Her kan du lese DLFs og DLS´ vedtekter vedtatt i konstituerende møter i 1962 og 1979, med senere endringer, senest revidert 21.04.2016.
VEDTEKTER FOR DAGLIGVARELEVERANDØRENES FORENING (DLF)
vedtatt i konstituerende møte 22.8.1962 med senere endringer, senest 21.4.2016.
1. Foreningens navn
Foreningens navn er Dagligvareleverandørenes forening (DLF), på engelsk Grocery Suppliers of Norway (DLF Norway). DLF er en sammenslutning av merkevareleverandører innenfor dagligvare- og serveringsbransjen.
2. Formål
DLFs formål er å ivareta medlemmenes felles interesser.
3. Sete
DLF har sitt sete i Oslo.
4. Medlemskap og utmelding
Som medlemmer av foreningen kan opptas uavhengige merkevareleverandører innen dagligvare- og serveringsbransjen.
Søknader om medlemskap skjer til styret som avgjør disse etter følgende kriterier:
Medlemskandidaten må
- ikke være eid av grossist eller detaljist, og ikke være eksklusivt bundet til én kunde
- ha strategisk fokus på salg og styrking av bedriftens merkevarer fremfor PL
- akseptere DLFs gjeldende vedtekter, policies og hovedmål
- akseptere DLFs retningslinjer for møter
Medlemmene må samtidig være medlem av Dagligvareleverandørenes servicekontor (DLS). Medlemsbedriftene skal til enhver tid gi styret melding om hvem som representerer bedriften i foreningen.
Utmelding må skje skriftlig til styret. Kontingent blir imidlertid å erlegge kalenderåret ut. Et medlem som tross påkrav ikke har betalt sin kontingent, skal av styret strykes som medlem. Dersom et medlem i Dagligvareleverandørenes servicekontor (DLS), tross påkrav ikke har betalt utligningsavgift til DLS, skal styret i DLF stryke vedkommende som medlem i begge foreninger.
Når særlige grunner foreligger, kan styret treffe beslutning om suspensjon. Beslutningen skal forelegges for første ordinære eller ekstraordinære generalforsamling, som med 2/3 flertall avgjør om suspensjon skal medføre opphør av medlemskap.
5. Styret
Foreningens styre består av 12 medlemmer som velges av generalforsamlingen. Leder og nestleder velges ved særskilt valg av generalforsamlingen hvert år. Valg av øvrige styremedlemmer skjer for 2 år ad gangen, dog slik at 5 styremedlemmer er på valg hvert år.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av dets medlemmer er til stede. Beslutninger i styret treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjør lederens stemme utslaget. Over forhandlingene skal det føres protokoll, som skal undertegnes av samtlige tilstedeværende styremedlemmer.
Dersom et styremedlem går over i annen virksomhet som ikke er medlem i DLF, fratrer vedkommende styret fra samme tidspunkt. Når særlige grunner foreligger, har et styremedlem rett til å tre tilbake før tjenestetiden er ute. Dersom lederen fratrer, overtar nestlederen som leder. Styret velger i samråd med valgkomiteens leder ny nestleder. Dersom nestlederen fratrer, velger styret i samråd med valgkomiteens leder ny nestleder. Alle endringer i styresammensetning etter disse bestemmelser gjelder frem til første ordinære generalforsamling.
6. Styrets oppgaver
Forvaltningen av foreningens anliggender hører under styret. Styret skal i den anledning:
- ivareta medlemmenes interesser innenfor rammen av foreningens formål
- avgjøre spørsmål om medlemskap
- ansette, etablere og sørge for drift av den nødvendige administrasjon
- utarbeide budsjett og forslag til kontingent for hvert kalenderår
- utarbeide årsoppgjør, bestående av resultatregnskap, balanse og årsberetning
- sørge for en betryggende forvaltning av foreningens midler
- fremlegge for generalforsamling forslag til valgkomité og revisor
- innkalle til generalforsamling
7. Administrasjon
Den daglige drift av foreningen ivaretas av en administrasjon som skal følge de pålegg og retningslinjer styret har gitt. Administrasjonen har følgende hovedarbeidsoppgaver:
- iverksette styrets beslutninger
- holde seg á jour med og informere styret og medlemmene om saker av interesse
- tjene som bindeledd mellom foreningens medlemmer
- sørge for at foreningens drift er i samsvar med lov og forskrifter
8. Generalforsamling
Ordinær generalforsamling holdes hvert år i april måned. Innkalling skjer skriftlig med minst 2 – to – ukers varsel. Saksliste skal vedlegges innkallingen.
Enhver sak avgjøres med alminnelig flertall når intet annet er bestemt. Generalforsamlingen velger møteleder.
På den ordinære generalforsamling skal følgende spørsmål behandles og avgjøres:
- godkjenning av fullmakter
- godkjennelse av styrets beretning og fastsettelse av resultatregnskap og balanse for foreningen
- vedtagelse av kontingent for neste kalenderår
- valg av leder, nestleder og styremedlemmer
- valg av valgkomité bestående av 5 medlemmer
- valg av revisor
- andre saker som er angitt i innkallingen
Hvert medlem har i generalforsamlingen én stemme. Det kan stemmes med skriftlig fullmakt.
Et medlem har rett til å få behandlet i generalforsamlingen saker som er av felles interesse for medlemmene. Melding om slike saker må være innkommet til foreningen senest 1. mars.
9. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling innkalles av styret skriftlig med minst 2 – to – ukers varsel når styret finner det påkrevet eller når det kreves av medlemmer som representerer minst 10 % av medlemmene.
10. Kontingent og ansvar
Til dekning av foreningens årlige omkostninger skal hvert medlem betale kontingent. Medlemmene har intet ansvar for foreningens forpliktelser utover den fastsatte kontingent.
11. Vedtektsendringer
Beslutning om å endre vedtektene fattes av generalforsamlingen. Styret skal sende forslag om endring av vedtektene til medlemmene sammen med innkalling til generalforsamling. Beslutning krever tilslutning fra minst 2/3 av de avgitte stemmer, samt at minst halvparten av medlemmene er representert på generalforsamlingen. Hvis ikke minst halvparten av medlemmene er representert på generalforsamlingen, innkaller styret til ny generalforsamling hvor vedtektsendring kan vedtas med 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
12. Oppløsning
Beslutning om oppløsning av foreningen treffes av generalforsamlingen etter de regler som er fastsatt for vedtektsendringer i § 12.
Med mindre generalforsamlingen velger et særskilt avviklingsstyre, skal styret forestå avviklingen av foreningens virksomhet og sørge for at foreningens midler anvendes til dekning av foreningens forpliktelser. Avviklingsstyret skal fremlegge for generalforsamlingen et avviklingsregnskap med forslag til disponering av mulige gjenværende midler etter at forpliktelsene er dekket. Slike midler skal ikke kunne utdeles til medlemmene, men skal tilfalle en forening, stiftelse eller annen organisasjon etter generalforsamlingens beslutning med alminnelig flertall. Beslutningen skal forelegges fylkesmannen i Oslo og Akershus til endelig godkjenning.
VEDTEKTER FOR DAGLIGVARELEVERANDØRENS SERVICEKONTOR (DLS)
Vedtatt i konstituerende møte 23.4.1979, med senere endringer, senest 21.04.2016.
1. Foreningens navn
Foreningens navn er Dagligvareleverandørenes servicekontor (DLS), på engelsk DLF Service (DLS). DLS er en sammenslutning av merkevareleverandører innen dagligvare- og servicebransjen.
2. Formål
DLS’ formål er å bidra til en effektiv verdikjede i det norske dagligvare- og serveringsmarkedet på vegne av medlemsbedriftene. Dette gjøres gjennom å yte tjenester og utføre oppdrag som ellers måtte utredes av den enkelte medlemsbedrift eller grupper av medlemmer, samt løse andre felles oppgaver. I den forbindelse kan DLS delta i selskaper med begrenset ansvar som fremmer eller støtter dette formål.
3. Sete
DLS har sitt sete i Oslo.
4. Medlemsskap og utmelding
Medlemmer av DLS er de til enhver tid medlemmer i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).
Den samme person som representerer bedriften i DLF, skal representere bedriften i DLS. Medlemsbedriftene skal til enhver tid gi styret melding om hvem som representerer bedriften i foreningen.
Utmelding av DLS skjer automatisk ved utmelding av DLF. Ved utmelding blir serviceavgift alltid å erlegge kalenderåret ut.
Dersom et medlem tross påkrav ikke har betalt sin serviceavgift, skal styret i DLF underrettes om dette.
5. Styret
Foreningens styre består av 12 medlemmer som velges av generalforsamlingen. Leder og nestleder velges ved særskilt valg av generalforsamlingen hvert år. Valg av øvrige styremedlemmer skjer for 2 år ad gangen, dog slik at 5 styremedlemmer er på valg hvert år.
Styret kan oppnevne et arbeidsutvalg bestående av lederen eller i vedkommendes sted nestleder og to styremedlemmer.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av dets medlemmer er tilstede. Beslutninger i styret treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjør lederens stemme utslaget. Over forhandlingene skal det føres protokoll, som skal undertegnes av styrets leder eller nestleder.
Dersom et styremedlem går over i annen virksomhet som ikke er medlem i DLF, fratrer vedkommende styret fra samme tidspunkt. Når særlige grunner foreligger, har et styremedlem rett til å tre tilbake før tjenestetiden er ute. Dersom lederen fratrer, overtar nestleder som leder. Styret velger i samråd med valgkomiteens leder ny nestleder. Dersom nestlederen fratrer, velger styret i samråd med valgkomiteens leder ny nestleder. Alle endringer i styresammensetning etter disse bestemmelser gjelder frem til første ordinære generalforsamling.
6. Styrets oppgaver
Forvaltningen av foreningens anliggender hører under styret. Styret skal i den anledning:
- ivareta medlemmenes interesser innenfor rammen av foreningens formål
- ansette, etablere og sørge for drift av den nødvendige administrasjon
- oppnevne arbeidsutvalg
- utarbeide budsjett og forslag til serviceavgift for hvert kalenderår
- utarbeide årsoppgjør, bestående av resultatregnskap, balanse og årsberetning
- forvalte eierskapet i de selskaper foreningen innehar eierandeler i
- sørge for en betryggende forvaltning av foreningens midler
- fremlegge for generalforsamling forslag til valgkomité og revisor
- innkalle til generalforsamling
Styret skal i saker som kan være av særskilt interesse for medlemmene eller grupper av medlemmer ta kontakt med disse.
7. Administrasjon
Den daglige drift av foreningen ivaretas av en administrasjon som skal følge de pålegg og retningslinjer styret har gitt. Administrasjonen har følgende hovedarbeidsoppgaver:
- iverksette styrets beslutninger
- holde seg á jour med og informere styret og medlemmene om saker av interesse
- tjene som bindeledd mellom foreningens medlemmer, myndigheter og omsetningsleddene i de saker hvor dette er naturlig
- sørge for at foreningens drift er i samsvar med lov og forskrifter
8. Generalforsamling
Ordinær generalforsamling holdes hvert år i april måned. Innkalling skjer skriftlig med minst 2 – to – ukers varsel. Saksliste skal vedlegges innkallingen.
Enhver sak avgjøres med alminnelig flertall når intet annet er bestemt. Generalforsamlingen velger møteleder.
På den ordinære generalforsamling skal følgende spørsmål behandles og avgjøres:
- godkjenning av fullmakter
- godkjennelse av styrets beretning og fastsettelse av resultatregnskap og balanse for foreningen
- vedtagelse av serviceavgift for neste kalenderår
- valg av leder, nestleder og styremedlemmer og varamenn
- valg av valgkomité bestående av 5 medlemmer
- valg av revisor
- andre saker som er angitt i innkallingen
Hvert medlem har i generalforsamlingen én stemme. Det kan stemmes med skriftlig fullmakt.
Et medlem har rett til å få behandlet i generalforsamlingen saker som er av felles interesse for medlemmene. Melding om slike saker må være innkommet til foreningen senest 1. mars.
9. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling innkalles skriftlig av styret med minst 2 – to – ukers varsel når styret finner det påkrevet eller når det kreves av medlemmer som representerer minst 10 % av medlemmene.
10. Serviceavgift og ansvar
Til dekning av foreningens årlige omkostninger utlignes på medlemmene en avgift basert på deres innenlands omsetning i dagligvare- og serveringsmarkedet. Styrets forslag til serviceavgift fremmes for generalforsamlingen.
Hvis serviceavgift, med tillegg av andre inntekter, ikke er tilstrekkelig til dekning av foreningens omkostninger i et driftsår, skal underskuddet først søkes dekket av foreningens formue. Dersom dette ikke er tilstrekkelig, kan eventuelt generalforsamlingen med alminnelig flertall fastsette en særskilt utligningsavgift etter reglene i første ledd.
Avgiften fordeles mellom medlemmene på grunnlag av vedtatt ordinær serviceavgift i det år underskuddet oppsto.
11. Vedtektsendringer
Beslutning om å endre vedtektene fattes av generalforsamlingen. Styret skal sende forslag om endring av vedtektene til medlemmene sammen med innkalling til generalforsamling. Beslutning krever tilslutning fra minst 2/3 av de avgitte stemmer, samt at minst halvparten av medlemmene er representert på generalforsamlingen. Hvis ikke minst halvparten av medlemmene er representert på generalforsamlingen, innkaller styret til ny generalforsamling hvor vedtektsendring kan vedtas med 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
12. Oppløsning
Beslutning om oppløsning av foreningen treffes av generalforsamlingen etter de regler som er fastsatt for vedtektsendringer i § 12.
Med mindre generalforsamlingen velger et særskilt avviklingsstyre, skal styret forestå avviklingen av foreningens virksomhet og sørge for at foreningens midler anvendes til dekning av foreningens forpliktelser. Avviklingsstyret skal fremlegge for generalforsamlingen et avviklingsregnskap med forslag til disponering av mulige gjenværende midler etter at forpliktelsene er dekket. Slike midler skal ikke kunne utdeles til medlemmene, men skal tilfalle en forening, stiftelse eller annen organisasjon etter generalforsamlingens beslutning med alminnelig flertall. Beslutningen skal forelegges fylkesmannen i Oslo og Akershus til endelig godkjenning.
Hvis DLF blir oppløst, skal DLS oppløses og settes under avvikling etter reglene i annet ledd.
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.