Vinnere av DLF Utmerkelser 2024 -Sterk innovasjonskraft!

 

Dagligvareleverandørenes Forening har siden 2007 delt ut utmerkelser til dyktige handelsaktører på sitt årlige bransjetreff DLF Høstmøte i Tønsberg. I 2024 er de tre tradisjonsrike prisene DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og DLF Bærekraftspris supplert med en ny pris, DLF NIQ Verdiskaperpris som deles ut i samarbeid med NielsenIQ.

Torsdag 17. oktober ble vinnerne av DLF Utmerkelser 2024 kåret.

DLF Merkevarepris gikk til Ringnes AS for Schous Pils, DLF Innovasjonspris gikk til Bonaventura Sales AS for Dave & Jon`s Dadler, DLF Bærekraftpris gikk til Rørosmat SA for Grønn samskapning og DLF NIQ Verdiskaperpris gikk til Ringnes AS for Farris Frus.

Se alle finalistfilmene på medlemssidene.


Adm.  direktør i DLF, Helge Hasselgård, er godt fornøyd med innovasjons- og utviklingskraften hos merkevareleverandørene, slik den reflekteres gjennom årets priser.

– Også i 2024 viser interessen for og kandidatene til DLF Utmerkelser at merkevareleverandørene er sterke bidragsytere som innovatører, verdiskapere og samfunnsaktører. Vinnerne av de fire DLF Utmerkelsene i år er solide eksempler på det høye nivået, og eksempler på løsninger og leveranser til beste for både bransjen – og forbrukerne. Vi er også fornøyde med å lansere den nye prisen DLF NIQ Verdiskaper, som er rettet mot kommersiell suksess. Denne prisen er resultatet av et utmerket samarbeid med NielsenIQ.


DLF Merkevarepris 2024 gikk til Ringnes AS for Schous Pils. Foto: Kilian Munch / DLF

DLF Merkevarepris gikk til Ringnes AS for Schous Pils

Denne prisen gis til en leverandør som har skapt engasjement og relevans, vist tydelige verdier, har en klar profil og har skapt verdi for forbruker og handelen.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Ringens har i løpet av få år bygget opp Schous Pils til å bli en merkevare med en tydelig profil i dagligvarekanalen. Juryen påpeker at de har jobbet målrettet for å få synlighet, både i butikkhylla og på gulv. De har lykkes med en tydelig visuell identitet og et fargevalg som bryter med det etablerte kategorispråket, samtidig som de tar vare på tradisjonen til samtidig som de tar vare på tradisjonen til merkevaren.


DLF Innovasjonspris 2024 gikk til Bonaventura Sales for Dave & Jon`s Dadler. Foto: Kilian Munch / DLF

DLF Innovasjonspris gikk til Bonaventura Sales AS for Dadler fra Dave & Jon’s

Vinner av denne prisen skal skape begeistring og gi større mangfold i markedet, og slik tilføre verdi for forbruker, leverandør og handel. Vinneren skal inspirere bransjen til å satse på innovasjon i hele verdikjeden.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Dette er en genuin nyhet i butikkene i år. Vinneren har på kort tid skapt stort engasjement hos forbruker, samtidig som de har skapt verdi for handelen, med utgangspunkt i en sunnere trend. Bonaventura Sales får også prisen fordi de har løftet populære smaker fra godterikategorien over til en sunnere snacks-kategori.

Finalister: Orkla Foods med TORO Flatpakket kopp og TINE SA med Cottage Cheese


DLF Bærekekraftpris 2024 gikk til Rørosmat SA for Grønn samskaping. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte

DLF Bærekraftpris gikk til Rørosmat SA, med Galåvolden og grønn samskaping

DLF Bærekraftpris gis til en merkevare, merkevarebedrift eller et tiltak som er med på å løse utfordringer i samfunnet, og som er i tråd med FNs Bærekraftsmål nr. 12.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Galåvolden gård har i mange år vært opptatt av det grønne skiftet, og hvordan de kan redusere sitt klimafotavtrykk ved å utnytte ressursene best mulig. Sammen med andre lokale produsenter har kandidaten etablert et samarbeid som har resultert i ny, spennende produktserie basert på restråstoff, men også laget et malverk for bedre ressursutnyttelse på tvers av produsenter.

Finalister: Mondelez med Freia og Hansa Borg & Solera Norge med deres bærekraftstiltak.


DLF NIQ Verdiskaperpris  2024 gikk til Ringnes AS for Farris Frus. Foto: Kilian Munch / DLF

DLF NIQ Verdiskaper 2024 gikk til Ringnes AS for Farris Frus

Prisen er rettet mot kommersiell suksess, og bygger på salgstall fra NIQ i perioden juli 2023 – juni 2024, i tillegg vurderes tiltak som bedriften har gjennomført for å oppnå resultatene.

Juryen sier i sin begrunnelse blant annet:

Ringnes har evnet å skape ny vekst i en stor kategori. De har aktivt brukt både salgstall ut av butikk og forbrukerinnsikt, for å følge utviklingen på eksisterende portefølje. På det grunnlaget har de lansert nye smaksvarianter og nye formater.

I året hvor mineralvannsomsetningen i norsk tradisjonell dagligvare bikket milliarden, er det gledelig å presentere fruktene av et nytt samarbeid med DLF. Vi er stolte og glade for sammen å dele ut prisen av DLF NIQ Verdiskaper til Farris Frus. 127 nye millioner er tilført mineralvann siste rullerende år, og 98 % av disse kommer fra prisvinneren Farris Frus», sier salgssjef i NielsenIQ Gunnar Portvik, før han legger til «gjennom bygging av distribusjon på produktportefølje og lansering av nye smaker og formater har Farris Frus ikke bare sikret kronevekst for kjøpmannen, men også en solid volumvekst.

Finalister: British American Tobacco med Epok og TINE SA med Cottage Cheese


Jurymedlemmer

DLF Bærekraftspris

  • Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
  • Aina Elstad Stensgård, Forsker ved Norsus
  • Signe Bunkholt Sæter, Bærekraftsdirektør, NorgesGruppen
  • Thomas Weihe, Verdikjededirektør i DLF

DLF NIQ Verdiskaperpris, DLF Innovasjonspris og DLF Merkevarepris:

  • Lars Erling Olsen, Professor på BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder, Opinion AS
  • Georg Ellingsen, Seniorrådgiver, NielsenIQ
  • Torgeir Løftingsmo, Innkjøpsdirektør, COOP
  • John Ole Skeide, Direktør marked og konkurranse, DLF