Å unngå korrupsjonsmistanke er viktig både for virksomheten og for de ansatte. En korrupsjonssak vil kunne føre til tap av omdømme, økonomisk tap, erstatningsansvar, straffansvar og utelukkelse fra offentlige anbudskonkurranser.
DLF anbefaler derfor sine medlemmer å legge nedenstående retningslinjer til grunn for sin kundepleie. Disse retningslinjene er utformet på bakgrunn av de norske straffebestemmelsene om korrupsjon og rettspraksis om grensen mellom legitim kundepleie og ulovlig smøring. Retningslinjene supplerer virksomhetens eventuelle egne etiske retningslinjer. Rettspraksis viser at det ikke er mulig å angi en absolutt beløpsgrense for lovlige tiltak. Det må foretas en konkret vurdering av den aktuelle situasjonen. Det er likevel mulig å peke på enkelte situasjoner man må være særlig oppmerksom på.
GAVER
- Det bør utvises varsomhet med å gi/motta gaver til/fra kunder. Gaver av begrenset verdi med firmalogo e.l. er normalt uproblematisk.
- Gaver av mer enn bagatellmessig verdi må vurderes konkret på bakgrunn av situasjonen, jf. nedenfor.
- Dekning av kunders private utgifter, utføring av private tjenester e.l. er uakseptabelt.
KUNDEARRANGEMENTER
- Kundearrangementer med faglig innhold der arbeidsgiver dekker deltakernes reise og opphold er normalt uproblematisk.
- Dekning av kunders utgifter til reise og opphold til faglige arrangementer, dyre måltider, kulturarrangementer osv. må vurderes konkret ut fra situasjon og relasjonen til deltakerne. Det tilrådes å arkivere dokumentasjon på invitasjon og faglig program for slike arrangementer.
- Det må stilles krav til faglig innhold dersom man skal dekke kundens utgifter på reiser. Dekning av kunders deltakelse på reiser uten nevneverdig faglig tilknytning, dekning av utgifter utover normale oppholdsutgifter e.l. er uakseptabelt.
FORHOLDET TIL OFFENTLIG ANSATTE
- Det stilles strengere krav til kontakt med offentlig ansatte og ansatte i offentlig eide virksomheter. Bare gaver av bagatellmessig verdi/reklamemateriell og nøkterne, faglige arrangementer der tjenestemannens arbeidsgiver dekker reise og opphold, kan tilbys.
- Invitasjon til lukkede eller private arrangementer må vurderes konkret.
- Det skal ikke utveksles gaver av mer enn bagatellmessig verdi, tjenester eller andre fordeler.
ANBUDSKONKURRANSER, FORHANDLINGSSITUASJONER MV.
- I forbindelse med gjennomføring av anbudskonkurranser, i forhandlingssituasjoner mv. skal det vises særskilt aktsomhet. Representanter for motpart/beslutningstaker skal ikke gis gaver, tilbys utgiftsdekning, inviteres med på dyre måltider e.l. før beslutningen er tatt/endelig avtale inngått.
Disse retningslinjene er utarbeidet av DLFs juridiske rådgiver advokat Henrik Svane, og vedtatt i styremøte 10. april 2014.
EKSEMPLER PÅ GRENSETILFELLER
RUTERSAKEN
Sommeren 2013 ble en driftssjef i Ruter dømt til en bot på 24 000 kroner for å ha blitt påspandert tre middager av en representant for Volvo til en verdi på 4 739 kroner. Dommen er anket, men den er uansett illustrerende for hvor grensen går. Følgende momenter var avgjørende for at middagene ble ansett som korrupsjon og ikke lovlig kundepleie:
- Middagene ble spandert i forbindelse med anbudskonkurranser der driftssjefen hadde en sentral rolle og Volvo indirekte ønsket å levere busser via tilbyderen Unibuss.
- Driftssjefen informerte ikke sine overordnede.
- Middagene var i strid med de interne etiske retningslinjene i Ruter.
Dagligvareleverandører bør utvise varsomhet med å spandere middag på representanter fra dagligvarekjedene når de mest intense forhandlinger om årsavtale pågår.
VEST BUSS-SAKEN
Salgsdirektøren i Vest Buss ble dømt til betinget fengsel i 45 dager og en bot på 30 000 kroner for å ha arrangert og betalt turer til skiskytter-VM og et skiskytterstevne i Tyskland for en administrerende direktør og en teknisk sjef i Unibuss. Det ble utarbeidet faglige programmer, men deltakerne fra Unibuss viste ingen interesse for dette. Det faglige programmet ble derfor avlyst. Formålet med turen var kundepleie. Hver tur kostet ca. 11 000 kroner per deltaker. Da forholdet ble oppdaget, tilsto salgsdirektøren umiddelbart. Følgende momenter hadde betydning for vurderingen:
- Reisene var uten faglig innhold. Det var en avstand på om lag 500 km fra oppholdsstedet og fabrikkene som ble oppgitt å være mål for reisen, noe som styrket inntrykket av at det faglige innholdet ikke var noe sentralt formål med reisen.
- Det er tale om relativt store beløp.
- Reisene var i strid med interne etiske retningslinjer.
RÅDMANNSSAKEN
Rådmannen i Rana kommune og en lokal forretningsmann ble begge tiltalt for korrupsjon blant annet i forbindelse med at rådmannen fikk låne leiligheten til forretningsmannen i Tyrkia én uke i sommerferien. Leiligheten lå i en boligblokk i innlandet og man hadde begrenset informasjon om verdien. Retten la til grunn forretningsmannens forklaring om at vanlig leiepris ville være om lag 1 300 kroner per måned. Rådmannen delte leiligheten med to andre. Hans fordel av gaven var med andre ord 162,50 kroner. Retten slo fast at korrupsjonsbestemmelsene ikke er ment å ramme gaver av ubetydelig verdi. Gaven kunne sammenliknes med en rimelig vinflaske, noe som normalt er innenfor det akseptable. Det var ingen holdepunkter for at forretningsmannen hadde til hensikt å påvirke rådmannen. Rådmannen hadde aldri vært involvert i forretningsmannens kontakt med kommunen. Det var heller ingen andre forhold i saken som gjorde gaven utilbørlig. Rådmannen informerte også det politiske miljøet om lånet av leiligheten før han reiste. Begge ble frifunnet.
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.