Kaffeprat med Santa Maria: Utvikler skoler lokalt hos krydderbønder

Krydder og internasjonalt innkjøp av alle varer utfordrer hverdagen til Santa Maria. Men én ting gjør de for hverdagen til krydderbøndene. – Vi har langsiktige avtaler med flere av våre leverandører og gjennom dette bidrar vi til at bøndene har råd til gi barna utdannelse og ikke må sende dem ut i arbeid, sier Stian Møller, Norges country manager for Santa Maria.

Santa Maria-produkter er noe svært mange har i skap og skuffer. Det er tross alt snakk om taco og krydder, selv om mange også sverger til konkurrerende leverandører. Merkevaren Santa Maria eies av Paulig Group, som også eier flere andre merkevarer. Den posisjonen dette gir Paulig Group internasjonalt gjør at selskapet ønsker å støtte lokalbefolkningen, blant annet i områder de kjøper krydder.

Skolegang

– Vi handler ikke alt på råvarebørsene, men vi handler langsiktig og våre avtaler med krydderbøndene er langsiktige, der vi betaler en en noe høyere pris enn markedsprisen. Vi bidrar til å utvikle skoler lokalt, sier country manager Stian Møller for Santa Maria i Norge.

STØTTER: Santa Maria betaler noe høyere pris enn markedspris til krydderbøndene, for å bidra til å utvikle skoler lokalt. FOTO: Paulig Group.

– Vårt mål er å bidra til at bøndenes barn får mulighet for skolegang, slik at bøndene ikke må sende barna ut på arbeidsmarkedet for å få endene til å møtes, legger han til.

Selv om han sier det tross alt går bra for tiden, innrømmer han at det internasjonale tilsnittet i virksomheten bidrar med sine utfordringer.

Ekstremt ustabilt

– Jeg synes det går relativt bra, sånn totalt sett. I handelen har vi ikke akkurat best tall dette året, og det er utrolig mange utfordringer i den situasjonen vi er i. Råvaremarkedet er ekstremt ustabilt, og det samme gjelder forsyningssituasjonen. I øyeblikket syns jeg vi betaler en bra pris for å sikre oss, sier Møller.

– Her i Norge er det 100 prosent import, og ingen produksjon i Norge. En del av produktene vi bruker kommer fra Ukraina, og fra andre markeder som har det tungt. Vi har dessuten ganske energiintensiv produksjon fordi vi har flere typer bakverk. Så både energikostnader og andre råvarepriser preger oss, legger han til.

Sparer plast

Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?

INNOVASJON: – Vi må treffe etterspørselen og vi må vite hva som er riktig prisnivå, så vi må gjøre et ganske stort forarbeid før vi lanserer et produkt, sier country manager Stian Møller i Santa Maria i Norge.

– Først og fremst synes jeg at vi gjør og har gjort veldig mye. Vi har en ambisjon om å fjerne så mye plast som mulig. I 2015 flyttet vi barbecuesausen over til glassflaske, som gjorde at vi sparte store mengder plast. Vi har også gått inn for papirfront på tortillaene våre, som gjør at vi totalt sparer 150 tonn plast pr år, sier Møller.

De har også flyttet kokosmelk fra hermetikkboks til papp.

– Det var en ordentlig vinner. Det gjorde transporten mer effektiv, både plass til mer og den ble lettere. Det har også gitt bedre hyllekapasitet i butikk. Jeg vil også legge til at vi bruker 100 prosent fornybar energi i produksjonen i Sverige og i Finland, sier han.

Måtte selge hjemmefra

– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?

– Det har skapt utfordringer, men internt her i Norge har det vært en læreprosess i tillegg, som vi kanskje ikke har hatt så vondt av. Det å sitte hjemme er ikke uten videre et stort problem. Men salgsteamet måtte også sitte hjemme. Det var litt uvant, ettersom de alltid er ute. De fikk likevel sørget for at det var varer i hylla fra hjemmekontorene sine. Det krevde mye opplæring og trening, men de håndterte det veldig bra. Vi lærte også at vi evner å snu oss når vi møter hindringer, slår Møller fast.

– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– Det viktige er å skape verdi både for kundene våre og oss, og at vi klarer å treffe slik at vi fyller et hull i etterspørselen, altså at forbrukerne ønsker våre produkter. Når 70 prosent av handelen er lavpris, så det må være produkter som får en bra rullering, så det kan listes i lavpriskjedene. Innovasjoner må også etterleve krav og forventninger til bærekraft, sier han.

– Vi må treffe etterspørselen og vi må vite hva som er riktig prisnivå, så vi må gjøre et ganske stort forarbeid før vi lanserer et produkt, legger han til.

Foto: Santa Maria Norge

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– DLF-medlemskap har stor nytteverdi, fordi det er mange problemstillinger som ivaretas gjennom et DLF-medlemskap. Det er lærerikt, og man får tilgang til DLFs samarbeidspartnere med bl.a.  advokater hvor vi kan diskutere ulike problemstillinger. Vi får dessuten tilgang til et nettverk med andre medlemmer. DLF er også flinke med å håndtere bransjen, der de er flinke til å nyansere bildet i mediene, sier Møller, som har jobbet som landsjef i Santa Maria Norge i 11 år.

Han kom fra Coop da han begynte i Santa Maria, og har jobbet i handel og dagligvare i mange år, også med annen handel enn dagligvare.

«Midt i ilden»

– Jeg er veldig glad for å jobbe i dette selskapet i Norge. De som er her, er både dyktige og dedikerte folk. Alle har samme drivkraft og ønske om suksess. Så vi snakker om et bra og fremoverlent team, med sterke meninger. Det er viktig å ha tydelige meninger, det skaper bra dynamikk og fremdrift, og det trenger vi, slår Møller fast.

– Hva gjør jobben din spesielt spennende?

– Den er veldig allsidig og man føler seg midt i ilden, fordi kategoriene vi jobber med er så store for handelen. Det er også stor konkurranse på dette området. Og når teamet vårt jobber sammen for at vi skal klare å gjøre salget best mulig, er det moro. Jeg er nokså sportsinteressert og jobben er veldig målbar med mange ulike tall vi kan følge med på, og det liker jeg. Lett å måle suksess, og lett å måle fiasko, avslutter han med et smil.


Fakta om Santa Maria:

  • Antall ansatte: 20 i Norge
  • Årlig omsetning: 499,8 millioner i Norge i 2022
  • Produktkategorier: Tex-Mex, Krydder, Asiatisk og Barbecue
  • Eksempler på merkevarer: I Norge er det kun Santa Maria-produkter for øyeblikket
  • Hjemmeside