Innoday i Stockholm 21. mars 2019

Innoday gir deg ny innsikt og ideer som kan bidrar til å hjelpe deg og ditt firma i fremtiden.

For 7. gang arrangeres Innoday i Stockholm av DLF Sverige. Dette er en unik arena for våre medlemmer til å få inspirasjon og ikke minst nettverksbygging.

Årets program består av noen av de fremste eksperter og talere på temaet

«Leading digital transformation»

Les mer om Innoday og se hele programmet


Rabatt på billetter

Som DLF medlem får du 30% rabatt på billetter. Bruk rabattkode DLF2019.


Årets eksperter og talere

Alexander Osterwalder – «Building Invincible Companies». Author, Business Model Generation, Value Proposition Design, Co-founder Strategyzer, Inventor Business Model Canvas «Competing on Business Models» og under VIP-delen

Steven Van Bellegham – Author, Customers the Day After Tomorrow, When Digital Becomes Human, Co-founder Nexxworks, Marketing Professor, Vlerick Business School

Andrew Grant – Author, Who Killed Creativity?.. And How Can We Get It Back?, The Innovation Race: How to Change a Culture to Change the Game, Founder and Director Tirian

Marie Andervin – Co-author, Leading Digital Transformation/Att leda digital transformation, Co-founder DigJourney

Torbjörn Lööv  – «Leading Transformation». CEO, Inter IKEA Group

Sara Öhrvall – Chief Digital, Customer Experience and Communications Officer, SEB, tidigare Senior rådgivare inom digitalisering, styrelseledamot Investor, Bonnier, Vinnova mfl.

Håkan Lundstedt– «Transforming an Industry in 18 Months».  CEO, Synsam Group, Leader of the Year in Sweden 2018

Kaj Török – «Changing Business Model to Save the World». Chief Reputation Officer & Chief Sustainability Officer, Max Burger

Lotta Tjulin Thörnqvist – «The Future is Native». Head of Creative Sales, Schibsted

Peder Clason «The Physical Grocery Store is Alive… and Changing»Group Marketing Director, HL

 

 

Grønn konkurransekraftdag – Inspirasjon til å tenke grønt

Tirsdag 5.mars arrangerer Returfellesskapet (Grønt Punkt Norge, Renas og Batteriretur) Grønn Konkurransekraftdag ved Oslo Kongressenter.

Her får du inspirasjon og økt bevisstheten knyttet til din bedrifts miljøengasjement.

– Bærekraft og business går hånd i hånd, og det ønsker vi å vise fram ved å la bedrifter som har gjennomført vellykkede omstillinger fortelle om sine erfaringer (Returfellesskapet).

Arrangementet er gratis for medlemmer av selskapene i Returfellesskapet.

Meld deg på arrangementet her

Foredragsholdere

Motivator Yngvar Andersen skal lede dagen. I tillegg kommer blant annet marinbiolog Nina Jensen som vil fortelle om havforskningsprosjektet REV Ocean, Bård Bringsrud fra Orkla Home & Personal Care vil dele suksess-historien bak Klar-serien og Schibstedts Anders Skoe skal snakke om hvordan finn,no praktiserer bærekraft og gjenbruk.

I tillegg kommer:

  • Ola Elvestuen, Klima- og miljøminister
  • Christine Lundberg Larsen, Regnskap Norge
  • Rasmus Hansson, Handelens Miljøfond
  • Thor Gotaas, folklorist og forfatter
  • Ole Petter Nyhaug, Opinion
  • Ingjerd Blekeli Spiten, DNB
  • Are Knutsen, Bertel O. Steen
  • Christian Lodgaard, Flokk

 

Hvordan skal bedrifter forberede seg på brexit?

29. mars 2019 forlater Storbritannia EU og dermed også EØS. Før den tid må Storbritannia og EU bli enige om en utmeldelsesavtale og rammene for en fremtidig avtale. Dette har vist seg svært vanskelig. Det britiske parlamentet har ikke villet godkjenne  utmeldingsavtalen, slik den foreligger nå.

Dersom britene står uten en avtale natt til 30. mars, vil det få store konsekvenser for handelsstrømmer og andre forhold mellom EU og Storbritannia og også Norge og Storbritannia. Europakommisjonen ber derfor alle som kan bli berørt av en slik dramatisk situasjon, om nå å forberede seg på best mulig måte. Og selv med en avtale på plass, må bedriftene forberede seg på en helt ny situasjon etter 31. desember 2020.

Sjekkliste for bedrifter

NHO har utarbeidet en veileder, i første omgang for et «worst case scenario» der det ikke foreligger en avtale mellom EU og Storbritannia den 30. mars 2019.  Brexit – sjekkliste for bedrifter.

 

 

Workshop og kurs hos IEH våren 2019

Initiativ for etisk handel (IEH) har nå i vår flere workshop og kurs som kan være aktuelle for DLFs medlemsbedrifter.

8. mai – kurs: «Ansvarlig innkjøpspraksis»

Beskrivelse av arrangementet:
Dette kurset hjelper deg med å bygge opp gode internprosedyrer som tilrettelegger for leverandørers arbeid med forbedringer av arbeidsforhold – og til å gjøre din virksomhet til foretrukken kunde gjennom profesjonalisering av innkjøpsprosessen.

Les mer og meld deg på her.  Åpent for IEH medlemmer og ikke-medlemmer.

 


9. mai – workshop «Workers voice and representation» med  besøk fra England.

Beskrivelse av arrangementet: Why and how to work towards effective worker participation in global supply chains? This interactive, practical workshop will help you understand the meaning of freedom of association and collective bargaining and its importance in ensuring that workers in supply chains can exercise their rights. You will also learn how to work with suppliers, trade unions and other stakeholders in order to strengthen worker representation. In collaboration with ETI.

Les mer og meld deg på her.  Pris kr 1500 inkl materiell og lunsj.

 


23. mai – workshop «Hvordan bærekraft i leverandørkjeden – metodikk» (oppfølger til «Hvorfor bærekraft i leverandørkjeden – grunnkurs»)

Beskrivelse av arrangement: Innføring i metodikk for å implementere bærekraftig leverandørkjedestyring og operasjonalisere virksomhetens mål fremsatt i retningslinjene for etisk handel. Dette kurset bygger på «Hvorfor bærekraft i leverandørkjeden – grunnkurs», som gir en bredere forståelse av etisk handel og hvorfor dette er viktig.

 

Les mer og meld deg på her. Kun for IEH-medlemmer.


29. mai – workshope «Strategisk tilnærming til bærekraftsmålene». Fokus spesielt på FNs bærekraftsmål.

Bærekraft IEHBeskrivelse av arrangement: Hvilke bærekraftsmål er vesentlige for din virksomhet, og hvordan operasjonalisere arbeidet med disse? Denne workshopen gir deg innføring i FNs bærekraftsmål, og hvordan du kan integrere dem i egen virksomhet gjennom vesentlighetsanalyse, utforming av strategier og virksomhetsspesifikke mål.

Les mer og meld deg på her. Åpent for IEH medlemmer og ikke-medlemmer.

 


22. mai – kurs «Hvorfor bærekraft i leverandørkjeden – grunnkurs»

Beskrivelse av arrangementet: Etisk handel og bærekraftig leverandørkjedestyring er i økende grad nødvendig for å leve opp til krav og forventninger fra forbrukere, kunder fra privat og offentlig sektor, eiere, ansatte og media. Dette kurset gir deg en innføring i hva etisk handel er og hvorfor det er relevant for din bedrift. Kurset danner grunnlaget for flere kurs hos IEH.

Les mer og meld deg på her. Åpent for IEH medlemmer og ikke-medlemmer

 


Om IEH

Initiativ for etisk handel (IEH) formål er å fremme ansvarlige leverandørkjeder slik at internasjonal handel bidrar til å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter, bærekraftig utvikling og forsvarlig miljøhåndtering.

IEH er en medlemsorganisasjon og Norges største nettverk av bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomheter som jobber forpliktende og systematisk for å sikre bærekraftige leverandørkjeder. Les mer her.

For ytterligere informasjon om medlemskap, kontaktpersoner, kurs og seminarer i regi av IEH sjekk deres hjemmesider  eller send mail.

Har du lyst til å jobbe i DLF? Vi søker etter kommunikasjonsdirektør

 

 

Vi søker etter en kommunikasjonsdirektør som vil ha særskilt fokus på næringspolitikk og samfunnskontakt.

Vi ser etter deg som vil være med å representere interessene til over hundre små og store merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet. Og ikke minst vil du få være med på å gi forbrukerne verdi og valgmuligheter i et bærekraftig marked.

Som kommunikasjonsdirektør hos DLF vil du ha en rolle med stor samfunnspåvirkning og du får spille en viktig rolle i prosesser som påvirker oss alle og vårt forbruk. Dagligvareleverandørene utgjør en spennende bransje som er preget av stor interesse fra både media og politikere, og du vil ha ansvar for å løfte og drive fram den næringspolitiske agenda for DLF sammen med faglig dyktige og erfarne kolleger og representanter for medlemsbedriftene. Du vil jobbe med hele bredden av kommunikasjonsfaget, både strategisk, taktisk og operativt. Du vil også representere DLF som talsperson.

Kompetanse og erfaring

For å lykkes i rollen er det viktig med solid kommunikasjonsfaglig erfaring og kompetanse om politiske beslutningsprosesser.

Du har også gjerne en innsikt i dagligvarebransjen, god forretningsforståelse, evnen til å skape gode relasjoner og stor forståelse og interesse for samfunnet.

Som person er du tillitvekkende, modig, utholdende, positiv, omgjengelig, selvdreven og streetsmart. I tillegg er du engasjert og oppdatert om digitaliseringens muligheter og den digitale utviklingen.

Hos DLF vil du få

  • en høy grad av selvstendighet og innflytelse
  • varierte arbeidsdager
  • jobbe med sterke merkevarer og spennende medlemsbedrifter
  • arbeidsplass sentralt i Oslo

Synes du dette høres spennende ut?

Da vil vi veldig gjerne høre fra deg så snart som mulig. Du behøver ikke å vente til søknadsfristen den 14. februar, vi intervjuer fortløpende.

Kontaktinformasjon

Les om stillingen hos rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg

Har du spørsmål om stillingen eller DLF kan du ta kontakt med Mette Marstrander på mette.marstrander@hammerhanborg.com , Trine Larsen på trine.larsen@hammerhanborg.com eller ringe 22 44 33 00.

Alle henvendelser behandles konfidensielt, også overfor oppdragsgiver dersom ønskelig.

God jul og godt nytt år

Kjære DLF medlemmer, samarbeidspartnere og kontakter

Takk for samarbeidet i året som har gått. Vi ønsker alle en riktig god jul og godt nytt år.

DLF Julekort 2018

Lansering av DLF medlemssider

Vi lanserer DLF medlemssider. Dette er en nettside for ansatte i DLFs medlemsbedrifter som krever pålogging.

Innhold

På DLF medlemssiden blir det lagt ut presentasjoner fra forskjellige møteplasser, nyhetssaker og informasjon.

Hvordan får du tilgang til medlemssidene?

Ønsker du tilgang til nettsiden må du registrer deg. Det er kun mailadresse som er knyttet opp til din arbeidsplass som kan brukes.

Det tar ca. 1-2 arbeidsdager før du får godkjent tilgang og kan logge deg inn. Innlogging finner du på www.dlf.no og «logg inn medlemmer» på menyen øverst til høyre.

Kontaktinformasjonen blir lagret i publiseringsverktøyet (WordPress). I tillegg blir du registrert i vårt CRM-system slik at vi kan sende deg informasjon ved tekniske problemer e.l.

Nyhetsbrev

Informasjon om nytt innhold på sidene formidles via vårt nyhetsbrev. Dersom du ikke allerede er mottaker kan du registrere deg her eller melde fra om dette når du registrere deg som bruker av medlemssiden.

Nyhetsbrevet er kun for ansatte i DLF medlembedrifter. Du kan når som helst melde deg av.

Informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger finner du her.

Spørsmål

Har du spørsmål om DLF medlemssider er det bare å ta kontakt med oss. Klikk her for å sende mail.

Grønt Punkt Norge lanserer Plastløftet og inviterer til frokostseminar 15. januar

Plastløftet

Plastløftet er et initiativ fra Grønt Punkt Norge AS for å motivere bedrifter til å øke bruken av resirkulert plast, redusere unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.

Grønt Punkt Norge inviterer til gratis frokostseminar for sine medlemmer:

Tirsdag 15. januar kl. 8:30 til kl. 10. 30, Sentralen, Øvre Slottsgate 3 i Oslo. 

Her vil de presentere Plastløftet og gi deg råd for hvordan din bedrift kan ta tak i egen virksomhet.

Meld deg på!

Det er begrenset antall plasser, så det kan være lurt å melde seg på tidlig.

 

For spørsmål ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge AS

 

Grønt Punkt Norge AS hjemmeside

 

Produktlanseringer i mai

Mange leverandører opplever at nåløyet for produktlanseringer i mai (L2) er i ferd med å bli trangere, og at de i mindre grad slipper til i dette vinduet.  Samtidig kommer det signaler fra kundesiden om at man ønsker en ny diskusjon om antall og plassering av lanseringsvinduene. Saken har kommet på agendaen i STAND.

DLF følger opp saken og vil sammen med relevante bransjeaktører diskutere temaet tidlig i 2019. Dersom konklusjonen skulle bli en endring fra dagens praksis, vil det bli lagt til grunn tilstrekkelig implementeringstid.

For spørsmål eller kommentarer, kontakt:

Markedsdirektør John Ole Skeide  tlf 920 34 567
Verdikjededirektør Thomas Weihe tlf 913 84 624

Coop avvikler samarbeid om vareplassering

Coop har varslet at kjeden avvikler sitt samarbeide med leverandørene om merchandising, vareplassering knyttet til omprofileringer, oppgraderinger, nyåpninger og hylleombygging i alle Coop sine butikker.

Dette var en ventet utvikling, etter at først NorgesGruppen og deretter Rema 1000 tidligere har fattet samme beslutning, sier Helge Hasselgård, administrerende direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Dette er beklagelig for alle de dyktige vareplassererne som mister jobbene sine i forbindelse med denne omleggingen. Men når også Coop nå har besluttet å overta disse oppgavene selv, er det i alles interesse at overgangen gjennomføres så smidig som mulig, og at fremtidig arbeidsdeling gir gode resultater for salg og effektiv butikkdrift, understreker Hasselgård.

DLF vil bidra i denne prosessen i konstruktiv dialog med Coop, på samme måte som vi har hatt god dialog med NorgesGruppen og Rema 1000 i forbindelse med deres omlegginger.