Kompetanseprogram på BI semester 2019/20 – NY frist for påmelding: 15. juni!

DLF vil sammen med BI til høsten starte opp det 8. kullet av DLF Kompetanseprogram.

DLF Kompetanseprogram:

  • er utviklet spesielt for våre medlemsbedrifter – for at de skal styrke sine ansattes salgs- og kategoriarbeid, og bygge viktig nettverk i bransjen.
  • er spisset mot kategoriinnsikt, kategoriutvikling og styrking av salgs- og kategoriarbeidet.
  • gir 15 studiepoeng

Vi oppfordrer våre medlemmer til å benytte seg av den unike muligheten til å bygge ekstra kompetanse på BI, skreddersydd for bransjen.

Gjennom et spennende studie med fokus på økonomistyring, forhandlinger, merkevareledelse og forbrukeradferd, vil DLFs medlemsbedrifter bli enda dyktigere til å styrke sine merkevarer i handelen, rettet mot forbruker.

DLF Kompetanseprogram gjennomføres ved Handelshøyskolen BI i Nydalen, Oslo og fordeles over tre samlinger høsten 2019 og tre samlinger våren 2020 (forbehold om endringer til kursplanen er satt). Undervisningen består av forelesninger og samlinger med bransjerelaterte cases samt nettstøttet læring. Underveis får deltakerne case/mindre fagoppgaver.

Frist for påmelding 15. juni 2019

Last ned brosjyre her.

Hvem kan delta?

I tillegg til KAM og medarbeidere innen salg og kategoriledelse, er programmet også relevant for de som ikke har direkte salgs- eller kategoriutviklingsansvar, herunder medarbeidere innen kommunikasjon, logistikk, marked og produktledelse. Deltakere spenner fra medarbeidere som ønske å utvikle seg innenfor flere fagfelt i bransjen, til de med høyere utdanning som er ute etter faglig påfyll i et miljø med bransjekolleger.  Programmet er eksklusivt for DLFs medlemsbedrifter, og det kan delta flere fra samme bedrift.

Opptakskrav BI spesialkurs

Programmet har fått særdeles gode tilbakemeldinger fra 100 bransjekolleger. Forelesere er hovedsakelig fra BI supplert med relevante bidragsytere fra bransjen.

For mer informasjon

Klikk her for mer informasjon og påmelding til kompetanseprogrammet. Her kan du også høre tidligere deltakeres erfaringer.  

Pris for kurset og link til påmelding kommer senere. Samme gjelder oppdatert brosjyre.
For ytterligere spørsmål ta kontakt med John Ole Skeide. Gi oss gjerne beskjed dersom dere er interessert i å melde på ansatte.

Medlemsbedrifter som tidligere har benyttet seg av tilbudet

Arla Foos AS, Arve Nordquist AS, Barilla Norge AS, Baxt AS, Bladcentralen ANS, Bonavantura Sales AS, Brynild Gruppen AS, Cloetta Norge AS, Coca-Cola European Partners Norge, Colgate Palmolive AS, Den Stolte Hane AS, Diplom-is, Dr. Oetker, Findus Norge AS, Fjordland AS, Friele Foods, Galleberg AS, Grilstad AS, Haribo Lakris AS, Hansa Borg Bryggerier AS, Hennig-Olsen AS, Hoff AS, Honningsentralen SA, Kavli Norge AS, Leiv Vidar AS, Lantmännen Cerealia AS, Lantmännen Unibake Norway AS, Maarud AS, Mills DA, Modelez Norge AS, Nortura SA, Norgesmøllene AS, Orkla Foods Norge AS, OsteCompagniet AS, Phillip Morris Norway AS, Pierre Robert Group AS, Prima Jæren, Red Bull Norway AS, Ringnes AS, Santa Maria Norge AS, Essity Norway AS, Swedish Match Norge AS, Tind Spekevare AS, Tine SA, Tulip Norge AS, Unilever Norge AS og Aass Bryggeri AS.

Lese tidligere sak om semesterstart 2016/17

For ytterligere spørsmål om kompetanseprogrammet send mail til firmapost@dlf.no og vi tar kontakt med deg.

Kan vi påvirke næringslivets miljøforpliktelser?

Fremtidens plast er smartere, mer innovativ og bærekraftig. Men hvordan skal vi komme dit? Grønt Punkt Norge og Miljøfyrtårn arrangerer frokostmøte om miljøledelse og reduksjon i bruk av plast, onsdag 12. juni fra kl.08.00 i Karenslyst allè 2.

Grønt Punkt Norge og Miljøfyrtårn synes det er viktig å dele informasjon om hvilke miljøtiltak våre medlemsbedrifter, sertifiserte bedrifter og kontakter gjennomfører og hvilke miljøinitiativ som er tilgjengelig. I januar lanserte Grønt Punkt Norge Plastløftet, og en rekke bedrifter har allerede forpliktet seg. Denne våren lanserte Miljøfyrtårn nye og strengere sertifiseringskriterier, og begge initativene skal hjelpe norske bedrifter til å:

1. unngå bruk av unødvendig plast
2. bruke mer gjenvunnet plast
3. designe emballasje for gjenvinning

Meld deg på frokostmøtet her!

Program

Frokost og registrering fra kl.8.00.

Kl. 8:30 Plastløftet og avfallsforskriften
Jaana Røine, administrerende direktør Grønt Punkt Norge og Johannes Daae

Kl. 8:40 Hvordan kan miljøledelse redusere og optimalisere plastbruk?
Ann Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Miljøfyrtårn

Kl. 8:50 Reduksjon av plast i strekkfilm
Kjell Erik Dahl, salgssjef i Empack Nor

Kl. 9:00 Fra carbon black til en sorterbar alternativ løsning
Benedicte Willeke-Romen, fagleder emballasje i TINE

Kl. 9:10 Hvordan jobber Bama med optimalisering og hvordan gir det konkurransefortrinn?
Alvhild Hedstein, direktør for bærekraft og innovasjon i BAMA

Kl. 9:20 Hvilke krav kan vi forvente fra EU frem mot 2030?
Lars Brede Johansen, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge

Kl. 9:30 Spørsmål og diskusjon med foredragsholderne

Velkommen til frokostsmøte.

Grønt Punkt Norge og Miljøfyrtårn

 

Matvett AS vil kurere datoskrekken i Norge

 

-«Se, lukt, smak» på mat som er merket «best før»

Forbrukerne står for over halvparten av det kartlagte matsvinnet i Norge, og «utgått på dato» er en av hovedårsakene til at vi kaster mat. Norge har som verdens første land innført tilleggsmerking på «best før»-merket mat med «ofte god etter» og «ikke dårlig etter». Nå tar Matvett et skritt videre for å heve kunnskapen og endre folks adferd.

Tilleggsmerking

Det er felles enighet i store deler av matbransjen om å benytte «ofte god etter» ved tilleggsmerking på mat og det er også utviklet ett felles symbol for «Se, lukt, smak». Symbolet kan benyttes direkte på emballasjen eller på bedriftenes egne nettsider og i sosiale medier eller i kampanjer. Generell kunnskapsheving hos forbrukerne er viktig for å skape større trygghet til å stole på egne sanser og avgjørelser når det gjelder matlaging. Her er matbransjen sitt ansvar bevisst og ønsker å bidra til at det kastes mindre mat hjemme på kjøkkenet.

Tilleggsmerkingen har allerede blitt fanget opp av våre naboland. Utvalgte produsenter i Sverige og Danmark har valgt å innføre tilleggsmerking med lik ordlyd som i Norge, og merkingen er også presentert for EUs matsvinnplattform med interesse.

I Matvetts forbrukerundersøkelser oppgir færre å kaste mat pga. dato i 2018. Kun 16 prosent av respondentene oppgir å kaste rømme/yoghurt pga. passert «best før»-dato, en nedgang på 28 prosent fra 2017. Bransjens bruk av tilleggsmerking har ifølge Østfoldforskning bidratt til denne positive endringen. «Ofte god etter»-merkingen finnes allerede på mange produkter som egg, melk, rømme, yoghurt, ost, mel og lomper.

Se, lukt og smak

Med søkelys på å få folk til å bruke sansene sine, satser Matvett på at nedgangen fortsetter. I «Se, lukt, smak»-kampanjen benyttes en helt som gikk sine egne veier, Roald Amundsen. Med budskapet; «Han her fulgte ikke datostemplinga for å si det slik. Amundsen ble første mann på Sydpolen ved å følge sin egen overbevisning. Mat merket «best før» holder ofte lenger etter utløpsdato. Bruk sansene dine før du kaster mat.», skal folk inspireres til å tenke selv fremfor å stole blindt på datomerkingen. Kampanjen vi foregå hovedsakelig i sosiale medier.

KuttMatsvinn-festival

Matvett tar også denne uken initiativ til en KuttMatsvinn-uke, med trykk på å synliggjøre bredden i matsvinntiltakene fra matbransjen. Blant annet vil KuttMatsvinn2020-deltakere som Scandic, Thon Hotels, The HUB, Olivia med flere kommunisere med gjestene sine om å ta vare på maten, og lørdag 25. mai inviteres det til KuttMatsvinn festival i Opland Bakgård på Jernbanetorget, i samarbeid med Oslo kommune, Miljøhovedstaden og mange andre aktører som jobber for at det skal kastes mindre mat i Norge. Too Good To Go, Bymiljøetaten i Oslo, Matsentralen, Framtiden i våre hender, Foodlist og Spis opp maten skal sammen med Matvett og et knippe serveringssteder servere mat med mening og ha kunnskapsbaserte aktiviteter.

Kontaktinformasjon

For mer informasjon om kampanjen og KuttMatsvinn-uke og festival, ta kontakt med kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett AS, ams@matvett.no, mob: 95 22 09 95


Kilde: Pressemelding fra Matvett

Emballasjeoptimering og avfallsreduksjon

– Produsenter er nå pålagt å jobbe med avfallsforebygging og emballasjeoptimering. Eksempler på dette arbeidet skal hvert år innrapporteres til myndighetene, sier Yngve Krokann i Emballasjeforeningen.

I 20 år ble innsamlingen av emballasjeavfall regulert av frivillige bransjeavtaler og ledet av Næringslivets emballasjeoptimeringskommite (NOK). I tråd med disse avtalene har produsentene frivillig deltatt i en emballasjedugnad for å redusere miljøbelastningen fra emballasje.

Næringslivets emballasjeoptimeringskommite opphørte da den nye forskriften om gjenvinning og behandling av avfall ble innført i 2017. Gjennom denne forskriften er produsentene nå forpliktet til å arbeide med avfallsforebygging og å rapportere sin innsats til myndighetene.

På vegne av produsentene lager Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge en årlig rapport til Miljødirektoratet. Rapporten er basert på innsendte eksempler på det arbeidet som gjøres.

– Vi vet at det daglig jobbes med optimering i verdikjeden, og vi vil derfor ha gode eksempler som vi kan vise frem i vår årlige rapport til myndighetene, sier Yngve Krokann, kompetanseleder i Emballasjeforeningen.

Har din bedrift et godt eksempel på emballasjeoptimering?

Da tar du kontakt med Yngve på 900 93 833 eller yngve@emballasjeforeningen.no

Frist: 29. mai 2019

Hva er emballasjeoptimering?

Kort fortalt er emballasjeoptimering og avfallsforebygging to sider av samme sak: Det vil si å bruke nok emballasje til at produktet er godt beskyttet, men ikke mer enn nødvendig. Hensikten er å minimere den totale avfallsmengden et produkt genererer. Bruker man for lite emballasje, vil man få svinn og brekkasje på produktet. Og det er minst like ille som overermballering, selv om dette også bør unngås.

Ofte kan små justeringer i størrelse/fasong på forbrukeremballasjen gi plass til flere pakninger per eske. Resultatet er flere produkter per pall og færre biler på veiene. Andre ganger kan tynnere og sterkere emballasje redusere emballasjemengden uten at det går ut over produktbeskyttelsen. Bruk av aktiv emballasje og pakkegass kan gi økt holdbarhet på matvarer, uten at emballasjemengden øker.

Les mer om hva forskriften sier.

Kilde: Emballasjeforeningen

Forslag til lov om god handelsskikk sendt ut på høring

Forslag til lov om god handelsskikk sendt ut på høring

Dagligvarebransjen er et skritt nærmere realiseringen av en lov om god handelsskikk.

Nærings- og fiskeridepartementet sendte fredag 26. april utkast til lov ut på høring. Lovforslaget baserer seg i stor grad på Hjelmengutvalgets forslagfra 2013, men departementet ber om innspill både til lovtekst og til organisering og geografisk plassering av tilsynet som skal håndheve loven.

DLF gav innspill til lovforslaget i 2013, og vil naturligvis levere en ny høringsuttalelse nå. Høringsfristen er satt til 7. juni.

Se departementets pressemelding her og høringsnotatet her.

Tradesolution AS invitere til frokostmøter

Copyrigh: Tradesolution AS

Tradesolution AS inviterer DLFs medlemmer  til gratis frokostmøter i sine lokaler i Ole Deviks vei 6c, 0666 Oslo.

Et bilde sier mer enn tusen ord

Tidspunkt: Torsdag 23. mai kl. 08:0009:30 

Foredragssholder: Even Skau

Registrering og frokost kl. 08.00. Presentasjonen starter kl. 08.30 og avsluttes kl. 09.30.
Vi tar forbehold om små endringer i programmet.

Even vil prate om ideen bak MediaStore, viktigheten av gode bilder og verdien av å ha en felles høy standard. Samspillet mellom leverandører og Tradesolution vil også bli viet oppmerksomhet. Hva er det Tradesolution kan bistå med for bedrifter som skal lansere produkter i norsk dagligvare- og storhusholdningbransje og hvilke bilder er det som selger?

Les mer og meld deg på


Skal du lansere produkter i norsk dagligvare?

Tidspunkt: Onsdag 12. juni kl. 08.00-09.30
Foredragsholdere: Stefan Lid og Siv Bakkerud, EPD

Registrering og frokost kl. 08.00. Presentasjonen starter kl. 08.30 og avsluttes kl. 09.30.
Vi tar forbehold om små endringer i programmet.

Les mer og meld deg på 


Oversikt over kommende kurs og arrangement.

Med forbehold om endringer. For spørsmål om frokostmøtene ta direkte kontakt med Tradesolution AS

Øystein Bu gjenvalgt som styreleder i DLF

Øystein Bu fortsetter som styreleder i DLF

Øystein Bu, Dr. Oetker, og Stein Rømmerud, Coca-Cola European Partners ble gjenvalgt som leder og nestleder i DLFs styre.  I tillegg ble Adm. direktør Rita Kristin Broch, Diplom-IS og Adm. direktør Anders Røed, Ringnes AS valgt inn som nye styremedlemmer.

Dette skjedde tirsdag 23. april under DLF Forum med generalforsamling i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) og Dagligvareleverandørenes servicekontor (DLS).

DLF Forum

I DLF Forum fikk forsamlingen høre innlegg fra Trond Bentestuen, Adm.direktør Rema 1000 som fortalte om sine mål og med videre  samarbeid med merkevareleverandørene. Professor Erling Hjelmeng ga en introduksjon om lov om god handelskikk  og konsekvenser med et handelstilsyn (presentasjon kan lastes ned her). Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas avsluttet DLF Forum med å fortelle om konkurransesituasjonen i dagligvarehandelen sett fra stortinget.

(Har du ikke tilgang til DLF Medlemssider registrer deg her)

DLF Generalforsamling

Under generalforsamlingen presenterte Adm.direktør i DLF, Helge Hasselgård om  høydepunkter fra årets som har gått og strategi og fokus for 2019. DLF Presentasjonen kan lastes ned her.

Har du spørsmål til administrasjonen ta gjerne kontakt med oss.

Styrets sammensetning pr 24/4-2019

Adm. direktør Øystein Bu, Dr. Oetker Norges AS, leder

Adm. direktør Stein Rømmerud, Coca-Cola E. P. Norge AS, nestleder

Styremedlemmer

Adm. direktør Jens Gjedrem, Conaxess Trade Norway AS

Adm.direktør Tore Haugsdal, Agra Foods AS

Adm. direktør Hege Holter Brekke, Orkla Health AS

Adm. direktør Rune Nordli, Barilla Norge AS

Adm. direktør Bjørn Øyrås, Essity Norway AS

Adm. direktør Kristin Bendixvold, Rørosmat SA

Konserndirektør Hanne Refsholt, TINE SA

Adm. direktør Fredrik Strømmen, Den Stolte Hane AS

Adm. direktør Rita Kristin Broch, Diplom-IS AS

Adm. direktør Anders Røed, Ringnes AS

Les mer om hele DLF Organisasjonen.

DLF lønnsundersøkelse 2019

Invitasjon til å delta i årets lønnsundersøkelse sendes DLFs hovedkontakter i medlemsbedrifter 23. april.

Som tidligere er det kun de bedrifter som besvarer undersøkelsen som får ta del i resultatene – og da for de stillingskategorier de har gitt opplysninger om.

DLFs analyse har vært gjennomført i en årrekke, og gir bransjens beste oversikt over lønnsutviklingen for stillingskategorier innen salg.

Omfang

Undersøkelsen omfatter til sammen 12 stillingskategorier, som dekker KAM- og salgsfunksjoner samt marketing, innenfor både dagligvare- og storhusholdningskanalene.

Svarfrist 

Svarfrist er tirsdag 30. april

Benytt dere av muligheten til å få oppdaterte tall fra bransjen. Rapportene vil være klare i midten av mai.

Spørsmål om DLFs lønn- og kostnadsundersøkelse kan rettes til Siw Skjervold pr mail eller tlf. 95830570

Innspill til Konkurransetilsynets metodenotat om sammenlikning av innkjøpspriser til dagligvarekjedene


Tilbake til forside medlemssider


DLFs har gitt innspill til Konkurransetilsynets metodenotat om sammenlikning av innkjøpspriser til dagligvarekjedene

I mai 2018 bad Stortinget regjeringen om å legge frem et forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn. I tillegg fikk regjeringen i oppdrag å utrede tiltak som vil virke konkurransefremmende, herunder forbud på prisdiskriminering for dominerende leverandører samt forhold knyttet til distribusjon.

Som et ledd i dette arbeidet ga Nærings- og Fiskeridepartementet Konkurransetilsynet i oppdrag å utrede et mulig forbud mot prisdiskriminering. På bakgrunn av dette har Konkurransetilsynet innhentet innkjøpspriser, ytelser og kunderegnskap fra noen utvalgte store leverandører.

12.mars sendte Konkurransetilsynet ut et notat som beskrev metoden for innhenting og sammenligning av priser, og bad blant annet DLF om innspill. Metodenotatet ligger tilgjengelig på www.konkurransetilsynet.no.

DLF har gjennomgått metodenotatet og gitt våre innspill til Konkurransetilsynet. I tillegg har vi bedt professor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitetet i Bergen om å gjøre en egen vurdering av metodenotatet. DLFs innspill og Tommy Staahl Gabrielsens vurdering ligger vedlagt.

Vedlegg

Høringssvar metodenotat 2 april 2019

Kommentarer til notat 27032019

Husk å melde deg på til DLF Forum med generalforsamling

Vi har gleden av å invitere til DLF Forum med generalforsamling i  Dagligvareleverandørenes forening (DLF) og Dagligvareleverandørenes servicekontor (DLS),

tirsdag 23. april kl 16:00, Hotel Continental  (Stortingsgata 24).

Innkalling med dokumenter til generalforsamlingen sendes DLFs hovedkontakter senest 14 dager før.

Det er av stor betydning at alle medlemsbedriftene er representert på generalforsamlingen, enten ved hovedkontakt eller annen som får fullmakt (som må medbringes og leveres ved registrering) av hovedkontakten til å representere bedriften. Det er ingen begrensning på antall deltakere fra hver bedrift.  Dette er en fin mulighet til å møte bransjekolleger.

Program:

Kl. 16:00 DLF Forum med generalforsamling:

  • DLF / DLS Generalforsamling 2018
  • DLF i 2018 og strategi for året som kommer

Innlegg ved:

  • Trond Bentestuen, Adm.direktør REMA 1000
  • Erling Hjelmeng, Professor
  • Kårstein Eidem Løvaas, Stortingsrepresentant (H)

DLF Forum og generalforsamling er gratis, men krever påmelding innen 23. april.

Kl. 18:45 Aperitiff

Kl. 19:30 Middag

Aperitiff og middag kr . 950,- (eks. mva). Krever påmelding innen fredag 12. april (påmeldingen er bindende).

VIKTIG INFORMASJON OM PÅMELDING: 

Ved påmelding / billettkjøp får du 2 muligheter:

1. Ønsker du å være til stede på DLF Forum med Generalforsamling krysser du av kun for dette. Pris 0,-

2. Ønsker du å være til stede på DLF Forum med Generalforsamling, aperitiff og middag krysser du av kun for dette. Pris kr 950,- (eks. mva) pr pers (1.188,- inkl. mva). Påmeldingen er bindende.

Du må melde deg på via «kjøp billett» selv om du kun skal være med på forum og generalforsamling som er gratis. Krysser du av for forum, generalforsamling og middag skal du ikke krysse av for den andre i tillegg.

DLF Forum med generalforsamling er kun for ansatte i DLFs medlemsbedrifter.

Klikk her for mer informasjon om DLF/DLS Generalforsamling.

Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter