Kaffeprat med Danish Crown Foods: – Mat skal være spennende, gi noe nytt

Danish Crown Foods Norway og Tulips daglige leder i Norge, Karol Partyka, mener mat skal være spennende og gi folk nye opplevelser. Dette preger også deres måte å drive innovasjoner på. – Mat skal smake godt, men det skal også være helt nytt for kunden, sier han.

GLIMT I ØYET: – Det er viktig for meg og selskapet å legge inn litt humor i hverdagen. Vi er en liten aktør i Norge, og befinner oss i en utfordrerposisjon. Da må du ha glimt i øyet for å nå gjennom, sier daglig leder Karol Partyka i Danish Crown Norge.

Selskapet Danish Crown er stort internasjonalt selskap, men i Norge er de i grunnen mest kjent for merkevaren Tulip. Det gjør at de må tenke litt annerledes for å synes.

– Det er viktig for meg og selskapet å legge inn litt humor i hverdagen. Vi er en liten aktør i Norge, og befinner oss i en utfordrerposisjon. Da må du ha glimt i øyet for å nå gjennom, sier daglig leder Karol Partyka i Danish Crown Norge.

Aktiv foredling

Internasjonalt er Danish Crown et selskap med kontor i flere verdensdeler, og som omsetter for nær 52 milliarder danske kroner, som er drøyt 70 milliarder norske. De fleste fabrikkene ligger i Danmark.

I Norge driver de hovedsakelig med aktiv foredling, der de kjøper stykningsdeler i Norge, som de så sender til Danmark for videreforedling på egne anlegg.

– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?

– Gode rutiner, sikre leverandøravtaler og dedikerte ansatte var på plass fra før av, men Covid satte alt dette på en prøve. Usikkerhetsmomentet var nok noe av det som utfordret oss mest i tillegg til at man måtte jobbe hjemmefra. De største usikkerhetsmomentene var forsyning av råvare, tilgang på produksjons tid, spesielt med tanke på om det skulle bli utbrudd blant fabrikkansatte og ikke minst transportdelen. Målet var å hele tiden sikre at varer kom frem i tide. «Work with a sence of urgency» nådde vel et par nye nivåer, sier Partyka.

Glade for å komme tilbake

– Vi klarte også å bytte over til noen EU-varer, for det var klare manko i markedet. Vi fikk derfor en sterkere vekst enn markedet generelt. Vi ville også holde helsa og humøret oppe blant de ansatte, så vi hadde løpende samtaler med dem underveis for å vite hvordan det stod til. Men når det er sagt, så var vi alle sammen veldig glade for å komme tilbake på kontoret og se hverandre igjen, slår Partyka fast.

– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– At det skal være spennende for forbruker, og at det skal være en reell nyhet. Alle nye produkter skal tilføre noe nytt til markedet som ikke er der. Det er ekstremt viktig for oss at det er helt nytt for kunden. Det skal smake godt i tillegg.

Nytelsesprodukt

Foto: Danish Crown

– Det er også viktig med bærekraft når man kommer med en innovasjon, så det må vi tenke på gjennom hele prosessen. Vi har blant annet lansert en pakke til baconet vårt med resirkulert og resirkulerbar emballasje.

– Når det gjelder helse, så er et av våre største produkter bacon. Det er et nytelsesprodukt, så det kan man ikke spise hver dag, men det ligger helse i nytelse også. Det passer til alt, sier Partyka.

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– Vi har vært medlemmer i DLF siden jeg tok over i 2017. Nytteverdien er stor, for du får et nettverk av mennesker som forstår den situasjonen man er i. Man deler ikke forretnings- hemmeligheter, men man kan diskutere ulike problemstillinger, understreker han.

DLF er nøytrale

– Vi får også mye informasjon, og DLF er en samtalepartner. På den måten har de en viktig funksjon. De er også et talerør for de generiske og store sakene. Noe man kan se av alle de diskusjoner som pågår om konkurransen og regulering av dagligvare markedet om dagen. Det blir en fin filtrering gjennom DLF fordi de er nøytrale. Det å være på møter gir også fine inspirasjonstaler og det er bra, sier Partyka.

Bakgrunnen for navnet hans er fra Polen. Farfaren hans ble deportert til Norge under annen verdenskrig. Her møtte han sin norske kone og de bosatte seg her.

– Man kan si at jeg er kvart Polakk og navnet henger igjen, men jeg er født og oppvokst i Oslo, sier han med et glimt i øyet.

Karrieren startet i Ringnes i 1991, og har siden vært i matbransjen nesten hele tiden. Foruten en tur til Mattell og Grohe.

– Mat er viktig, men det er også spennende og gøy å jobbe med. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Det også trygt, på den måten at alle må ha mat, sier daglig leder Karol Partyka i Danish Crown Norge.

Hva gjør jobben din spesielt spennende?

–  Det skjer alltid noe nytt i matbransjen, matinnovasjonen har vært ekstremt høy de siste 20 årene og det å være med på en slik reise er veldig inspirerende. Mat er virkelig gøy.

En annen sak er at når man jobber med mat, får man umiddelbar tilbakemelding fra forbrukerne om de liker et produkt eller ei. Den umiddelbare responsen er ekte, og jeg liker feedback på det vi produserer, avslutter han.


Fakta om Danish Crown Foods Norway:

  • Antall ansatte: 8
  • Årlig omsetning: 190 millioner kroner
  • Produktkategorier: Bacon, Salami, Slow Cooked, Leverpostei, Pølser
  • Eksempler på merkevarer: Tulip Pulled Pork Asian Style, Tulip Dansk Grov Leverpostei, Tulip Original Bacon Skiver, Tulip Slow Cooked Spare Ribs
  • Hjemmeside

Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.