Nye verktøy i lanseringsprosessen

STAND Sortiment beskriver prosessen for lansering av nyheter og sortimentsendringer i dagligvarebransjen. Formålet med standarden er å bidra til å opprettholde varetrykk hos detaljist, unngå utsolgt-situasjoner i verdikjeden samt redusere kostnader, retur og ukurans.

5. november åpnet Tradesolution for å registrere produktinformasjon i to faser, gjeldende for produkter som skal lanseres fra og med mai-vinduet 2019. Nå har STAND publisert en ny animasjonsfilm som støtter opp under budskapet på en lettfattelig måte.

Aktuelle lenker

Informasjon om registrering av grunndata

Informasjon om STAND

Kontaktinformasjon

Bronse til sovende toppledere

«Sov godt med grønn samvittighet» kampanjen til Grønt Punkt Norge AS vant fredag 26. oktober  bronse i kategorien Årets Mediekanal under utdelingen av Mediaforums Mediepris 2018.

I fjor høst hadde Grønt Punkt Norge en større kampanje gående med formål å formidle kunnskap om organisasjonen som i over 20 år har jobbet med ett stort mål: å finansiere gjenvinning av den enorme mengden emballasje deres medlemmer sender ut på markedet i størst mulig grad.

«Sov godt med grønn samvittighet». Foto: Herman Dreyer / Grønt Punkt Norge AS

Til kampanjen fikk Grønt Punkt med seg 12 næringslivstopper til kampanjen “Sov godt med grønn samvittighet”. Blant disse finner vi DLF medlemsbedriftene Tine, Den Stolte Hane, Orkla, Barilla Norge, Nortura, Dr. Oetker og Mills.

Les mer om kampanjene hos Grønt Punkt Norge AS

Bronse i Årets Mediekanal

Bak kampanjen som hovedsakelig retter seg mot næringslivet står Circus reklamebyrå og mediebyrået Wavemaker. I tillegg har Hegnar Brand Studio tilpasset kampanjen til trykking i Kapital.

Kilder: Grønt Punkt Norge ASHegnar Media | Mediaforum

Tidligere DLF saker

Sov godt med grønn samvittighet

Beskyttet: Presentasjoner fra DLF Høstmøte 2018

Det finnes ikke utdrag siden innlegget er beskyttet.

Vinnere av DLF Utmerkelser 2018

Årets vinnere ble torsdag 18. oktober kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Pierre Robert Group, DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for Litt Mat Smoothie Bowl og DLF Merkevarepris ble tildelt Mondelez Norge AS for Kvikk Lunsj.


«Målet med DLF Utmerkelser er å vise bredden av positive bidrag våre medlemmer står for. Det er imponerende å se hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnssaktører. Dette er like spennende hvert år, og det er en glede for oss i DLF å kunne hedre verdige vinnere her i Tønsberg, som en avslutning på en faglig innholdsrik dag»

– Helge Hasselgård, adm. direktør DLF


DLF Merkevarepris ble tildelt  Modelez Norge AS for «Kvikk Lunsj»

Mondelez Norge AS – vinner av DLF Merkevarepris 2018 for Kvikk Lunsj. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse: 

Kvikk Lunsj har siden lanseringen i 1937 vært den tradisjonelle «tursjokoladen» og har med det blitt en stor del av den norske turkulturen. Gjennom 80 år har Kvikk Lunsj etablert seg som en av Norges sterkeste merkevarer.  De siste årene har Mondelez lyktes med å omstille merkevaren fra å være påskesjokoladen å bli et helårsprodukt. De har brukt alle årstider for å skape oppmerksomhet og bygge nye verdier for sjokoladen, samtidig som de har klart å være tro mot produktet sitt.

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 

DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for  «Litt Mat Smoothie Bowl»

Vinner av DLF Innovasjonspris 2018 – Fjordland AS for «Litt Mat Smoothie Bowl». Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:

Med «Litt mat Smoothie Bowl» har Fjordland lyktes med å dekke et voksende behov i markedet for sunnere alternativer til mellommåltider.  Produktet er tidsriktig ved å tilby raske løsninger i en hektisk hverdag, samtidig som det er sunt.  Ved å kombinere drikkesmoothie med granola og bær, har Fjordland utviklet et helt nytt produkt som har blitt tatt svært godt imot av forbruker og bidratt til vekst for handelen.

 

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 

DLF Samfunnsansvarspris ble tildelt Pierre Robert Group AS

Vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2018 – Pierre Robert Group. Foto. Kilian Munch

Juryens begrunnelse: 

Pierre Robert Group har i mange år jobbet målrettet og systematisk med å sikre bærekraft i alle ledd i produksjonen. For å lykkes har det vært jobbet med kontinuerlig lederforankring, målrettet opplæring av ansatte, fra både innkjøpere til salgsapparatet. Dette har resultert i at miljøhensyn og ivaretakelse av menneske- og arbeidstakerrettighetene samt dyrevelferd er en integrert del av virksomhetens DNA og at det praktiske arbeidet med leverandøroppfølging og forbedringsarbeid blir prioritert ressursmessing.

Pierre Robert Groups sterke samfunnsengasjement og tilrettelegging av robuste systemer, åpenhet, samarbeids-tilnærming og deling av erfaringer gjør dem til en verdig vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2018.

Jurymedlemmer:

  • Jaana Røine, Adm.direktør Grønt Punkt Norge
  • Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
  • Morten Karlsen, Direktør Innkjøp og Verving, NHO Reiseliv
  • Heidi Furustøl, daglig leder Initiativ for etisk handel (IEH)
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

Beskyttet: Presentasjoner fra DLF Forum: Årets kjedeforhandlinger og utvikling i markedet

Dette innholdet er passordbeskyttet. For å vise det, vennligst skriv inn passordet nedenfor:

DLF Høstmøte 2018 fullstendig program

LAST NED PROGRAMMET HER. Her kan du laste ned og se hele programmet for DLF Høstmøte torsdag 18. oktober. Det blir ikke delt ut papirversjon av programmet. NB! Lunsj endret til kl. 12:40 – 13:30.

Årets DLF Høstmøte program er klart. Har du meldt deg på?

Torsdag 18. oktober møtes lederne i dagligvarebransjen til årets viktigste bransjetreff på Quality Hotel i Tønsberg.

Korte Talks i kombinasjon med faglige foredrag, politisk samtale og prisnominasjoner blir til sammen en innholdsrik fagdag og en unik møteplass, som avrundes med festkveld med gode bransjekolleger og utvalgte gjester.

Guri Solberg er konferansier og skal lede oss gjennom denne innholdsrike dagen.

Registrering fra kl. 9:00. Programmet starter presis kl. 10:00 og er ferdig ca kl 17:00.

Aperitiff og festmiddag kl. 19:00.

Påmeldingfrist 12. oktober.



Program

Program med informasjon, rekkefølge på talks og foredrag vil bli tilgjengelig for nedlasting i forkant av 18. oktober.

DLF Talks

  • Kathrine Mo, Markedsdirektør, TINE SA
  • Vegard Kjuus, Profilhusleder Meny, NorgesGruppen
  • Geir Inge Stokke, Konsernsjef, Coop Norge
  • Heidi Furustøl, Daglig leder, Initiativ for etisk handel (IEH)
  • Morten Karlsen, Direktør Innkjøp, NHO Reiseliv
  • Mette Fossum, Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt, Rema 1000
  • Øystein Bu, Styreleder i DLF og adm.dir i Dr. Oetker

Foredrag

  • Ulla Sommerfelt, CEO i EGGS Design. Entreprenør og glødende opptatt av å skape verdens beste arbeidsplass for kreative folk.
  • Jacob Schram, tidligere europasjef i Circle K.
  • Daniel Bobroff, etterspurt foredragsholder innen innovativ retailteknologi.
  • Elin Nørve, grunnlegger av Future Leaders, et lederutviklingsprogram for unge
  • Kees Jacobs, Capgeminis ekspert på digitale kundeopplevelser og prosjektleder for Consumer Goods Forum.

Politisk arena

Hva skjer med bransjens politiske rammevilkår? Lov om god handelsskikk kommer i 2019, og det diskuteres ulike tiltak for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen.

Stortingsrepresentantene Kårstein Løvås (H) og Terje Aasland (Ap) samtaler med bransjerepresentantene Ingvill Størksen (Virke) og Helge Hasselgård (DLF).

DLF Utmerkelser 2018

Vi hedrer våre medlemmer for deres ypperste bidrag innen innovasjon, merkevarestyrke og samfunnsansvar. Vinnerne av DLF Utmerkelser 2018 kåres under festmiddagen.


Påmelding

Invitasjon er sendt våre medlemmer (som har registrert seg som mottakere av DLF Nyhetsbrev) og eksterne gjester. Bruk lenken i mailen du får ved påmelding.

Medlemmer som ikke har mottatt invitasjon, men ønsker å melde seg på send oss en mail.

Påmeldingfrist 12. oktober.

DLF Høstmøte er kun åpent for ansatte i DLFs medlemsbedrifter samt inviterte gjester.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å være sikker på å motta informasjon om kommende møteplasser.


En mer detaljert programoversikt kommer senere.


Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter

Aktuelle saker:

DLF Høstmøte

Hold av datoen

Hvem vinner årets DLF Utmerkelser?

Workshop og kurs hos IEH høsten 2018

Initiativ for etisk handel (IEH) har i høst flere workshop og kurs som kan være aktuelle for DLFs medlemsbedrifter.

26.september – Workshop: «Strategisk tilnærming til Bærekraftsmålene – privat sektor»

Beskrivelse av arrangementet:
Hvilke bærekraftsmål er vesentlige for din virksomhet, og hvordan operasjonalisere arbeidet med disse?
Denne workshopen gir deg innføring i FNs bærekraftsmål, og hvordan du kan integrere dem i egen virksomhet gjennom vesentlighetsanalyse, utforming av strategier og virksomhetsspesifikke mål.

Les mer og meld deg på her.  Åpent for IEH medlemmer og ikke-medlemmer.

 


16. oktober – Kurs: «Ansvarlig innkjøpspraksis med mellomledd»

Beskrivelse av arrangementet:
Innkjøpsfunksjonen forvalter virksomhetens verdier knyttet til etisk handel, men manglende systematikk og organisering kan gjøre innkjøp til en risikosport. På dette kurset lærer du hvordan du kan bygge et innkjøpsprogram for å implementere arbeidet med etisk handel i innkjøp via mellomledd – når du ikke er i direkte kontakt med produsent.

Les mer og meld deg på her.  Åpent for IEH medlemmer.

 


25.oktober – Kurs: «Ansvarlig innkjøpspraksis med produsent».

Beskrivelse av arrangementet:
Hvorfor og hvordan bygge opp gode internprosedyrer som tilrettelegger for leverandørers arbeid med forbedringer av arbeidsforhold? Kurset tar utgangspunkt i tilbakemeldinger fra 1500 leverandører til det europeiske markedet.

Les mer og meld deg på her. Åpent for IEH medlemmer.

 

 


 

Om IEH

Initiativ for etisk handel (IEH) formål er å fremme ansvarlige leverandørkjeder slik at internasjonal handel bidrar til å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter, bærekraftig utvikling og forsvarlig miljøhåndtering.

IEH er en medlemsorganisasjon og Norges største nettverk av bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomheter som jobber forpliktende og systematisk for å sikre bærekraftige leverandørkjeder. Les mer her.

For ytterligere informasjon om medlemskap, kontaktpersoner, kurs og seminarer i regi av IEH sjekk deres hjemmesider  eller send mail.

Beskyttet: Nordic Fair Trading conference – presentasjoner

Dette innholdet er passordbeskyttet. For å vise det, vennligst skriv inn passordet nedenfor:

DLF Talks – eksklusiv mulighet!

Vi gjentar suksessen!

 

Vi har også i år gleden av å presenterer DLF TALKS DLF Høstmøte torsdag 18. oktober i Tønsberg.

Inviterte gjester fra bransjen entre scenen for å presentere et kort og konsist budskap de ønsker å dele med oss andre.

Det kan du også få muligheten til.

Har du et budskap du ønsker å dele med bransjen?

Vi har «Talks» vi ønsker å gi til våre medlemmer. Sitter du med et budskap du brenner for- og ønsker å dele med bransjen? Send oss en mail om hvorfor akkurat du / din bedrift bør få plass på scenen.

Det kan ikke være en firmapresentasjon, men må være et tema som berører hele bransjen. Er du usikker på om ditt budskap / tema er aktuelt er det bare å ta kontakt med DLF administrasjonen.

En DLF TALK varer maks 10 minutter (og maks 5 slides ved bruk av presentasjon).

La deg inspirere av fjorårets DLF Talks

Dette må du gjøre

Send oss en mail innen 24. september og fortell oss om hvorfor nettopp du (eller en kollega) skal få denne muligheten.

Relevante lenker:

DLF Høstmøte

DLF Utmerkelser

Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter