Notiser og sitater

Foto: Shutterstock.com
Uke 21
Notiser
«Her er regjeringens nye tiltak, presentert mandag:
- God prisinformasjon til forbrukerne.
- God tilgang til butikklokaler.
- God handelsskikk i dagligvarebransjen.
- Mer åpenhet i verdikjeden for mat.
Det dreier seg om mulig inngripen i kjedenes mange bonusprogrammer, potensielt å sette ned foten for eksklusive leieavtaler og å gjøre den ferske loven om god handelsskikk noe strammere.»
E24. 19. mai 2025.
«- Økte priser på mat er noe husholdningene merker på lommeboka hver eneste dag. Tøffere konkurranse i dagligvarebransjen vil kunne bidra til at vi forbrukere får bedre utvalg, og at prisveksten på mat går ned. Derfor vil regjeringen bedre konkurransen i bransjen gjennom flere nye tiltak, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Mandag la han og næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) fram nye tiltak som de mener kan bidra til lavere priser i dagligvarebransjen. – Konkurransen er fremdeles ikke god nok for forbrukerne, sier Myrseth.»
Dagsavisen. 19. mai 2025.
«- Jeg tror utviklingen i verdensøkonomien framover vil gi svakere BNP-vekst hos våre handelspartnere, noe som vil smitte over til det norske markedet. Handelskrig vil føre til en svakere økonomisk utvikling også her til lands, mener Sjeføkonom Nejra Macic i Prognosesenteret, og legger til: – Et kostnadssjokk som følge av høyere tollsatser bør kun gi en kortsiktig høyere inflasjon.
Sjeføkonomen forklarer hvordan det motsatte skjedde med matvareprisene, som var en uforutsett og sjelden hendelse innenlands som følge av dagligvare-aktørenes konkurransegrep.»
Dagsavisen. 19. mai 2025.
Ukens sitat
«Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er fornøyd med regjeringens ønske om å styrke loven om god handelsskikk. Samtidig understreker de viktigheten av å beholde Dagligvaretilsynet.
– Kanskje det viktigste tiltaket for å styrke konkurransen i dagligvaremarkedet. Sier Mette Hanekamhaug, kommunikasjonsdirektør i DLF.»
MatvareWatch. 19. mai 2025
Uke 20
Notiser
«Alle trodde inflasjonen var under kontroll og at rentekuttene i Norge skulle starte i år. 9. mai kom SSB med rykende fersk statistikk for prisveksten i april, og den viser at prisveksten siste 12 måneder er 2,5 prosent. Matprisene falt 2,0 prosent fra mars til april i år, og var 3,1 prosent høyere enn i april i fjor. Det er hele 5,5 prosentpoeng lavere enn i mars, da tolvmånedersveksten i matprisene var på 8,6 prosent.»
Trønder-Avisa. 12. mai 2025.
«Matprisene falt med 2 prosent i april, mye takket være påsken.»
Nationen. 9. mai 2025
«Oslo ser en økning i bruk av gratis grønne poser, med en million flere tatt i bruk hittil i år. Økning kan knyttes til prishopp på vanlige bæreposer. De koster nå 6,75 kr. Bruk av grønne poser til restavfall utfordrer kildesorteringen og kan skade anlegg. Oslo unngår Askers politikk med å fjerne poser fra butikkene, men vurderer tiltak for bedre kontroll.»
E24. 8. mai 2025
Ukens sitat
«Nettavisen omtalte nylig hvordan Handelens miljøfond har så mye penger at de ikke klarer å bruke dem opp. – Det har blitt en rar situasjon der et ganske smalt miljøformål, som plast, tar bort presset fra store næringer som er en del av plastproblemet, sier Naturvernforbundet.
Fondets toppsjef Cecilie Lind forsvarer at det brukes mye penger på plast.
– Det kommer til å ta mange år å løse alle miljøproblemene knyttet til plast, som er vårt vedtektsfestede formål, sier hun. Hun hevder inntektene til fondet vil reduseres framover.
– Derfor har vurderingen til nå vært at det ikke er om å gjøre å bruke opp alle midlene så fort som mulig, men at midlene vil gjøre minst gjøre like stor nytte fremover som her og nå. Vi har allerede delt ut rundt to-tredjedeler av midlene, så jeg vil ikke si at det er helt dekkende at midlene «hoper seg opp», sier hun.
Nettavisen. 8. mai 2025
Uke 19
Notiser
«Den nye forskriften som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn, kan bety kroken på døra for Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Det sier utvalget selv i en kommentar til KOM24.»
Kom24.no. 2. mai 2025.
«Hver nordmann kjøpte 672 kilo mat og drikkevarer i norske dagligvarebutikker i 2023.»
P4-nyhetene. 5. mai kl 18.
«Historisk omorganisering i Nortura – største endring siden 2006
Hvorfor Nortura endrer konsernstrukturen, er for å «tilpasse seg både råvaremarkedet med mottak av egg og dyr til slakting, og sluttmarkedet med kunder i dagligvare, industri og proffmarkedet,» står det i en pressemelding. Håpet er å styrke konkurransekraften og få bedre økonomisk avkastning.
Nortura splitter selskapet i tre:
- «Divisjon råvare» (råvarestrømmen fra bonden til slakteriet, inkludert eggmottak og kvalitetssikring).
- «Divisjon handel og industri» (produksjon, produktutvikling og salg av kjøtt og egg til dagligvare og industri).
- «Divisjon vekst» (nye markeder som servering, helseprodukter og andre salgskanaler.
Porteføljen av datterselskaper høres også med her.»
Kjøttbransjen. 2. mai 2025.
Ukens sitat
«En offentlig grossist- og butikkvirksomhet er ingen ny tanke, men vi børster støvet av den. Vinmonopolet kan være noe til inspirasjon for en «Statmat». Ikke bare har de høyest kundetilfredshet av alle norske virksomheter, men de viser at statlig drevne butikker kan være en suksess. En statlig grossist- og distribusjonsvirksomhet kunne på den andre siden tilrettelegge for lokal produksjon av mat og andre varer, noe Ottar Brox også skrev om på 1960-tallet.»
Klassekampen. Innlegg fra Marie Sneve Martinussen, partileder Rødt. 6. mai 2025
Uke 18
Notiser
«Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle Spenn til å bli Nordens mest utbredte fordelsvaluta.»
Hotell & Restaurant Magasinet. 29. april 2025.
«Skien kommune fortsetter å la handelen selge tobakk fra butikker med selvbetjening, selv om Helsedirektoratet anser dette som ulovlig. Jurist Mats André Heivand mener direktoratet tolker loven for snevert og avventer svar fra Helsedepartementet.»
E24. 26. april 2025.
«Omsetningen i detaljhandel, unntatt salg av motorvogner, endte på 650,6 milliarder kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Dette tilsvarer en vekst på 26,6 milliarder kroner fra 2023. Veksten på 4,3 prosent er dermed sterkere enn fra 2022 til 2023, da omsetningen steg med 2,7 prosent.
Dagligvarebutikkene var den viktigste drivkraften bak veksten, med en økning på 6,9 prosent og en total omsetning på 238,3 milliarder kroner.»
NTB. 24. april 2025.
Ukens sitat
«Har du jaktet cottage cheese med smak av mango de siste ukene? Da har du kanskje lagt merke til at den er vanskelig å oppdrive. For flere dagligvarebutikker, inkludert nettbutikken Oda, er tomme for produktet. «Utsolgt fra leverandør», står det på nettsiden. Cottage cheese har blitt et populært produkt, og brukes i alt fra rundstykker og bakst til pizza – eller bare som den er. I fjor sommer skrev NRK at etterspørselen var så stor at Tine måtte øke produksjonen betraktelig.
– De siste to årene har salget av cottage cheese i dagligvare økt med hele 73 prosent, og etterspørselen fortsetter å øke. Vi synes jo at cottage cheese er et fantastisk produkt, og vi er veldig glade for å se at flere og flere får øynene opp for det, skriver Tine.»
Drammens Tidende. 15. april 2025
Uke 15
Notiser
«Taga Foods har med sine spekepølser, oliven og yoghurt fått solid fotfeste i det norske dagligvaremarkedet. Men det er kjedenes egne merkevarer som vokser mest hos leverandøren.
– Kjedene vil gjerne teste nye kategorier en periode, og hvis det fungerer, lager de sin egen merkevare, sier salgssjef Magnus Brattbakk til Dagligvarehandelen. Han erkjenner at det fra deres ståsted kan være litt frustrerende. – Men vi i Taga er fortsatt ikke store nok eller har en sterk nok merkevare til at vi kan tillate oss så si nei til volum, som er litt synd, sier han.»
Dagligvarehandelen. 1. april 2025
«En meningsmåling viser at folk ønsker å splitte opp de store dagligvarekjedene for å få ned prisene, noe som støttes av flere kunder. Norges dagligvaremarked domineres av noen få familier, med Reitan-familien og Johannson-familien som sentrale eiere. Partier som Rødt og SV foreslår å splitte opp kjedene for å øke konkurransen. De store dagligvarekjedene kommenterer at strukturendringer er opp til politikerne, og hevder de jobber for lave priser.»
Nationen 5. april 2025.
«Kontingenten for plastposer til Handelens Miljøfond har økt fra tre til fire kroner fra starten av april. Dette betyr at prisen på plastposene i dagligvarebutikkene har økt ytterligere. De anbefaler folk å bruke handlenett, vesker og sekk.
ØB sjekket prisene hos Meny, Rema 1000, Coop Extra og Coop Mega. De tre førstnevnte har nå en pris på 6,75kr per pose. Coop Mega har en pris på 7,20kr per pose. Seniorrådgiver i Coop, Knut Lutnæs, forteller til ØB at Coop-kunder har blitt flinkere til å bruke handlenett.
– Hvorfor har Coop Mega dyrere poser enn de andre dagligvare butikkene?
– Det koster mer å drifte supermarked enn lavprisbutikker. Derfor koster produktene mer i supermarked.»
Østlandets Blad. 6. april 2025
Ukens sitat
«Konkurransetilsynet åpner for å gi kundene full oversikt over alle kjedenes priser. Men det er en viktig betingelse.
Hjemmesidene til de ulike dagligvaregigantene har én ting til felles: Du finner bare utvalgte priser. Men nå sier Konkurransetilsynet til Nettavisen at de kan være åpne for en ny måte å gi forbrukerne mer oversikt på.
– Et problem med dagligvare er at det er veldig få dagligvarekjeder, og konkurransen mellom dem er begrenset. Når de får veldig god oversikt over prisene løpende, kan konkurransen bli dårligere, påpeker Magnus Friis Reitan.
– Jo mer du hjelper forbrukere med å finne ut hvem som er billigst, og hvor de bør handle for å få billigst mulig dagligvarer, jo bedre. Og jo mer du hjelper kjedene, for eksempel gjennom å gi fortløpende informasjon som gjør at konkurrenter kan følge så raskt at priskutt ikke blir lønnsomt, desto dårligere.»
E24. 6. april 2025
Uke 14
Notiser
«Stadig færre drikker melk og spiser hvit fisk. Nå tar myndighetene grep. Jod er essensielt for stoffskiftet og hjernens utvikling, spesielt for gravide kvinner, og alvorlig jodmangel kan gi irreversible hjerneskader hos fosteret. I 2025 gjør Norge flere grep for å øke jodinntaket til befolkningen.
Norske myndigheter har lenge sett en uheldig trend, der færre og færre får i seg nok jod gjennom kostholdet. Nå har de bedt matbransjen forberede seg på å tilsette jod i salt.»
Aura Avis. 25. mars 2025
«Kari Elisabeth Kaski retter kritikk mot NorgesGruppen og Reitans makt i dagligvarebransjen etter sterke økonomiske resultater. SV foreslår å senke terskelen for hva som regnes som en dominerende aktør og på lang sikt bryte opp store kjeder for å fremme konkurranse. Reitan AS ønsker velkommen rettferdig konkurranse, men er usikre på de foreslåtte tiltakene.»
E24. 29. mars 2025
«Næringsminister Cecilie Myrseth, planlegger å utvide tipunktsplanen for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen. Myrseth antyder tiltak som kan gi bedre priser og utvalg, men holder detaljene tilbake. En konklusjon om prisdiskriminering i dagligvaresektoren ventes snart, etter lang debatt om innføring av nye reguleringer.»
E24. 25. mars 2025
Ukens sitat
«Rema 1000 tjente 2,1 milliarder på den norske driften i fjor. Forbedringen i lønnsomhet henger først og fremst sammen med at flere kunder velger Rema 1000, forteller finansdirektør Kristin Solheim Genton i Reitan AS.
– Hva forteller det om prisutviklingen i butikk?
– For 2024 handler det først og fremst om vekst i omsetning. Jeg har jobbet her i 25 år nå. Marginene våre har alltid ligget mellom tre og fire prosent.»
E24. 28. mars 2025.
Uke 13
Notiser
«Norgesmøllene har besluttet å erstatte Møllerens-navnet på selskapets produkter med selskapets eget navn. Dette vil implementeres på alle selskapets mel- og kornbaserte produkter fra mars 2025 og først ut er den kjente pakningen med to kilo hvetemel.
– Vi har gjort flere undersøkelser som alle viser at en stor andel av våre kunder ikke vet at vi er et norsk selskap eid av den norske bonden, som lager våre produkter i Norge. Vi ønsker med dette å synliggjøre og gjøre det lettere å finne oss som den norske produsenten av mel- og kornbaserte produkter, sier administrerende direktør i Norgesmøllene, Jan Erik Eikeland, i en pressemelding.»
Kampanje. 25. mars 2025
«Helsedirektoratet har sendt ut et skriv om forbud mot salg av tobakk fra selvbetjente automater, noe som rammer Snarkjøp Gruppen sterkt. Selskapet argumenterer at deres system har effektiv alderskontroll, og mener de er mer betjent enn noen gang. Helsedirektoratet ønsker å beskytte mindreårige ved å hindre ubetjent salg.»
E24. 22. mars 2025
«Nordmenn kjøpte dagligvarer for 266 milliarder kroner i fjor Av de 266 milliarder kronene i salg sto dagligvarebutikkene Kiwi, Rema 1000, Bunnpris og Coop Extra, for 227 milliarder kroner, eller 85,3 prosent. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra året før, ifølge Dagligvarerapporten 2025 fra analysebyrået NielsenIQ.
– Økningen for tradisjonelle dagligvare kommer som følge av prisvekst. Prisveksten er noe lavere i 2024 enn 2023, men ligger en del høyere sammenlignet med andre europeiske land, skriver NielsenIQ i en pressemelding.»
NTB. 21. mars 2025
Ukens sitat
«Norges Bank bommet med hele 0,7 prosentpoeng i sitt estimat for kjerneinflasjonen i februar. Det var overraskende mye, påpeker sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets til E24. Hun regner med at prishoppet på mat og drikke må ta sin del av skylden. For plutselig spratt inflasjonen i dagligvarebransjen opp igjen – til 7,5 prosent. Særlig sjokolade har blitt betydelig dyrere.
– Det virker veldig sannsynlig at Norges Bank ikke hadde sett for seg en så tydelig effekt på årsveksten, sier Haugland om matprisene.»
E24. 20. mars 2025
Uke 12
Notiser
«Ole Robert Reitan kritiserer dagens prisstrategier i dagligvarebransjen. Kryss-subsidiering, introdusert av hans far, har ført til kunstig lave priser på bestemte varer. Reitan mener tilbudsjaget gjør sluttprisen unødvendig uforutsigbar for forbrukerne – og at effektivitet i verdikjeden, ikke tilbud, er nøkkelen til reelt lavere matpriser.»
E24-podkasten «Stopp Verden» med Torbjørn Røe Isaksen. 16. mars 2025
«Det siste året har Guinness-ølet opplevd en eksplosiv vekst, og overfor DinSide forteller Peder Onsøyen, øl-sjef i Ringnes, at Guinness slo alle rekorder med en vekst innen uteliv på 50 prosent og i dagligvare på 40 prosent.
– Det er ikke ofte vi opplever at et merke vokser på denne måten. Veksten i Norge er betydelig, men ikke unik. I de fleste land i Europa opplever Guinness en tosifret vekst i etterspørselen, sier han.»
Din Side. 12. mars 2025
«Nylig gikk arbeidsminister Tonje Brenna (Ap) og landbruksminister Nils Kristen Sandtrøen ut i Nationen og fortalte at de ønsket seg flere nordmenn i arbeid i landbruket.
Arve Gladheim, organisasjonssjef i Gartnerhallen, er ikke like positiv til uttalelsen fra Ap-politikerne. – Erfaringene er dessverre at interessen for å ta slike jobber ikke er særlig høy, konstaterer Gladheim. Landets grønnsakprodusenter går snart inn i en hektisk sesong der det skal plukkes frukt, grønnsaker og bær over en lav sko. Men realiteten er at det trengs det 20.000 sesongarbeidere til – og at mye av jobben fortsatt må gjøres av utenlandsk arbeidskraft, sier Gladheim i Gartnerhallen, som eies av over 1000 norske grøntprodusenter.»
Oppland Arbeiderblad. 13. mars 2025
Ukens sitat
«’Dagligvarebransjen må ta ansvar’ er overskriften i en kronikk som har vært på trykk denne uken, signert Rune Støstad (næringspolitisk talsperson i Ap). Han påpeker at prisøkninger på mat og drikke er blant det som trekker den generelle inflasjonen opp. Resultatet er at rentekuttet som var ventet i slutten av måneden, ikke lenger er like garantert. Støstad forstår at det kan bli stilt spørsmål om noen utnytter situasjonen.
Dagligvarekjedene kan ikke lenger late som om dette bare handler om økte kostnader, skriver han.»
E24. 15. mars 2024
Uke 11
Notiser
«Sjokolade, egg og fersk fisk har hatt de største prisøkningene, med en total matprisøkning på 7,5 prosent det siste året. Eksperter som Ivar Gaasland og Ivar Pettersen peker på svak konkurranse som en mulig årsak til prisøkningene. Pettersen påpeker et stort gap mellom prisøkningen i butikkene og i næringsmiddelindustrien, som kun har økt med 0,8 prosent.»
Nidaros. 10. mars 2025.
«SSB kom mandag morgen med tall for inflasjonen i februar som var mye, mye verre enn det markedet forventet på forhånd. Prisene er nå 3,6 prosent høyere enn for et år siden, nesten dobbelt så høyt som Norges Banks rentemål. Det har vært ansett som sikkert at Norges Bank vil kutte renten 27. mars, og at det vil komme 1-3 nye rentekutt i løpet av året. Det er nå ikke i nærheten av sikkert.
– Inflasjonstallene var så mye høyere enn ventet at Norges Bank må tenke seg om to ganger før de kutter rentene i det hele tatt i år. Mars-kuttet er definitivt avlyst, skriver seniorstrateg Sara Midtgaard i Nordea i en melding.»
Arbeidets Rett. 10. mars 2025.
«Biene er sentrale pollinatorer i økosystemet. Sammen med humler og ville bier sprer de pollen fra plante til plante og bidrar til biomangfoldet. De gjør en jobb for reproduksjonen av mange blomstrende arter. På verdensbasis er pollinatorene involvert i en tredjedel av verdens matavlinger.
Og så er honningbiene – landbrukets minste husdyr, som Røed Meberg kaller dem – matprodusenter som er med på å styrke Norges selvforsyning både med honning og ved pollinering av matplanter. Birøkt er dessuten for mange en hyggelig binæring.»
Økologik24. 7. mars 2025.
Ukens sitat
«Når du søker på Google etter et produkt du er interessert i, får du opp en rad øverst på siden med en rekke relevante annonser. Et slags utstillingsvindu, der nettbutikkene kappes om klikket ditt. Her er det i ferd med å skje noe dramatisk, ifølge eksperter. Prisene i disse annonsene kan nemlig være betydelig lavere enn inne i nettbutikken. Det er fordi store nettaktører har begynt å ta i bruk det relativt ferske verktøyet «Google automated discounts».
– Man kan ikke lenger stole på at prisen i nettbutikken er den laveste, sier Karl Philip Lund, lektor ved Høyskolen Kristiania.»
Nettavisen. 9. mars 2025.
Uke 10
Notiser
«Bikket 53 millioner søk etter tilbud: Norsk dagligvare har hatt en kraftig prisøkning og hyppige kampanjer de siste par årene. Appen e-tilbudsavis har hatt en økning på 20 prosent i bruk med over en halv million besøk per uke. Brukere søker mest etter tilbud på kjøttdeig, ost og brus i appen.»
Ringerikes Blad. 3. mars 2025
«Debatten om konkurranseforholdene i matverdikjeden er ikke særnorsk, men europeisk, og da selvsagt ikke begrunnet med det norske importvernet. Europakommisjonen fremhever at matverdikjeden er sårbar for urimelige handelspraksiser på grunn av en klar ubalanse mellom små og store aktører, og legger ikke minst vekt på maktkonsentrasjon på detaljistleddet».
Adm. dir. Petter Haas Brubakk, NHO Mat og Drikke, i Dagens Næringsliv 3. mars 2025
Ukens sitat
«Sjømat Norge ser liten grunn til bekymring etter økt toll
Ingen rasjonell grunn til at USA vil påføre Norge ekstra toll, mener Trond Davidsen i Sjømat Norge. – Vi skal være varsomme med å spekulere for mye om både hvordan markeder og forsyningslinjer vil utvikle seg.»
MatvareWatch. 4. mars 2025.
Uke 9
Notiser
«Uke åtte er et lanseringsvindu i norsk dagligvare, hvor hundrevis av nye produkter introduseres, og omtrent like mange forsvinner for å gi plass. Dagligvareforsker Alexander Schjøll ved OsloMet forklarer at lanseringsvinduer skaper PR og oppmerksomhet, men at ‘dødsraten’ for nye produkter er høy. Store merker som Freia melkesjokolade, Grandiosa, Pepsi og Farris opplever utskiftninger, og nye trender som sunnhet og proteinprodukter preger nyhetene.»
Nordre Aker Budstikke. 25. februar 2025.
«Forskere ved Folkehelseinstituttet (FHI) har undersøkt hvor godt den franske merkeordningen Nutri-Score fungerer i Norge. Med en sunnhetsskala fra A til E rangerer merkeordningen næringsinnholdet i et produkt.
– For at et slikt merke skal fungere, er det avgjørende at scoringen er korrekt, slik at folk og industrien har tillit til resultatet, sier kostholdsforsker Anna Amberntsson ved FHI til NTB.»
NTB. 23. februar 2025.
«Da Tine tidligere denne måneden lanserte Mellommelk, skapte det mange reaksjoner. Melken har 2 prosent fett, mindre enn helmelk 3,5 prosent, og mer enn lettmelk (1 prosent).
‘Nei høres ut som en helt unødvendig nyhet spør du meg’, skriver en på Tines Facebook-side. En annen skriver: ‘Nå var det fryktelig mange melkesorter å velge mellom synes jeg, er det egentlig nødvendig’».
Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm mener derimot at melka kan være et godt alternativ. – Trenden har på mange måter snudd litt med at flere nå ønsker å drikke fetere melk. Mange synes lettmelk og skummetmelk kan bli for tynn i konsistensen, og bruker heller fetere varianter. Da vil det være bra å ha flere alternativer, sier hun til magasinet KK.»
Nationen. 25. februar 2025.
Ukens sitat
«Regjeringen foreslår å legge ned Dagligvaretilsynet. Tilsynet fungerer ikke etter hensikten, ifølge næringsministeren. – Etaten er liten, får få saker og sliter med å rekruttere. Vi må sørge for at skattepengene våre brukes mest mulig effektivt. Regjeringen foreslår derfor å legge ned Dagligvaretilsynet og flytte håndhevingen av loven til et mer egnet tilsyn, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i en pressemelding.»
E24. 20. februar 2025.
Uke 8
Notiser
«Etter flere år med nedgang økte melkeforbruket igjen i 2024. Alle meieriprodukter har hatt et sterkt år, med vekst i samtlige kategorier. – Folk vil ha naturlige, rene og proteinrike produkter. Mange reduserer inntaket av bearbeidede matvarer, og flere velger helmelk, smør, fløte og yoghurt naturell, forklarer Ida Berg Hauge, direktør i Melk. – Vi ser også en økning i økologiske meieriprodukter.»
Økologisk24. 17. februar 2025.
«Til tross for sterke kommersielle prestasjoner på flere områder i 2024, preges Norturas årsresultat av fortsatt omstilling og høyere driftskostnader. Året under ett økte salget av rødt kjøtt, og datterselskapene bidro positivt til konsernets lønnsomhet. Samtidig førte utfordringer innen hvitt kjøtt og egg, samt inflasjonsdrevne kostnadsøkninger, til en resultatnedgang. – Vi investerer for morgendagen, og bygger en plattform for økt konkurransekraft og videre vekst. Det tar tid å høste gevinstene av investeringene vi har gjort tidligere, samtidig som vi har høyere kostnader enn forventet, sier Norturas konsernsjef Anne Marit Panengstuen fra Årnes.»
Tønsbergs Blad. 14. februar 2025.
«Wolt og Reitan Convenience har inngått samarbeidsavtale som omfatter Narvesen og 7-Eleven i Norge. Via Wolts plattform skal kunder kunne bestille varer … Wolt er til stede i mer enn 50 byer hvor de tilbyr hurtiglevering hjem eller til arbeidsplasser, nå også for de 271 kioskene til Reitan Convenience, fra Mandal i sør til Alta i nord. De to aktørene samarbeider fra før i Baltikum og Danmark.»
Dagligvarehandelen. 17. februar 2025
Ukens sitat
«Regjeringen foreslår å legge ned Dagligvaretilsynet. Tilsynet fungerer ikke etter hensikten, ifølge næringsministeren. – Etaten er liten, får få saker og sliter med å rekruttere. Vi må sørge for at skattepengene våre brukes mest mulig effektivt. Regjeringen foreslår derfor å legge ned Dagligvaretilsynet og flytte håndhevingen av loven til et mer egnet tilsyn, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i en pressemelding.»
E24. 20. februar 2025.
Uke 7
Notiser
«Mange varer øker i pris med 20, 30 og 40 prosent, og har gjort store prisbyks på mindre enn et år. Nettavisens rykende ferske pristest for august viser en knepen seier til Rema 1000 foran Kiwi og med Extra på sisteplass. Men forskjellene mellom kjedene er ikke større enn noen tiere, selv når handlekurven er på nesten 5000 kroner. Det er derfor prisøkningen over tid som er mest interessant. Testen viser blant annet at en rekke priser på sjømat og fisk har økt med 30-40 prosent på under ett år, samtidig som innkjøpsprisene for dagligvarekjedene faktisk har gått ned.»
Nettavisen økonomi 10. februar 2025.
«Kvikk Lunsj får en ny konkurrent når Nestlé nå lanserer kjekssjokoladen KitKat i Norge. I første omgang droppes imidlertid den firdelte varianten. Kjekssjokoladen KitKat ble lansert av Rowntree Ltd. i 1935. Verdens største mat- og drikkevareselskap, Nestlé, kjøpte Rowntree i 1988. 90 år etter at KitKat kom på markedet, akter Nestlé nå å lansere sjokoladen i Norge.
– Vi gjør vårt inntok i det norske markedet i uke 8. Kit-Kat kommer da inn hos NorgesGruppen, Coop og i diverse kiosk- og bensinstasjon-kjeder, sier Erik Melsom, kategorisjef for sjokolade i Nestlé i Norge.»
Finansavisen 6. februar 2025.
«De største revisorbyttene i 2024 er helt klart at PwC har tatt REMA-konsernet fra EY, som så har bitt fra seg med å ta KLP fra dem – og NorgesGruppen fra Deloitte.»
Økonomi24.com. 8. februar 2025.
Ukens sitat
«Britiske Chris Poad har ledet Oda gjennom kursfall, nedbemanninger og en svensk konkursprosess. Nå er han ferdig i dagligvareutfordreren. Det kunngjør selskapet tirsdag. Nåværende driftsdirektør André Knüppel blir ny toppsjef. – Jeg har stor tro på både Oda og Mathem og gleder meg til å styrke LaaS-satsingen sammen med alle de dyktige og gode folka som jobber her og ikke minst våre samarbeidspartnere opp gjennom årene, sier André Knüppel.»
E24. 4. februar 2025.
Uke 6
Notiser
«Matprat har inngått et samarbeid med aktører i brød- og bakeribransjen for å minne forbrukere på hvor anvendelig, smakfullt og næringsrikt brød er. Første steget for å få til nettopp dette, er en sandwich-kampanje. Samarbeidspartnerne er Bakehuset AS, Gomanbakeren AS, Mesterbakeren AS, United Bakeries AS, Mills AS, Idun Industri AS, Opus Ingredients AS, Lantmännen Cerealia AS, Norgesmøllene AS, BKLF AS, Felleskjøpet Agri SA, Opplysningskontoret for brød og korn.»
Bakeri.net. 31. januar 2025.
«For fem år siden erkjente Fjordland behovet for et nytt og samlende design. Nå rulles det ut, etter det Fjordland selv beskriver som én av de mest omfattende redesignprosessene i norsk dagligvare noensinne.»
Dagligvarehandelen. 4. februar 2025.
«Mens nabolandene satser på økologisk jordbruk, forblir norsk økomat en salderingspost. Er politikerne redde for grønne muligheter? Det bør innføres konkrete mål for å fremme økologiske driftssystemer, skriver Anne Austrem Bunger og Torbjørn Tufte fra Agri Analyse.»
Nationen. 30. januar 2025.
Ukens sitat
«Denne uken pakket Konkurransetilsynets direktør Tina Søreide sammen sakene sine. Det skjer etter en prosess med varslinger mot henne, varslinger hun mener er tilbakevist. Søreide tiltrådte i 2022 og under hennes ledelse har dagligvarebransjen vært tilsynets store fokusområder. Konkurransetilsynet er et tilsyn som har stor betydning for norske forbrukere. Det er ingen tvil om at hun har stått under et press for å gjøre noe med konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet, både politisk og fra publikum. Samtidig sitter fagfolkene og prøver å holde sin faglige integritet.
Søreide sier selv at hun kunne ha fortsatt i jobben med støtte fra departementet.»
E24. 3. februar 2025.
Uke 5
Notiser
«Mandag ble det kjent at Tina Søreide går av som direktør for Konkurransetilsynet. Det skjer etter en prosess med varslinger mot henne.
Søreide skriver i en e-post til E24 at hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene. Hun skriver at «det har vært tre krevende år hvor tilsynet har stått under betydelig press fra mange hold».
– Mitt mandat har handlet om å gjøre tilsynet rustet for å håndtere de oppgavene vi står overfor.»
E24. 28. januar 2025.
«Matvareprisene var 4 prosent høyere i desember 2024 enn året før, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er de med dårligst råd som merker denne prisveksten mest. Siden 2021 har utgiftene til mat for en norsk gjennomsnittsfamilie steget mer enn dobbelt så mye som prisveksten på andre varier, ifølge tall fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO. I samme periode har de store dagligvarekjedene opplevd et milliardhopp. Fra 2021 til 2023 har de tre store dagligvarekjedene – NorgesGruppen, Coop og Reitan Retail – hatt et overskudd på 15,8 milliarder kroner før skatt.»
Dagsavisen, 27. januar 2025.
«Nettavisens viste nylig at Kiwis kunder betaler 300 kroner for en frukt- og grøntkurv – mens den lokale grønnsakbutikken var 40 prosent billigere. Frukt og grønt bidrar til å finansiere og skrive ned prisene på typiske lokkevarer som kjøtt, mener dagligvareekspert. – «Fem om dagen» bør være varer butikkene tjener minst på. Det er klart det provoserer å se at utsalgspris på flere kategorier av frukt og grønnsaker kan indikere at det er tre ganger dyrere enn innkjøpspris, sier spareøkonom i Lendo, Kornelia Minsaas.»
Smaalenenes Avis. 26. januar 2025.
Ukens sitat
«Trumf-medlemmene har drøyt to milliarder kroner i oppspart tilgjengelig bonus. Det er en økning på over 10 prosent fra i fjor. Det betyr et snitt på 680 kroner per medlem.
Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 understreker at dette er kundens penger.
– Ta ut pengene eller gi dem bort. Det er mange som har flere tusenlapper på kontoen, sier Gundersen. – Hvis du overfører pengene til kontoen din kan du bruke dem på sparing eller i andre butikker. Da blir de «vanlige» penger. Da kan du også få renter på pengene, påpeker Gundersen.»
Øp.no/Østlands-Posten. 28. januar 2025.
Uke 4
Notiser
«Etter marginstudien: Rema 1000-eier sier kjeden selger med tap eller har høye marginer i perioder for å sikre levedyktige butikker
Dagligvarekjedene tjener på snacks, og har negative marginer på kjøtt, viser Konkurransetilsynet sin marginstudie. Kårstein Eidem Løvaas i Reitan Retail synes studien gir en god situasjonsbeskrivelse.»
HandelsWatch. 15, januar 2025
««Det er lov å la seg friste» er et kjent slagord fra Minde sjokolade. Nettopp søte og salte fristelser er varene hvor dagligvarebransjen øker prisen mest utover det produktene koster i innkjøp.
Det viser Konkurransetilsynets rapport om bruttomargin som ble sluppet onsdag. Sjokolade blir i snitt mer enn 50 prosent dyrere for deg enn den er i innkjøp.
– Det er stor forskjell på inntjeningen på ulike produkter. Dagligvarekjedene tjente mer på å selge sjokolade og snacks, enn på å selge kjøtt, sier avdelingsdirektør Beate Milford Berrefjord ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse.»
TV2. 15. januar 2025
«Dagligvarekjeden Fudi lover lavere priser enn Kiwi på frukt, grønnsaker og eksotiske tørrvarer. Fudi, en av Norges raskest voksende kjeder innen eksotisk og autentisk mat, er stolte av å annonsere åpningen av en ny butikk på Røa Torg i Oslo, sier daglig leder i Fudi, Mathias Havgar, til Nettavisen.
Dagligvarebutikken åpner dørene 1. april. Fra før har de en filial på Holmen Senter, 20 minutter utenfor Oslo. Siden åpningen i 2023 har Fudi sagt at de går til priskrig mot Kiwi, Rema 1000 og Coop.»
Moss Avis. 16. januar 2025
Ukens sitat
«Fredag kom nyheten om at matprisene fortsetter å straffe de fattigste. LOs Roger Bjørnstad ser med bekymring på at matvarekjedene tar seg godt betalt for det vi spiser. – Vi har i lengre tid vært bekymra for maktkonsentrasjonen i verdikjeden som dagligvarekjedene rår over.
Et av tiltakene han mener Konkurransetilsynet må vurdere, er følgende: Å bryte opp NorgesGruppen. Bjørnstads tanke med å bryte opp konsernet er at hver enkelt kjede blir frittstående. Tiltaket kan være med på å redusere matvareprisene.»
Dagsavisen, 19. januar 2025
Uke 3
Notiser
Konkurransetilsynets gransking er ferdig, og viser stor at marginene på kjedenes egne merkevarer er lavere enn for merkevarer. Næringsminister Myrseth understreker at de vil gå gjennom funnene i Konkurransetilsynets marginstudie. – Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan.
MatvareWatch, 15. januar 2025
«De tre store dagligvareaktørene NorgesGruppen, Coop og Reitan fikk i fjor overskudd på langt over 15 milliarder kroner til sammen. Også deres eiere fikk større private formuer i samme periode. Det vekker ikke jubel hos SVs Kari Elisabeth Kaski som vil innføre eierbegrensninger for dagligvare-kjempene.
– Det nytter ikke å gjemme seg bak at marginene ikke økte – tallenes tale er tydelig, prisene til forbrukerne øker og overskuddet til eierne øker. Taperne er folk flest. Virke mener at hun heller må se på leverandørkjemper som Tine, Nortura og Orkla.»
Sandefjords Blad, 13. januar 2025 (Oppsummering fra artikkel i DN samme dag).
«Konkurransetilsynet opprettholder krav om opplysningsplikt for enkelte aktører i en rekke ulike markeder. Opplysningsplikten innebærer at aktørene må gi opplysninger om alle oppkjøp, også oppkjøp som er under terskelverdiene. M
ARKED OG SELSKAPER SOM HAR OPPLYSNINGSPLIKT TIL 31.03.2026 Dagligvare: NorgesGruppen ASA, Coop Norge SA, Rema 1000 og Bunnpris IK Lykke AS.»
HandelsWatch, 9. januar 2025
««Store leveringsutfordringer», «denne varen er utsolgt fra leverandør» eller «utsolgt grunnet råvaremangel». Det er beskjedene flere Coop-kunder har møtt over hele landet de siste dagene.
– Det har vært høytid og røde dager som gjør at råvaretilgangen har vært litt mindre. Det er litt lavere produksjon, og det gjør at vi dessverre har kommet til en situasjon hvor vi er utsolgt for noen kjølevarer, sier kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop Norge.»
NRK, 9. januar 2025
Ukens sitat
«I høst satte Konkurransetilsynet foten ned for dagligvarebransjens bruk av prisjegere. Professor Ragnhild Silkoset ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI har bitt seg merke i særlig én ting etter at det ble prisjeger-forbud.
– Det vi ser etter forbudet, uten solide data, er at kjedene nå har mye mer sjokktilbud i butikkene enn før. Kortvarige tilbud som ikke annonseres på flyers i forkant. Jeg spekulerer om at det skal gi kundene følelsen av at det er rett å gå dit, og at de skal føle at det er en belønning å gå dit.»
TV2, 10. januar 2025