Kaffeprat med Colgate Palmolive: – Vi har delt gjenvinnbar emballasje med hele bransjen

For Colgate Palmolive er både folkets tannhelse og bærekraft noe de styrer etter i både produksjon, innovasjon og produktutvikling. Globalt er selskapet en stor aktør og jobber ifølge Norge-sjef Birger Stensland omfattende med bærekraft.

Administrerende direktør Birger Stensland har funnet frem en kaffekopp og tar en prat om hvordan det går nå et godt stykke ut i 2022.

– Det går bra, men markedet bremser opp nå som vi ikke lenger har drahjelp fra pandemien og stengte grenser. Det var også en del kategorier som vokste i denne perioden, som flytende håndsåpe. Dette har falt tilbake igjen, men det ligger fortsatt høyrere enn før pandemien, sier Stensland.

Litt urolig

– Kombinasjonen av økte energipriser og krig i Ukraina kan ha påvirket folks vaner og resultert i et noe begrenset konsum. Det er ikke nødvendigvis en varig nedgang, men mulig noen dropper en handletur eller to akkurat nå.

FOLKEHELSE: For administrerende direktør i Colgate Palmolive i Norge er tannhelse et av målene for innovasjonsarbeidet selskapet jobber med. Foto: Colgate Palmolive Norge

Samtidig er Stensland litt urolig for den økonomiske utviklingen.

– Det er ikke sikkert at inflasjonen blir mindre enn lønnsøkningen, så det kan bli litt tøffere enn vi har hatt det. Dette er generelle betraktninger, og jeg tror ikke at folk pusser tennene mindre selv om energiprisene går opp, sier han.

– Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?

– For oss er det primært to ting som står sentralt. For det første er det selvfølgelig produktegenskaper for merkene våre. På Colgate for eksempel ønsker vi å gi folk så bra produkter som mulig, slik at folk har god tannhelse – altså ikke hull i tennene, har et sunt tannkjøtt, at de ikke opplever ising og slike ting. Det er den viktigste rollen vi har. Det er viktig for samfunnet og det er viktig for folks ve og vel, slår Stensland fast.

Mindre vann

– Det andre viktige området er bærekraft. Der jobber vi ekstremt mye med å redusere bruken av både vann og plast globalt, som igjen gir resultater lokalt. Et resultat av det er at våre tannpastatuber nå kan resirkuleres. Vi har en nyskapende teknologi innenfor emballasje på dette området, som vi har valgt å dele med resten av bransjen, slik at alle som produserer tannpasta bruke denne teknologien. Dette er temaer som står høyt på agendaen i Norge og Norden, så det er viktig for oss å bidra på dette område, sier han.

Begge disse temaene er sentrale når selskapet jobber med å utvikle nye produkter. I tillegg til at produktene skal være relevante for forbruker, skal produktene være interessante både for handelen og for selskapet selv.

– Men så er det det fjerde elementet, og det er at vi hele tiden jobber for å finne nye måter vi kan bidra til en bedre verden. Et av de områdene vi jobber med er å redusere plast, vann og avfall. Vi jobber ikke minst med løsninger som krever mindre vann, blant annet gjennom å redusere mengden vann vi bruker og frakter, sier Stensland.


Pandemien endret måten å jobbe på

Ved siden av salgsvekst under pandemien fikk selskapet kunnskap og erfaring som gjør at de jobber annerledes i dag enn tidligere.

– Det jeg synes er spennende hvordan pandemien har påvirket måten vi jobber på. Tidligere jobbet vi 100 prosent på kontoret. Så jobbet vi mye hjemme. Nå når samfunnet åpner igjen blir det en miks av de to. Det gjør at vi planlegger dagene med tilstedeværelse og hjemmekontor på annen måte, sier Stensland.

– Den andre tingen som har endret seg varig, er dette med reising. Vi kommer helt sikkert til å reise noe mindre i fremtiden, legger han til.

Han slår fast at det er viktig at folk møtes fysisk, men at det kanskje ikke er nødvendig å gjøre det hele tiden. Samtidig er det en utfordring å beholde og bygge kultur i selskapet når folk ikke alltid kan regne med at andre er på kontoret.

– Vi har prøvd å dra i gang noen sosiale aktiviteter, pluss at vi har hatt ukentlige møter, også salgsmøter. Men det er en utfordring å beholde kulturen. Det har jo en stor verdi å sitte sammen å jobbe.

DLF Høstmøte er viktig

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– DLF har en viktig rolle i å være et talerør på vegne av alle merkevareleverandørene, både overfor handelen og myndighetene. Hvis hvert av medlemmene måtte jobbe hver for seg med retningslinjer for avtaler og rammebetingelser, ville det blitt krevende, sier han. Stensland trekker frem DLF Høstmøte som en veldig bra møteplass, der både handelen, leverandørene og myndigheter kommer sammen.

– Det er veldig mye positivt som kommer ut av DLFs arbeid. I tillegg tilbyr de en del kurs og kompetanseheving, som er veldig bra for de som ikke har dette internt, sier Stensland.

– Hva gjør jobben din spesielt spennende?

– Bransjen og menneskene er noe av det som gjør hverdagen spennende. Jeg har hatt en periode der jeg gjorde noe utenfor bransjen. Det ga litt perspektiver, sier Stensland, som har vært i Colgate Palmolive i halvannet år.

– Da ble jeg veldig oppmerksom på at det er dette jeg trives med og som jeg tror jeg er ganske god på. Det er en ekstremt dynamisk bransje på alle sider. Samtidig gir det å være i en norsk bedrift i et globalt selskap mye ressurser å spille på, som er veldig verdifullt, sier han, før han legger til:

– Det mange ikke vet, er at Colgate er faktisk det merket som har høyest penetrasjon i verdens husholdninger. Høyere enn Coca-Cola, faktisk.


Fakta om Colgate Palmolive Norge AS:

  • Antall ansatte: 22 (34 000 globalt)
  • Omsetning: 290 MNOK 2020 (15,7 BN USD 2019 globalt)
  • Merker (Kategorier): Colgate (Munnhygiene), Palmolive (Personlig pleie/hygiene), Softlan (tøymykner), Ajax (rengjøring)
  • Hjemmeside

Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.