGruppen kaster ut varefremmere

Da Dagligvarehandelen sendte ut nyhetsbrev med følgende overskrift 1. april 2014 «NorgesGruppen tar full kontroll i butikkhylla», var det flere på leverandørsiden som tenkte at dette måtte være en april-spøk. Konsekvensene for leverandører og bemanningsselskaper var rett og slett for store til at dette kunne være en realitet.

Behov for smarte og fleksible salgsløsninger

Behovet hos leverandørene ble svært fremtredende. I den hensikt var en reorganisering nødvendig, samt hvor det anses essensielt å benytte smarte og fleksible salgsløsninger. Med god kompetanse fra dagligvarehandelen og salg, var det et naturlig valg å etablere Footprint: Norges første salgsapparat på telefon og e-mail mot dagligvarehandelen. En håndfull leverandører tok sjansen på ett «friskt pust» i markedet og våget å tenke nytt for å sikre bred og hyppig salgsoppfølging i vårt landstrakte land.

Selger-rollen i endring

FootprintEtter mange år på leverandørsiden kjenner Footprint til utfordringene med å operere som salgsorganisasjon i et marked med store geografiske avstander. Det kan være utfordrende å opprettholde kostnadseffektive salgsruter i distriktene og spesielt i dagens situasjon hvor kjedene i økende grad tar kontroll i butikken selv. Følgelig vil dette stille nye krav til selgerne som må imøtekomme leverandørene. Man skal ikke undervurdere effekten av gode relasjoner, og det skal respekteres og erkjennes at det er viktig å ha selgere fysisk til stede i et riktig utvalg butikker. Samtidig bør man erkjenne at selger-rollen har endret seg med tiden. Selve salgssamtalen og kravet til selgeren sin ekspertise på kategori er blitt viktigere enn noen gang. Den gode samtalen på telefon kan vise til kategori-innsikt og forbrukertankegang, sikre innsalg og gjenkjøp på frivillig sortiment og nyheter, selge inn kampanjer og ta initiativ til lokale aktiviteter. Følgelig vil selgernes erfaring, innsikt og kunnskap være svært viktig.

Feltselgere

Takten for endringer i dagligvarebransjen går sakte men sikkert fremover. Footprint ser nå at en større del av leverandørene endrer sin salgsorganisasjon og vi har derfor med tiden fått store og tunge leverandører med oss på laget. Disse imøtekommer dagens endrede rammebetingelser ved å avdekke nå-situasjonen i sin egen organisasjon med tilsvarende effektive og lønnsomme salgsløsninger. Man ser på kostnad og lønnsomhet per salgsrute, og veier dette opp mot beste alternative anvendelsen av ressursene, som er bredere og hyppigere salgsoppfølging av butikkmassene. Når en telefonkonsulent kan dekke minimum det dobbelte av en felt-selger per telefon gir dette indikasjoner på at man bør rulle ut kartet for å gjøre en analyse på det potensielle som ligger i distribusjon, markedsandel og markedsdekning på kampanjer.

FootprintVi ser at løsningen i økende grad blir å la feltselgerne følge opp by og tettbebodde områder, mens telefonsalgsapparatet tar hånd om distriktene og de små butikkene som er store i sesong. Dette er en vinn-vinn situasjon hvor store omsetningsbutikkene som ligger sentralt får tettere fysisk oppfølging fra selgere som kan redusere kjøretiden. Distriktene dekkes dermed hyppigere og bredere enn før gjennom kvalifiserte kategorieksperter på telefon. Feltsalg og telefonoppfølging burde altså sameksistere i harmoni for mest mulig effektiv salgsdekning av markedet. Det er ikke snakk om å erstatte det ene for det andre, men å supplere hverandre for å nå felles mål.

Suksesskriterier

Forutsetning for å lykkes med salgsoppfølging per telefon er riktig kompetanse og kvalitet i alle ledd.

Footprint ansetter medarbeidere som har god erfaring fra butikk og/eller leverandørsalg. Våre selgere skal forstå markedets struktur og kompleksitet, samt forstå butikken sitt behov og foreslå gode løsninger som tilslutt gagner forbruker.

Vi gjennomfører grundig opplæring med fokus på kategori- og produktportefølje og sikrer den gode samtalen. Vi gjennomfører daglig oppstarts- og avslutningsmøter for resultatmåling, sparring og coaching, med tilhørende månedlige salgsmøter for oppdatering fra leverandører og kursing i salgsteknikk.

Vi er selektive på våre oppdrag og forutsetningen er at det skal alltid være interessant for butikk og forbruker. Vårt mål er å effektivt sikre god distribusjon og synlighet med 100% markedsdekning, samt sikre at investeringer hos kjedene er lønnsomme. Footprint kan med god erfaring garantere suksess med telefonsalg som ellers er svært utfordrende; rekruttering av riktig profil, engasjere og motivere gjennom god coaching og sikre gode resultat på hvert oppdrag. Vi skiller oss ut ved å fokusere på kvaliteten i salget, opplevelsen av kundeservice og vinn-vinn for butikk og leverandør.

Footprint må som alle andre endre seg i takt med markedet. Vi jobber hardt og smart for å hele veien tilpasse oss butikken sitt behov for å være den prefererte sparringspartner. Med en innovativ og åpen holdning for endringer og et godt samarbeid i alle ledd, vil smarte og fleksible salgsløsninger være en vinn-situasjon i hele verdi-kjeden.

Rudi Moen og Marit Thomassen, Partnere Footprint

Mer informasjon om Footprint

Footprint hjemmeside

Oversikt over DLF Partnere

Lansering av Nye STAND

Lansering av nye STAND nettsider hos GS1 Norway 27. september – meld deg på !

Vi er stolte av å presentere 20 års bransjesamarbeid i ny drakt!

Bli overbevist om hvordan STAND-rammeverket effektiviserer prosesser og verdikjeder

Vi byr på korte, faglige innlegg fra sentrale bransjeaktører, demonstrasjon av nye nettsider og lett bevertning

Hvor?

GS1 Norway Smart Centre, Brynsveien 11, Oslo

Torsdag 27. september kl. 14:00 – 15:30

Arrangementet er gratis. Påmelding: klikk her

Strengere krav – behov for tettere samarbeid og økt bruk av felles kjøreregler

Dagligvarebransjen tar nå nytt grep! Aktørene utfordres på effektivisering, produktutvalg, miljøhensyn og mattrygghet. Dette er krav som bransjen ønsker å oppfylle, og en del av oppskriften er økt samhandling og tettere samarbeid.

Denne rollen ivaretas av STAND (Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje). I STAND blir leverandørene og kjedene enige om felles retningslinjer og kjøreregler for å bringe produktene fram til forbruker på en kostnadseffektiv, miljøbevisst og trygg måte. Siden etableringen for 20 år siden har norsk dagligvarebransje sett fantastiske resultater av STANDs arbeid. -Men det er fortsatt store potensialer!

Nye nettsider

For å gjøre disse kjørereglene lettere tilgjengelig, og dermed sikre enda bedre utbredelse og gjennomføring, vil innholdet bli lansert på en helt ny måte. Ny nettside er brukervennlig uavhengig om du bruker PC, mobil eller nettbrett. Språk og terminologi forenklet. Søkeord og oppslag er brukertilpasset. Det lages også korte og instruktive videoer og animasjoner som gjør det enklere og raskere å tilegne seg innholdet. Alt er gjort uten at innholdet i regelverket påvirkes.

STAND representerer handelen gjennom Dagligvarehandelens Miljøforum (DMF) og industrien gjennom Dagligvareleverandørenes forening (DLF)

Les mer om STAND og  felles rammeverk er nøkkelen til fremtidens helautomatiserte dagligvarehandel

Ny signeringsrunde for bransjeavtalen om redusert matsvinn

 

Faglig oppdatering og ny signeringsrunde – «Bransjeavtalen om redusert matsvinn»

I samarbeid med myndighetene tar matbransjen grep om matsvinnet i Norge. Over 60 bedrifter har nå tilsluttet seg målene i «Bransjeavtalen om redusert matsvinn». Oversikt over hvilke bedrifter som har signert finner du her.

Ny mulighet til å bli med på matsvinndugnaden.

10. oktober kl. 13.30-15.30 / Norges Varemesse på Lillestrøm som del av Foodscape

Her vil du blant annet få høre mer om:

  • Resultater og eksempler fra arbeidet i hele verdikjeden
  • Skråblikk utenfra på betydningen av samfunnsoppdraget
  • Bransjeavtalens betydning ved statsråd Ola Elvestuen
  • Signering av nye tilslutningserklæringer ved statsråden

Påmelding og program

Påmelding med oppdatert program sendes fra Matvett i løpt av september.

For  spørsmål og ønske om å melde deg på til arrangementet ta kontakt med Matvett

Aktuelle saker:

Les mer om bransjeavtalen her

Oversikt over bedrifter som har signert

Bransjen vil ha med gjestene til å kutte matsvinnet

Relaterte DLF saker

31.01.2018 Bransjens matsvinn har blitt redusert

26.09.2017 DLF medlemsbedrifter signerte tilslutningserklæring i dag

23.06. 2017 Bransjeavtale for reduksjon av matsvinn ble signert i dag

Helautomatisert dagligvarehandel

Felles rammeverk er nøkkelen til fremtidens helautomatiserte dagligvarehandel

Coops automatiske varelager CLog er et eksempel på hvordan fremtidens distribusjon av dagligvareprodukter vil se ut. Skal bransjen møte morgendagens krav til miljøutslipp, mattrygghet, effektivitet og produktutvalg, må likevel pakking, merking og sporing av produkter bli enda bedre. STAND (Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje) spiller en viktig rolle for bedre samhandling mellom leverandører og kjeder på disse områdene.

Foto: CLog

Med sine 52 000 kvadratmeter grunnflate og 28 meters høyde er CLog et rimelig imponerende syn der det ligger noen få steinkast fra Gardermoen lufthavn. Hele sju år tok det fra planleggingsprosessen startet til første del av varelageret, eller rettere sagt distribusjonsfabrikken, åpnet i 2013. I dag er CLog det eneste helautomatiske fullsortimentslageret for dagligvarebransjen i Norden. CLog står for det meste av Coops totale lagerproduksjon, og herifra sendes produkter til butikker i hele landet. Rundt 350 mennesker jobber med logistikk og maskiner på huset og håndterer mottak og utsending av rundt 5000 paller daglig.

Tore Nygaardsmoen, Utviklingssjef logistikk hos Coop. Foto: GS1 Norway

Tore Nygaardsmoen, Utviklingssjef logistikk hos Coop, var med på planleggingen av CLog fra starten i 2006. I dag kan han vise oss rundt i et enormt anlegg delt inn i kjøle-, fryse- og tørrvareavdelinger, der maskiner helt på egenhånd jobbe både med pakking og fordeling av paller i flere kilometer med hylleplass.

Nygaardsmoen mener bransjen har tatt et kvantesprang etter at automatisk lagring ble introdusert.

– Bare skjæring av plast er manuelt, ellers er alt automatisk på det høyeste automatiseringsnivået. Med et automatisk lager som dette blir feilplukking kraftig redusert, effektiviteten øker betydelig og kostnadene faller som et resultat av dette. Sporingen av produkter er også mye lettere på grunn av digital merking av enkeltkolli og paller. Automatisering betyr blant annet at vi kan pakke paller etter utformingen av butikkene, slik at det blir lettere å fylle inn i butikkhyllene når varene kommer frem, sier Tore Nygaardsmoen.

Utfordringer

En mindre del av lageret består likevel av produkter som ikke kan lagres automatisk. Hovedgrunnen til dette er utfordringer med kvaliteten på forpakningene.

– Vi har strenge krav til form, kvalitet og merking på produktene som kommer til oss fra leverandører. Maskinene kan rett og slett ikke håndtere alle typer forpakninger, og dersom noe velter og begynner å lekke, har vi fort et problem, forteller Nygaardsmoen.

Han ønsker at varemottaket hos CLog skal bli enda mer effektivt. Det krever større fokus på korrekt merking av paller og elektronisk pakkseddel fra leverandør.

– Når vi nå jobber oss i retning av full automatisering i logistikken, må forpakninger i større grad enn i dag være tilpasset frakt og lagring. Det betyr at vi må ha en bedre fyllingsgrad enn de rundt 50 prosentene vi ser i dag. En konsekvens av lav fyllingsgrad er at bransjen transporterer store mengder luft og unødvendig plast både til og fra lagrene, noe som selvsagt er en utfordring på flere områder. Bedre fyllingsgrad gir normalt mer formstabile pakninger som dermed også er lettere å håndtere automatisk. Det gir videre lavere utslipp til miljøet og åpner muligheter for plass til flere produkter i butikkhyllene, som er nok en fordel for sluttkunden. Her kan STAND lede an og gjøre en forskjell, sier Nygaardsmoen.

Hele verdikjeden må med

Sondre Brøste, Supply Chain Manager i Orkla Foods Norge AS. Foto: Bård Gudim

Sondre Brøste er Supply Chain Manager i Orkla Foods Norge AS, og har jobbet med mat i Orkla-systemet i over 17 år. Med 12 fabrikker rundt omkring i Norge leverer Orkla Foods rundt 40 000 paller med produkter i måneden til kjedene i landet.

Brøste kjenner godt til både utfordringene og mulighetene automatiserte lagre tilbyr.

– Orkla Foods har selv automatiserte lagre både i Bergen og Elverum, og vi tar imot varer fra rundt 550 leverandører både i inn og utland. Leveranse mot kjedene opplever jeg som velorganisert med gode standarder, men vi har en vei å gå når det gjelder rammeverket for våre underleverandører. At det jobbes for en god standard for hele verdikjeden blir viktig fremover, sier Brøste.

– Norsk dagligvarehandel har noe unikt ved at vi har standarder vedtatt i STAND. At vi har denne type bransjestandarder gjør at industrien kan gjøre operasjoner likt, uavhengig hvem som er kunden. Dette bidrar til både trygghet, raskere utvikling og muligheter for å investere, sier Sondre Brøste.

– Det vil nok alltid være noe diskusjon rundt hvor mye matprodukter skal spesialtilpasses logistikk. Det er mange hensyn å ta og det er viktig at man tenker på hele verdikjeden, også forbruker. Likevel er det rom for å bli mer bevisst på automatisering, transport og miljø fremover. Et fornuftig rammeverk er uansett nøkkelen til bedre effektivitet i alle ledd, avslutter Supply Chain Manager i Orkla Foods Norge, Sondre Brøste.

Les mer om lansering av nye STAND

 

Flertall for lov om god handelsskikk

Et samlet storting ber nå regjeringen legge fram et lovforslag så snart som mulig. Loven skal kunne tre i kraft senest i løpet av 2019.

Spørsmålet er om tilsynet skal vært knyttet til Konkurransetilsynet, som i dag fører tilsyn med dagligvarebransjen, eller om tilsynet skal være et selvstendig tilsyn utenfor Konkurransetilsynet.

Her åpner Stortinget for at ulike alternativer kan utredes, men det fastslås at tilsynet skal ha selvstendig beslutningsmyndighet.

Det er svært positivt at Stortinget nå tar opp anbefalingen fra Dagligvarelovutvalget. En lov om god handelsskikk og et uavhengig Handelstilsyn vil være gode tiltak for forbrukere og næringsaktører, sier Helge Hasselgård, administrerende direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF). Han viser til positive erfaringer med tilsvarende lov og tilsyn i Storbritannia.

– Dette løser ikke alle utfordringer, men er et viktig første skritt. Lov om god handelsskikk og Handelstilsynet er godt utredet og fikk bred tilslutning i høringsrunden. DLF ser positivt på at Stortinget ønsker utredet også andre tiltak, som forhold knyttet til distribusjon, sier Hasselgård.

I tillegg til en lov om god handelsskikk ber Stortinget regjeringen utrede andre drastiske tiltak for å øke konkurransen i dagligvarebransjen.

Stortinget pålegger regjeringen å utrede særlig to tiltak:

* Et forbud mot prisdiskriminering for dominerende leverandører.

* Forhold knyttet til distribusjon og hvordan disse spiller inn på konkurransesituasjonen.

Kilde: Nationen.no