Tradisjonelle strekkoder skal erstattes med smarte QR-koder

Foto: GS1 Norway
Tradisjonelle strekkoder på forbrukerpakningen skal erstattes med smarte QR-koder – Bli med i GS1 sin nye arbeidsgruppe for bistand til overgangen
GS1 Norway har vært en pådriver for at Norge skal være i forkant av den globale overgangen til neste generasjons strekkoder – QR-koder og etablerer nå en arbeidsgruppe for norske merkevareleverandører. Formålet er å støtte leverandørene med selve overgangen til QR koder og til å utnytte de fordelene som dette gir. Fordelene kan du se på GS1 Norway hjemmeside. En slik arbeidsgruppe vil gi leverandørene muligheter til å dele behov og erfaringer.
En global endring skjer nå
GS1 har satt en ambisjon om at QR-koder skal være implementert globalt og kunne leses i alle butikkers kassasystemer innen utgangen av 2027. Dette innebærer at dagens tradisjonelle EAN-strekkoder gradvis vil fases ut og erstattes av QR-koder basert på GS1 standarder. For merkevareleverandører betyr dette at tiden for å planlegge og gjennomføre overgangen er nå. GS1 Norway ønsker å støtte leverandørene i denne prosessen og etablerer derfor en egen arbeidsgruppe.
Større internasjonale merkevareleverandører har allerede nå kommet med produkter med QR koder som kan skannes i butikkassen.
Få støtte i konverteringen fra EAN til QR
Overgangen til QR-koder på forbrukerpakning (f-pak) kan oppleves som omfattende, og vi ønsker å gjøre det enklere for deg som leverandør å komme i gang. Arbeidsgruppen skal være et forum for å:
- Dele erfaringer og behov
- Få tilgang til praktiske ressurser og anbefalinger
- Diskutere løsninger på tekniske og operative utfordringer
Både produsenter, importører og handelshus vil møte nye krav til merking i årene som kommer, og GS1 Norway ønsker å sikre at norske leverandører er best mulig forberedt.
Felles innsats for dagligvarebransjen
GS1 Norway etablerer arbeidsgruppen i samarbeid med Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) og Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje (STAND). Målet er å få med relevante roller hos merkevareleverandørene, blant annet innen emballasje/design, marked/kommunikasjon, IT, produksjon og logistikk.
Flere norske og internasjonale merkevareleverandører er allerede invitert til å delta. Har du ikke mottatt invitasjon, er du likevel hjertelig velkommen til å bli med. Alle leverandører i dagligvarebransjen kan delta i dette samarbeidet.
Delta på workshop – eller få informasjon på andre måter
Som en del av oppstarten inviterer GS1 Norway til en fysisk oppstartsworkshop i GS1 Smart Centre
onsdag 27. august 2025, kl. 09.00.
Workshopen gir en grundig introduksjon til overgangen, praktiske råd og eksempler fra andre leverandører. Arrangementet er åpent for alle.
Hvis du ikke har anledning til å delta på workshopen, kan du:
- Kontakte GS1 Norway for å få tilsendt presentasjoner og dokumentasjon fra arrangementet.
- Melde deg på arbeidsgruppen og delta i videre møter og erfaringsutveksling.
- Besøke GS1 hjemmeside for informasjon, veiledere og nyttige ressurser.
Vil du bli med?
Ta kontakt med Terje Menkerud i GS1 Norway (e-post: [email protected]) for påmelding til workshop og/eller arbeidsgruppen.