DLF Bærekraftspris
Merkevarene har en posisjon som gjør at de kan bidra til bedre folkehelse, bedre ressursutnyttelse, lavere klimautslipp og å løse sosiale problemer. Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på hvordan merkevarene eller merkevarebedriftene tar et betydelig og viktig bærekraftsansvar.
Prisen skal tydeliggjøre merkevarens mulighet til å være med på å løse noen av samfunnets utfordringer, samtidig som vi ønsker å dele gode løsninger og inspirere bransjen til å utnytte sin posisjon enda bedre.
Denne prisen er ny i 2022 og erstatter DLF Samfunnsansvarspris.
Kriterier
Vinner av prisen skal være en merkevare eller en merkevarebedrift som kan dokumentere resultater i form av bidrag til bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre og redusert belastningen på miljø og klima, i tråd med FNs Bærekraftsmål nr 12.
Relevante områder inkluderer:
- Gjenbruksmuligheter
- Transport
- Emballering
- Klimafotavtrykk
- Matsvinn
- Energiforbruk
- Miljøutslipp
Tidsperiode
Innenfor denne kategorien kan vinneren kåres både på bakgrunn av et langvarig arbeid eller særskilte tiltak i en kortere tidsperiode. Men prosjektet eller tiltaket må enten fortsatt pågå eller ha vært avsluttet etter 1. juni året før.
Kåring
Vinneren kåres av en bredt sammensatt jury. Årets jury vil bli annonsert på et senere tidspunkt.
Vinneren offentliggjøres på DLF Høstmøte.
Kontaktperson:
Siw Skjervold
Seniorrådgiver kommunikasjon og medlemstjenester
Tlf. 95830570 | mail siw.skjervold(a)dlf.no