DLFs medlemssider

DLF medlemssider er en nettside for ansatte i DLFs medlemsbedrifter som krever pålogging.

Innhold

På DLF medlemssiden blir det lagt ut presentasjoner fra forskjellige møteplasser, nyhetssaker og informasjon.

Hvordan får du tilgang til medlemssidene?

Ønsker du tilgang til nettsiden må du registrer deg. Det er kun mailadresse som er knyttet opp til din arbeidsplass som kan brukes.

Det tar ca. 1-2 arbeidsdager før du får godkjent tilgang og kan logge deg inn. Innlogging finner du på www.dlf.no og «logg inn medlemmer» på menyen øverst til høyre.

Kontaktinformasjonen blir lagret i publiseringsverktøyet (WordPress). I tillegg blir du registrert i vårt CRM-system slik at vi kan sende deg informasjon ved tekniske problemer e.l.

Nyhetsbrev

Informasjon om nytt innhold på sidene formidles via vårt nyhetsbrev. Dersom du ikke allerede er mottaker kan du registrere deg her eller melde fra om dette når du registrere deg som bruker av medlemssiden.

Nyhetsbrevet er kun for ansatte i DLF medlembedrifter. Du kan når som helst melde deg av.

Informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger finner du her.

Spørsmål

Har du spørsmål om DLF medlemssider er det bare å ta kontakt med oss. Klikk her for å sende mail.


 

(Saken ble publisert første gang 18. desember 2018).

Her er vinnerne av DLF Utmerkelser 2019

Årets vinnere av DLF Utmerkelser ble kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg, torsdag 17. oktober. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Barilla Norge AS for Wasa 100, DLF Innovasjonspris ble tildelt Hennig-Olsen Is for ZERoh! is og DLF Merkevarepris ble tildelt Tine SA for Norvegia.


«DLF Utmerkelser hedrer det ypperste av hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Vinnerne og de øvrige nominerte viser prestasjoner til inspirasjon og etterfølgelse for hele bransjen. Og ikke minst til nytte og glede for norske forbrukere» – Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF.


Årets vinnere:

DLF Merkevarepris ble tildelt Tine SA for Norvegia

 

TINE SA – Vinner av DLF Merkevarepris 2019 for Norvegia. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:
Det er ingen tvil om at årets vinner av DLF Merkevarepris er en merkevare som har etablert seg godt i hverdagen til nordmenn flest. I en kategori med økende konkurranse har de hatt en kontinuerlig vekst de siste 10 årene, og vært en viktig bidragsyter til veksten i kategorien. Merkevaren er høyt elsket av forbruker, og dersom den hadde blitt borte fra hyllene ville det garantert ha blitt merket av både forbruker og handelen. Med andre ord ser det ut til at de har klart å bygge et forhold til nordmenn som forhåpentligvis vil vare livet ut.

Jurymedlemmer:
– Lars Erling Olsen, Professor på BI
– Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
– Rune Spikseth, Kategoridirektør i NorgesGruppen
– Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
– John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF


DLF Innovasjonspris tildeles Hennig-Olsen IS for ZERoh! is

 

Hennig – Olsen is AS vinner av DLF Innovasjonspris 2019 for ZERoh! is. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av DLF Innovasjonspris har bevist at det går an å samarbeide på tvers av kategorier, og skape en perfekt bedriftsallianse. Innovasjonen treffer et behov hos forbruker, og lykkes med å kombinere smak med sunnhet. Produktet er blitt godt mottatt av forbrukeren og handelen, og har bidratt til salgsvekst i kategorien. Og ikke minst, produktet har tilført handelen – og forbruker – noe reelt nytt: Et nytelsesprodukt uten sukker, uten fett og med 0 kalorier.

Jurymedlemmer:

– Lars Erling Olsen, Professor på BI
– Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
– Rune Spikseth, Kategoridirektør i NorgesGruppen
– Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
– John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF


DLF Samfunnsansvarspris tildeles Barilla Norge AS for Wasa 100

 

Barilla Norge AS vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2019 for Wasa 100. Foto: Kilian Munch.

Juryens begrunnelse:
Vinneren av årets DLF Samfunnansvarspris har vist at de har et systematisk arbeid og helhetlig tilnærming til både miljø-, klima- og helsespørsmål. De har en grønn tråd gjennom hele verdikjeden og er tro mot sitt konsept ved utvikling av nye produkter.

Produsenten er lidenskapelig opptatt av å produsere mat som er bra for deg å spise, og skånsom for planeten å produsere. Vinneren skårer høyt på alle kriterier for Samfunnsansvarsprisen.

Jurymedlemmer:
– Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
– Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
– Morten Karlsen, Direktør Innkjøp og Verving, NHO Reiseliv
– Heidi Furustøl, Daglig leder Etisk handel Norge
– Helge Hasselgård, Adm.direktør i DLF

RetailBlue – Prestasjoner må måles

 

Tilbake til RetailBlue   Tilbake til oversikt DLF Partner


(Innlegget er skrevet av RetailBlue)

Prestasjoner må måles

Det gjelder å prestere, det er vi vant med fra de fleste arenaer. For å vite hva som er en god eller en dårlig prestasjon må vi ha relevante målekriterier, og vi bør ha noe å sammenligne med.

Vi kan si det enkelt, og si at gode salgstall er det som er en god prestasjon. Men for å bli bedre, hevde oss i konkurransen og ha fortsatt vekst, må vi også skaffe oss innsikt i hvilke innsatsfaktorer som kan bedres.

  • Har vi den distribusjonen som er avtalt med kjeden?
  • Er produktet i frivillig sortiment, hvilken distribusjon har vi oppnådd?
  • Er labels på plass?
  • Hvordan er varetrykket?
  • Er kampanjen på plass med alle avtalte elementer, som riktig plassering, bruk av materiell, prismerking og andre innsatsfaktorer?

Alt dette og annet som enkelt kan registreres i butikk, gjør RetailBlue. Analyse av tallene gir en rapport med udiskutabel innsikt. Gjennom denne innsikten kan vi i samarbeid med kjede og butikk bli bedre sammen som igjen fører til videre vekst.

Hva er virkeligheten i butikk nå som leverandørene selv ikke har noen løpende oppfølging av hylle og kampanjer? Med industriens langt færre besøk i butikk, så aktualiseres behovet for å ha innsikt i hva som skjer der varen møter forbruker.

Eller hva med den siste lanseringen? Om salgstallene etter noen måneder tilsier usikkerhet om fortsatt eksistens i sortimentet, kan det være for sent å synse om årsaker. Å sikre at distribusjonen er på plass som avtalt er et helt vesentlig element for å lykkes.

RetailBlue kan gjøre denne type tjenester ikke bare i dagligvare, men også i alle andre relevante kanaler og i samtlige nordiske land.

RetailBlue – Vi ser det som det er.

 

Les mer om oss og våre tjenester her

Last ned en kortfattet oppsummering av RetailBlue sine tjenester.

Følg oss på LinkedIn

 

Foto: RetailBlue

DLF Høstmøte 2019 – fullstendig program!

Det er fortsatt mulig å melde seg på til konferansedagen, men det er dessverre fullt hva gjelder hotellrom. Ønsker du å booke rom anbefaler vi at dere tar kontakt med Quality Klubben (ligger ca 7 minutter gange fra hovedhotellet) eller annet nærliggende hotell. Se hele programmet her.

Beskyttet: Presentasjoner fra DLF Forum: Årets kjedeforhandlinger og utvikling i markedet 2019

Dette innholdet er passordbeskyttet. For å vise det, vennligst skriv inn passordet nedenfor:

Nytt Handelstilsyn til Grenland?

DLF har arbeidet i mange år for en Lov om god Handelsskikk. Suksessen til en slik lov forutsetter et Handelstilsyn som gis mulighet til å følge opp loven. Regjeringen varsler nå et forslag om å etablere et selvstendig Handelstilsyn i Grenlands-området.

For DLF har det særlig vært tre kriterier for tilsynets suksess: At tilsynet skal være selvstendig, at arbeidsformen skal være forebyggende og dialogpreget, og at det skal plasseres der aktørene er. Vi har vist til hvordan tilsynet i Storbritannia arbeider og brukt det som eksempel til etterfølgelse også her hjemme.

Siden starten av har vi fremholdt Oslo som det klart beste stedet å etablere Handelstilsynet. Det er der majoriteten av aktørene er og det ville styrket tilsynets arbeid med aktiv dialog og kontakt med aktørene. Samtidig er vi kjent med at regjeringens etablerte politikk er at nye offentlige etater og stillinger ikke skal legges til Oslo-området. Således er Regjeringens forslag om å samlokalisere tilsynet med Forbrukertilsynet i Grenland ikke ideelt, men et bedre alternativer enn andre diskuterte lokaliseringer.

Lovproposisjonen skal legges frem for Stortinget innen utgangen av året, mens komitébehandlingen og endelig vedtak i Stortinget skal skje våren 2020. DLF vil bidra konstruktivt til at innføringen av loven og Handelstilsynet skal bli til det beste for både bransjen og forbrukerne.

Innovasjon- og optimeringsseminar

 

Over 70 engasjerte deltagere var mandag 7. oktober samlet på Scandic Skøyen til årets Innovasjon- og optimeringsseminar i regi av Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge.

Leder av Fagråd for avfallsforebygging og emballasjeoptimering, styreleder i Grønt Punkt Norge og Verdikjededirektør i DLF Thomas Weihe åpnet seminaret.

Seniorforsker Aina Elstad Stensgård, Østfoldforskning viste resultatene av Handlekurv- og Indikatorprosjektet 2018. Adm. direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge og Direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen redegjorde for status i arbeidet med avfallsforebygging og emballasjeoptimering. I tillegg ble en rekke gode initiativer og praktiske eksempler belyst.

Populærrapporten seminaret baseres på kan lastes ned her: Emballasjeutvikling i Norge – 2018

For spørsmål, kontakt Thomas Weihe 


Relaterte saker:

Invitasjon til Innovasjon- og optimeringsseminar

Torbjørn Nyberget i Coop Norge Handel blir ny leder i STAND

Torbjørn Nyberget i Coop Norge Handel overtar vervet som ny leder i Standardiseringsutvalget for norsk dagligvarebransje, STAND. – Bærekraft blir en viktig del av arbeidet som ligger foran oss, sier Nyberget.

STAND representerer dagligvarehandelen igjennom Dagligvarehandelens Miljøforum (DMF) og industrien gjennom Dagligvareleverandørenes Forening (DLF). STAND jobber med å finne nødvendige løsninger og tiltak som bidrar til å effektivisere varestrømmen i bransjen – blant annet innen logistikk, informasjonsflyt, emballasje, sporing og merking med GS1 standarder.

Ny leder i STAND er Ansvarlig Inngående Logistikk i Coop Norge Handel, Torbjørn Nyberget. Thomas Weihe, som er Verdikjededirektør i DLF, blir ny sekretær.

Lederen og sekretariatet fordeles på DLF og DMF, og roterer hvert andre år. Nyberget overtar vervet etter Camilla Nordhagen i L’Oreal. Utvalget består av representanter fra dagligvarekjedene og DLFs medlemsbedrifter. Tradesolution og GS1 Norway deltar som observatører.

Bærekraft blir viktig

STAND skal jobbe videre med å utvikle bransjen, men det er spesielt ett tema som er viktigere enn andre, ifølge den nye STAND-lederen.

Torbjørn Nyberget i Coop Norge Handel. Foto: Privat

– Bærekraft er et svært viktig aspekt som bransjen kan og bør ha et større fokus på. Dette handler blant annet om å få til gode prosjekter med leverandørene, slik at vi kan bedre fyllingsgraden og effektivisere transporten. I dag transporteres det mye «luft» i trailere over fjellet, og dette må vi få redusert, sier Nyberget.

– Vi kommer til å fortsette å utvikle samhandlingen og kommunikasjonen i bransjen. Vi har mange digitale verktøy i dag – ikke minst vår nylig lanserte ReCall-portal for tilbakekalling av varer – men vi må øke fokuset på riktig bruk av disse. I og med at helautomatiske lagre nå er på full fart inn i bransjen, gir små avvik fra bransjestandardene store konsekvenser for logistikken, sier Torbjørn Nyberget.  – STAND skal bidra til å utvikle bransjen ytterligere, og jeg ser frem imot oppgaven, avslutter den nye lederen i STAND, Torbjørn Nyberget.

Les mer om STAND her


Saken er skrevet av FGF Media.

 

Bransjeworkshop Lanseringsvinduer

3. september inviterte DLF sentrale bransjeaktører for å diskutere erfaringer med dagens lanseringsvinduer.

Et flertall av DLFs medlemmer ønsker å opprettholde dagens løsning med tre hoved lanseringsvinduer og sesongvinduer, mens kjedene har et noe mer nyansert syn. Alle sluttet seg likevel til felles målsetning om å:

    • Etablere ett omforent, konkurransenøytralt rammeverk som er tilpasset morgendagens sortiment og kanaler
    • Felles regime for alle kunder og leverandører, inkl. EMV
    • Avtalt rammeverk blir gjennomført i praksis

Deltagerne er positive til å diskutere utvalgte temaer videre i en mindre gruppe. Her vil representanter fra NG/ASKO, COOP, REMA og DLFs Markedskomite Dagligvare og DLF Logistikkomité delta. Arbeidet ledes av Thomas Weihe fra DLF.

Bakgrunn:
  • Dagligvarebransjen operer i dag med tre hoved lanseringsvinduer i året; uke 8, 18 og 38.
  • Bransjeworkshop om servicegrad i 2012 resulterte i et prosjekt som senere munnet ut i en definisjon av prosess for lanseringer og sortimentsendringer (STAND Sortiment, tidligere omtalt som STAND011).  Antall-, plassering og utforming av vinduene er et eget tema som ikke er diskutert på mange år.
  • Minst en kjede gjorde interne vurderinger av lanseringsvinduene i 2018. Resultatet av dialog med DLF var et gjensidig ønske om å behandle dette som en bransjesak.
  • STAND ba i desember 2018 DLF fasilitere en bransjeworkshop på temaet
  • DLF og kjedene ved Innkjøp/kategori direktør er positive til diskusjonen, en kjede forutsatte at diskusjonen ble utsatt til etter sommeren 2019.

Innovasjon- og optimeringsseminar i Oslo 7. oktober

 

 

 

Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge ønsker DLFs medlemsbedrifter velkommen til innovasjon- og optimeringsseminar på Scandic Sjølyst mandag 7. oktober kl.12.00.

Seminaret er for alle som arbeider med emballasjeutvikling, markedsføring, salg og innkjøp av emballasje, forskning og utvikling. Det er også relevant for importører av emballasje og ferdigpakkede varer.

Seminaret er gratis.

DLFs verdikjedesjef Thomas Weihe åpner seminaret som leder for leder for fagrådet for avfallsforebygging og emballasjeoptimering.

 


Program

12:00 – Lunsj

13:00 – Velkommen
Thomas Weihe, leder for fagrådet for avfallsforebygging og emballasjeoptimering

13:10 – Resultater fra Handlekurv- og Indikatorprosjektet 2018
Aina Elstad Stensgård, Seniorforsker, Østfoldforskning

13.40 – Status for arbeidet med avfallsreduksjon og emballasjeoptimering i Norge
Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge
Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen

14.10 – Kaffe

14.30 – De gode initiativene
Smartpack, Jørgen Ingeberg, prosjektleder
Plastløftet, Lars Brede Johansen, Grønt Punkt Norge
The BioEconomy Region, Dagfinn Hansen, prosjektmedarbeider
Futurepack, Ole Jan Myhre, Norner

15.15 – De gode optimeringseksemplene
Arcus, Rolf Erling Eriksen, innkjøps- og miljørådgiver
COOP, Sylvia Lofthus, kvalitetssjef frukt- og grønt-emballasje
Tine, Benedikte W. Romen, fagleder emballasje