God jul og godt nytt år

Kjære DLF medlemmer, samarbeidspartnere og kontakter

Takk for samarbeidet i året som har gått. Vi ønsker alle en riktig god jul og godt nytt år.

DLF Julekort 2018

Lansering av DLF medlemssider

Vi lanserer DLF medlemssider. Dette er en nettside for ansatte i DLFs medlemsbedrifter som krever pålogging.

Innhold

På DLF medlemssiden blir det lagt ut presentasjoner fra forskjellige møteplasser, nyhetssaker og informasjon.

Hvordan får du tilgang til medlemssidene?

Ønsker du tilgang til nettsiden må du registrer deg. Det er kun mailadresse som er knyttet opp til din arbeidsplass som kan brukes.

Det tar ca. 1-2 arbeidsdager før du får godkjent tilgang og kan logge deg inn. Innlogging finner du på www.dlf.no og «logg inn medlemmer» på menyen øverst til høyre.

Kontaktinformasjonen blir lagret i publiseringsverktøyet (WordPress). I tillegg blir du registrert i vårt CRM-system slik at vi kan sende deg informasjon ved tekniske problemer e.l.

Nyhetsbrev

Informasjon om nytt innhold på sidene formidles via vårt nyhetsbrev. Dersom du ikke allerede er mottaker kan du registrere deg her eller melde fra om dette når du registrere deg som bruker av medlemssiden.

Nyhetsbrevet er kun for ansatte i DLF medlembedrifter. Du kan når som helst melde deg av.

Informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger finner du her.

Spørsmål

Har du spørsmål om DLF medlemssider er det bare å ta kontakt med oss. Klikk her for å sende mail.

Grønt Punkt Norge lanserer Plastløftet og inviterer til frokostseminar 15. januar

Plastløftet

Plastløftet er et initiativ fra Grønt Punkt Norge AS for å motivere bedrifter til å øke bruken av resirkulert plast, redusere unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.

Grønt Punkt Norge inviterer til gratis frokostseminar for sine medlemmer:

Tirsdag 15. januar kl. 8:30 til kl. 10. 30, Sentralen, Øvre Slottsgate 3 i Oslo. 

Her vil de presentere Plastløftet og gi deg råd for hvordan din bedrift kan ta tak i egen virksomhet.

Meld deg på!

Det er begrenset antall plasser, så det kan være lurt å melde seg på tidlig.

 

For spørsmål ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge AS

 

Grønt Punkt Norge AS hjemmeside

 

Produktlanseringer i mai

Mange leverandører opplever at nåløyet for produktlanseringer i mai (L2) er i ferd med å bli trangere, og at de i mindre grad slipper til i dette vinduet.  Samtidig kommer det signaler fra kundesiden om at man ønsker en ny diskusjon om antall og plassering av lanseringsvinduene. Saken har kommet på agendaen i STAND.

DLF følger opp saken og vil sammen med relevante bransjeaktører diskutere temaet tidlig i 2019. Dersom konklusjonen skulle bli en endring fra dagens praksis, vil det bli lagt til grunn tilstrekkelig implementeringstid.

For spørsmål eller kommentarer, kontakt:

Markedsdirektør John Ole Skeide  tlf 920 34 567
Verdikjededirektør Thomas Weihe tlf 913 84 624

Coop avvikler samarbeid om vareplassering

Coop har varslet at kjeden avvikler sitt samarbeide med leverandørene om merchandising, vareplassering knyttet til omprofileringer, oppgraderinger, nyåpninger og hylleombygging i alle Coop sine butikker.

Dette var en ventet utvikling, etter at først NorgesGruppen og deretter Rema 1000 tidligere har fattet samme beslutning, sier Helge Hasselgård, administrerende direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Dette er beklagelig for alle de dyktige vareplassererne som mister jobbene sine i forbindelse med denne omleggingen. Men når også Coop nå har besluttet å overta disse oppgavene selv, er det i alles interesse at overgangen gjennomføres så smidig som mulig, og at fremtidig arbeidsdeling gir gode resultater for salg og effektiv butikkdrift, understreker Hasselgård.

DLF vil bidra i denne prosessen i konstruktiv dialog med Coop, på samme måte som vi har hatt god dialog med NorgesGruppen og Rema 1000 i forbindelse med deres omlegginger.

Nye verktøy i lanseringsprosessen

STAND Sortiment beskriver prosessen for lansering av nyheter og sortimentsendringer i dagligvarebransjen. Formålet med standarden er å bidra til å opprettholde varetrykk hos detaljist, unngå utsolgt-situasjoner i verdikjeden samt redusere kostnader, retur og ukurans.

5. november åpnet Tradesolution for å registrere produktinformasjon i to faser, gjeldende for produkter som skal lanseres fra og med mai-vinduet 2019. Nå har STAND publisert en ny animasjonsfilm som støtter opp under budskapet på en lettfattelig måte.

Aktuelle lenker

Informasjon om registrering av grunndata

Informasjon om STAND

Kontaktinformasjon

Bronse til sovende toppledere

«Sov godt med grønn samvittighet» kampanjen til Grønt Punkt Norge AS vant fredag 26. oktober  bronse i kategorien Årets Mediekanal under utdelingen av Mediaforums Mediepris 2018.

I fjor høst hadde Grønt Punkt Norge en større kampanje gående med formål å formidle kunnskap om organisasjonen som i over 20 år har jobbet med ett stort mål: å finansiere gjenvinning av den enorme mengden emballasje deres medlemmer sender ut på markedet i størst mulig grad.

«Sov godt med grønn samvittighet». Foto: Herman Dreyer / Grønt Punkt Norge AS

Til kampanjen fikk Grønt Punkt med seg 12 næringslivstopper til kampanjen “Sov godt med grønn samvittighet”. Blant disse finner vi DLF medlemsbedriftene Tine, Den Stolte Hane, Orkla, Barilla Norge, Nortura, Dr. Oetker og Mills.

Les mer om kampanjene hos Grønt Punkt Norge AS

Bronse i Årets Mediekanal

Bak kampanjen som hovedsakelig retter seg mot næringslivet står Circus reklamebyrå og mediebyrået Wavemaker. I tillegg har Hegnar Brand Studio tilpasset kampanjen til trykking i Kapital.

Kilder: Grønt Punkt Norge ASHegnar Media | Mediaforum

Tidligere DLF saker

Sov godt med grønn samvittighet

Beskyttet: Presentasjoner fra DLF Høstmøte 2018

Det finnes ikke utdrag siden innlegget er beskyttet.

Vinnere av DLF Utmerkelser 2018

Årets vinnere ble torsdag 18. oktober kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Pierre Robert Group, DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for Litt Mat Smoothie Bowl og DLF Merkevarepris ble tildelt Mondelez Norge AS for Kvikk Lunsj.


«Målet med DLF Utmerkelser er å vise bredden av positive bidrag våre medlemmer står for. Det er imponerende å se hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnssaktører. Dette er like spennende hvert år, og det er en glede for oss i DLF å kunne hedre verdige vinnere her i Tønsberg, som en avslutning på en faglig innholdsrik dag»

– Helge Hasselgård, adm. direktør DLF


DLF Merkevarepris ble tildelt  Modelez Norge AS for «Kvikk Lunsj»

Mondelez Norge AS – vinner av DLF Merkevarepris 2018 for Kvikk Lunsj. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse: 

Kvikk Lunsj har siden lanseringen i 1937 vært den tradisjonelle «tursjokoladen» og har med det blitt en stor del av den norske turkulturen. Gjennom 80 år har Kvikk Lunsj etablert seg som en av Norges sterkeste merkevarer.  De siste årene har Mondelez lyktes med å omstille merkevaren fra å være påskesjokoladen å bli et helårsprodukt. De har brukt alle årstider for å skape oppmerksomhet og bygge nye verdier for sjokoladen, samtidig som de har klart å være tro mot produktet sitt.

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 

DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for  «Litt Mat Smoothie Bowl»

Vinner av DLF Innovasjonspris 2018 – Fjordland AS for «Litt Mat Smoothie Bowl». Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:

Med «Litt mat Smoothie Bowl» har Fjordland lyktes med å dekke et voksende behov i markedet for sunnere alternativer til mellommåltider.  Produktet er tidsriktig ved å tilby raske løsninger i en hektisk hverdag, samtidig som det er sunt.  Ved å kombinere drikkesmoothie med granola og bær, har Fjordland utviklet et helt nytt produkt som har blitt tatt svært godt imot av forbruker og bidratt til vekst for handelen.

 

Jurymedlemmer:

  • Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
  • Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
  • Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
  • Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

 

DLF Samfunnsansvarspris ble tildelt Pierre Robert Group AS

Vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2018 – Pierre Robert Group. Foto. Kilian Munch

Juryens begrunnelse: 

Pierre Robert Group har i mange år jobbet målrettet og systematisk med å sikre bærekraft i alle ledd i produksjonen. For å lykkes har det vært jobbet med kontinuerlig lederforankring, målrettet opplæring av ansatte, fra både innkjøpere til salgsapparatet. Dette har resultert i at miljøhensyn og ivaretakelse av menneske- og arbeidstakerrettighetene samt dyrevelferd er en integrert del av virksomhetens DNA og at det praktiske arbeidet med leverandøroppfølging og forbedringsarbeid blir prioritert ressursmessing.

Pierre Robert Groups sterke samfunnsengasjement og tilrettelegging av robuste systemer, åpenhet, samarbeids-tilnærming og deling av erfaringer gjør dem til en verdig vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2018.

Jurymedlemmer:

  • Jaana Røine, Adm.direktør Grønt Punkt Norge
  • Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
  • Morten Karlsen, Direktør Innkjøp og Verving, NHO Reiseliv
  • Heidi Furustøl, daglig leder Initiativ for etisk handel (IEH)
  • Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF

Beskyttet: Presentasjoner fra DLF Forum: Årets kjedeforhandlinger og utvikling i markedet

Dette innholdet er passordbeskyttet. For å vise det, vennligst skriv inn passordet nedenfor: