DLF Kompetanseprogram på BI er utviklet for våre medlemsbedrifter – for at de skal styrke sine ansattes salgs- og kategoriarbeid, og bygge viktig nettverk i bransjen.
Gjennom et spennende studie med fokus på økonomistyring, merkevareledelse og forbrukeradferd, vil DLFs medlemsbedrifter bli enda dyktigere til å styrke sine merkevarer i handelen, rettet mot forbruker. Studiet er spisset mot kategoriinnsikt, kategoriutvikling og styrking av salgs- og kategoriarbeidet. Kompetanseprogrammet skal bidra til økt lønnsomhet gjennom økt konkurransekraft.
DLF Kompetanseprogram har fått svært gode tilbakemeldinger fra nærmere 190 studenter gjennom 8 kull. Over 50 medlemsbedrifter har gitt sine ansatte denne muligheten.
Vi starter opp det 9. kullet med DLF Kompetanseprogram høsten 2023. Programmet gjennomføres over tre samlinger på høsten og tre samlinger på våren ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo. Undervisningen består av forelesninger og samlinger med bransjerelaterte cases.
Hvordan styrke bransjens verdiskapning og styrke kategoriarbeidet?
Med økende behov for å styrke merkevarens posisjon og øke kompetansen i et stadig mer krevende marked, har DLF i samarbeid med BI utviklet et skreddersydd kompetanseprogram for vår bransje.
Gjennom relevante og engasjerende kurs innen økonomi, forbrukeradferd, kundeforståelse og merkevareledelse skreddersydd for DLFs medlemmer, skal medlemsbedriftene bli enda dyktigere på å styrke merkevarenes plass i handelen og mot forbruker. Programmet består av en grunnmodul med 8 samlingsdager, 4 om høsten og 4 om våren. I tillegg tilbys fordypningsmoduler med 2 samlingsdager.
Hvem kan delta?
Foruten KAM og medarbeidere innen salg og kategoriledelse, er studiet også relevant for de som ikke har direkte salgs- eller kategoriutviklingsansvar, herunder medarbeidere innen kommunikasjon, logistikk, marked, produktledelse med flere. Bedriften avgjør selv antall og hvem de ønsker å styrke kompetansen til, for eksempel med-arbeidere med stort potensial som man ønsker skal utvikle seg for å forbli i bedriften. Programmet er eksklusivt for DLFs medlemsbedrifter.
Stort læringsutbytte
Programmet gir økt forståelse for verdikjede og mekanismer i bransjen, gjen nom kunnskap om hva som styrer forbrukerens og kundenes beslutninger og hvordan man kan sikre seg en bedre posisjon som en aktiv kategoriutvikler.
Deltakerne får en god forståelse for prosesser og metodebruk, slik at kompetansen kan videreføres og benyttes av hele bedriften.
Programmet skal styrke bedriftenes evne til å skape kategorivekst med lønnsom utvikling gjennom sine merkevarer.
Fagansvarlige:
I tillegg til forelesere ved BI, benyttes gjesteforelesere fra bransjen, andre ressurspersoner for aktuelle temaer og cases.
Innholdet i DLF Kompetanseprogram
Trykk på de ulike programmene for å lese mer om innholdet
Forbrukeren, kunden og merkevaren (høst)
Rettet mot vår bransje, mot kategoriinn- sikt og kategori- vekst.
Forbrukerens beslutningsprosess:
- Kognitive og perifere forbrukerbeslut- ninger under høy og lav involvering
- Persepsjon og introduksjon til sensorisk markedsføring
- Forbrukerbeslutninger i butikken
- Cases, gruppeoppgaver og best practices
Kunde:
- Kjøpsatferd i B2B, salg og grunnleg- gende relasjonsmarkedsføring
- Kategorier og kategoristyring
- EMV
Merkevare:
- Effekter av merkevarebygging
- Merkeposisjonering
- Vekststrategier
- Cases, gruppeoppgaver og simuler- ingsspill
Økonomistyring og lønnsomhet (vår)
- Lean ledelse
- Økonomisk prosjektanalyse
- Kalkulasjon og prissetting
- Regnskapsforståelse
- Rapportering og kommunikasjon av økonomiske data
Fordypningsmoduler
Nytt for 2023/24 er at i tillegg til grunn- moduler, har du også mulighet til å delta på fordypningsmoduler. Disse utvikles dynamisk årlig i samarbeid med DLF.
Innholdet vil derfor kunne variere år for år. Eksempler på mulige temaer for fordypningsmodulene er:
-
- Shopper Marketing
- Salgsledelse og salgsteknikker
- Kategoristyring
- Sensorikk og pakningsdesign
- Forhandlinger
- Jus
Praktisk informasjon
Kostnader
Pris grunnmodul (høst + vår): kr 40 000,-
Pris per fordypningsmodul: kr 8 000,-.
I tillegg påløper kostnader til undervisningsmateriell og evt. kostnader ifm. reise og overnatting.
Påmeldingskjema finner du litt lenger ned på siden.
Mer praktisk infomasjon om programmet og påmelding til fordypningsmodulene sendes ut i august til de som har meldt seg på.
Samlinger
Samlinger høsten 2023:
- samling grunnmodul: 11.-12.9
- samling grunnmodul: 23.- 24.10
Samlinger våren 2024:
- samling grunnmodul: 15.-16.1
- samling grunnmodul: 4.-5.3
Fordypningsmodul 1: 13.– 14.11.23
Fordypningsmodul 2: 15.– 16.4.24
Med forbehold om endringer.
- Grunnmodulen gjennomføres som to 2-dagers samlinger på høsten og to 2-dagers samlinger på våren ved Handelshøyskolen BI – campus Oslo.
- Fordypningsmodulene kjøpes separat og gjennomføres både høsten og våren. Disse er også 2-dagers samlinger.
- Undervisningen består av forelesninger og samlinger med fagstoff, diskusjoner, refleksjonsoppgaver og bransjerelaterte cases.
Gjennomføring
Programmet gjennomføres over tre samlinger på høsten og tre samlinger på våren ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo. Undervisningen består av forelesninger og samlinger med bransjerelaterte cases.
Påmelding
19. juli: fortsatt noen ledige plasser.
For spørsmål om kompetanseprogrammet ta kontakt med John Ole Skeide, Markedsdirektør DLF.
Studiet
DLF Kompetanseprogram er et unikt og spesialtilpasset tilbud til DLFs medlemsbedrifter.
Opptakskravet til disse programmene er generell studiekompetanse. Du kan også søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse.
Det er satt et tak på maksimum 25 deltakere. Dette sørger for at undervisningen foregår med tett dialog mellom forelesere og klasse/studenter, og ivaretar mulighetene til at hver og en kan løfte inn relevante hverdagseksempler inn i forelesningene.
DLF Kompetanseråd
DLF Kompetanseråd ble oppnevnt i forbindelse med DLF Kompetanseprogram. Rådet har i oppdrag å bistå i oppfølging, evaluering og videreutvikling av kompetanseprogrammet. Rådet består av følgende representanter fra DLFs medlemsbedrifter (pr. 1.05.2023):
Jens Gjedrem, Conaxess Trade Norway AS
André Gobel, Fjordland AS
Kari Stake, Essity Norway AS
Sturle Brustad, Fjordland AS
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.