DLF Kompetanseprogram er utviklet for våre medlemsbedrifter – for at de skal styrke sine ansattes salgs- og kategoriarbeid, og bygge viktig nettverk i bransjen.
Gjennom et spennende studie med fokus på økonomistyring, merkevareledelse og forbrukeradferd, vil DLFs medlemsbedrifter bli enda dyktigere til å styrke sine merkevarer i handelen, rettet mot forbruker. Studiet er spisset mot kategoriinnsikt, kategoriutvikling og styrking av salgs- og kategoriarbeidet.
- Kompetanseprogrammet skal bidra til økt lønnsomhet gjennom økt konkurransekraft.
- Gir 15 studiepoeng ved BI.
August 2022:
Høstens planlagte DLFs kompetanseprogram er dessverre utsatt. Vi har ikke fått tilstrekkelig antall påmeldte til å kunne starte et nytt kull.
Mer informasjon kommer om ny oppstart av kompetanseprogrammet.
Ta kontakt med oss om du har spørsmål.
Praktisk informasjon
Kostnader
Pris for programmet kommer når opptak til ny runde er avklart.
Kostnader til undervisningsmateriell og evt. kostnader ifm. reise og overnatting kommer i tillegg.
Påmelding
For spørsmål ta kontakt med John Ole Skeide, Markedsdirektør DLF.
Samlinger
Kompetanseprogrammet gjennomføres over tre samlinger høsten og tre samlinger våren.
Gjennomføring
Programmet gjennomføres over tre samlinger på høsten og tre samlinger på våren ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo. Undervisningen består av forelesninger og samlinger med bransjerelaterte cases. BI følger til en hver tid myndighetenes råd og anbefalinger og er forberedt på at de helt, eller delvis, må legge om til digital undervisning på kort varsel. Fullført studie gir 15 studiepoeng og kan inngå som en del av BIs Bachelor of Management-grad.
Eksamen
Hvert semester avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag høst og vår. Oppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer.
Hvem kan delta?
I tillegg til KAM og medarbeidere innen salg og kategoriledelse, er programmet også relevant for de som ikke har direkte salgs- eller kategoriutviklingsansvar, herunder medarbeidere innen kommunikasjon, logistikk, marked og produktledelse. Deltakere spenner fra medarbeidere som ønske å utvikle seg mer innenfor flere fagfelt i bransjen, til de med høyere utdanning som er ute etter faglig påfyll i et miljø med bransjekolleger. Programmet er eksklusivt for DLFs medlemsbedrifter, og det kan delta flere fra samme bedrift.
Læringsutbytte
Programmet gir økt forståelse for hele verdikjeden og mekanismer i bransjen, gjennom kunnskap om hva som styrer kjedenes beslutninger og hvordan man kan sikre seg en bedre posisjon som aktiv kategoriutvikler.
Deltakerne får en god forståelse for prosesser og metodebruk, slik at kompetansen kan videreføres og benyttes av hele bedriften.
Programmet skal styrke bedriftenes evne til å skape kategorivekst med lønnsom utvikling gjennom sine merkevarer.
Fagansvarlige
I tillegg til forelesere ved BI, benyttes gjesteforelesere fra bransjen, andre ressurspersoner for aktuelle temaer og cases.
Fagansvarlig for økonomi:
Førstelektor Espen Skaldehaug, Institutt for regnskap, revisjon og foretaksøkonomi, BI Oslo.
Fagansvarlig for merkevareledelse og forbrukeradferd:
Høyskolelektor Robert Ingvaldsen, Institutt for markedsføring.
Erfaringer
• Svært gode tilbakemeldinger fra nærmere 190 studenter gjennom 8 kull. Over 50 medlemsbedrifter har gitt sine ansatte denne muligheten.
• Godt fornøyde arbeidsgivere, mer kompetente og motiverte medarbeidere.
Innholdet i DLF Kompetanseprogram
Trykk på de ulike programmene for å lese mer om innholdet
Merkevareledelse og forbrukeratferd (høst)
Merkevareledelse og forbrukeratferd er to sentrale fagområder som angår nær sagt alle som jobber i privat sektor. Det handler mye om forståelse av posisjonering og verdiskapning for kunder og merkeeier, med den hensikt å bli en foretrukket leverandør av en vare eller tjeneste. Ettersom stadig flere sektorer innen økonomien blir konkurranseutsatt, innebærer dette at kunder vil ha valg mellom alternative leverandører. I tillegg vil det kunne være avgjørende at merkeeier har sikret seg varemerkerettslig vern mot at andre utnytter merket i en konkurransesituasjon. Regler for god handelsskikk og kunnskap om hvilke regler som gjelder for varemerker og etterligninger er viktig for å fremme sunn konkurranse og hindre illojale konkurransehandlinger.
Dette er et grunnleggende kurs som har et vidt fokus. Relevante temaer her vil være:
Forbrukerens beslutningsprosess og valgmodeller. Hvordan forbrukeren blir påvirket før, under og etter et valg blir tatt. Det er vanskelig å nå forbrukeren gjennom all den støy forbrukeren blir utsatt overfor. En dypere forståelse av forbrukerens adferd er en forutsetning for å overleve i dagens konkurransesituasjon.
Videre vil kurset ta opp sentrale emner innen merkevareledelse. Det å analysere et merke slik at det oppnår en posisjon hos forbrukeren, og slik sett dannes en bevissthet i en kjøpssituasjon. Hva merket kommuniserer er avgjørende i forbrukerens beslutningsprosess. Kunnskap om regelverket for markedsføring av produkter og tjenester vil ha betydning i denne kommunikasjonen med markedet.
Kursets innhold
Forbrukerens beslutningsprosess og valgmodeller
- Forbrukeren som et individ med behov, personlighet og persepsjon
- Holdningsdannelse og strategier for holdningsendring
- Forbrukeren i sin sosiale sammenheng blant venner, familie, kultur og sosial klasse
- Forbrukeratferd i butikk og nye kanaler
Analyse av merket – Merkeverdikjeden og merkepyramiden
- Merkeposisjonering
- Merkeutvidelser og merkeporteføljer
– Kommunikasjon- Merkekommunikasjon
– EMV
– Kategoriledelse/category management
- Juridisk beskyttelse av varemerker og regler for produktetterligning
- Regler for urimelig og villedende markedsføring
- God forretningsskikk, god markedsføringssikk og god handelsskikk.
Eksamen
Hvert semester avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag høst og vår. Oppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer.
Foreleser
Robert Ingvaldsen ivaretar det faglige innholdet på Forbrukeradferd- og merkevarebygging i varehandel. Han har flere års erfaring med management og markedsføring av kjøpesenter.
Økonomistyring/Lønnsomhet/ Forretningsanalyse (vår)
Kurset skal gi en oversikt over teorier, metoder og modeller fra det bedriftsøkonomiske fagområdet med anvendelse i varehandel. Kurset skal videre vise hvordan disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av virksomheter innenfor varehandel.
Kursets innhold
Delemne 1: Verdiskapning
- Introduksjon til kurset
- Bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi og «grønn» økonomi
- Beslutningsfokus og strategisk ledelse
- Beslutninger til beste for hvem?
- Hvilke grunnleggende forutsetninger må være til stede for at virksomheten skal kunne skape verdier?
Delemne 2: Lean ledelse
- Kontinuerlig forbedring
- Ressursflyt versus verdiflyt
- Visualisering
- Ressursutnyttelse
Delemne 3: Økonomisk prosjektanalyse
- Praktisk bruk av nåverdi/netto nåverdi
- Verdiskapningsmodellen
- Anvendelse av excel
Delemne 4: Kalkulasjon og prissetting
- Grunnkalkylens oppbygging
- Sammenhengen mellom bunnlinjefokus, bruttofortjeneste og svinn.
- Prisreduksjoner fra forretningens og leverandørens sider
- Kalkulasjonssøylen som modell for kalkulasjonsstyringen
Delemne 5: Regnskapsforståelse
- Grunnleggende regnskapsprinsipper
- Finansregnskapets hovedrapporter (resultatregnskapet, likviditetsregnskapet og balansen)
- Utarbeidelse av hovedbudsjettene (resultatbudsjettet, likviditetsbudsjett og balansebudsjett) og sammenhengen mellom dem
Delemne 6: Rapportering og kommunikasjon av økonomiske data
- Budsjetteringsprosessen
- Kommunikasjon av økonomiske data og brukerens behov
- Sosial intelligens hos regnskapsansvarlige, en nødvendighet?
- Modellbygging og økonomisk rapportering
- Rapportering og atferdsmessige konsekvenser
- Rapportutforming
Eksamen
Hvert semester avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag høst og vår. Oppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer.
Foreleser
Espen Skaldehaug har det faglige ansvaret for Økonomistyring i virksomheten og har mange års erfaring med undervisning innen økonomiske fag og ledelse.
Faglig innhold
DLF Kompetanseprogram bidrar til styrket salgs- og kategoriarbeid – drevet av merkevarer:
- Økonomistyring / Lønnsomhet / Forretningsanalyse
- Merkevareledelse og Forbrukeratferd
Studiet
DLF Kompetanseprogram er et unikt og spesialtilpasset tilbud til DLFs medlemsbedrifter.
Studiet kjøres som 6 to-dagers samlinger fordelt på høst og vår. Første semester avsluttes med en hjemme-eksamen. I andresemester gjennomføres det en hjemmeeksamen og en prosjektoppgave. Undervisningen består av forelesninger/samlinger med bransjerelaterte cases og nettstøttet læring.
Fullført studie gir 15 studiepoeng og kan inngå som en del av BIs Bachelor of Management-grad.
Opptakskravet til disse programmene er generell studiekompetanse. Du kan også søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse.
Det er satt et tak på maksimum 35 deltakere. Dette sørger for at undervisningen foregår med tett dialog mellom forelesere og klasse/studenter, og ivaretar mulighetene til at hver og en kan løfte inn relevante hverdagseksempler inn i forelesningene.
DLF Kompetanseråd
DLF Kompetanseråd ble oppnevnt i forbindelse med DLF Kompetanseprogram. Rådet har i oppdrag å bistå i oppfølging, evaluering og videreutvikling av kompetanseprogrammet. Rådet består av følgende representanter fra DLFs medlemsbedrifter (pr. 1.07.2020):
Jens Gjedrem, Conaxess Trade Norway AS
André Gobel, Fjordland AS
Kari Stake, Essity Norway AS
Sturle Brustad, Fjordland AS
Aleksander Hedenstad, Tine
DLF Kompetanseprogram 2022-23
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.