Kaffeprat med Pierre Robert: – For oss er ikke pandemien over
Salg av tekstil i dagligvare tok en overraskende vending under pandemien – salget av strømpebukser nærmest bråstoppet. Nå har salget tatt seg godt opp igjen, men store forsinkelser preger fortsatt hverdagen til Pierre Robert Group.
Kaffepratens åpningsspørsmål «Går det bra?» trakk samtalen raskt inn i det som preger hverdagen til Pierre Robert Group.
– Det går veldig bra etter pandemien, nå som salget av strømpebukser har tatt seg opp igjen. Dette er en veldig stor kategori for oss, sier administrerende direktør Tine H. Leopold i Pierre Robert Group.
Årets grønne motemerke
– Vi selger nylonstrømper, og det er noe folk bruker når de er på jobb, går i bryllup, konfirmasjoner eller i det hele tatt er ute sammen med andre mennesker. Alle arenaer var stengt ned, så da trengte man ikke å kjøpe strømpebukser, slår Leopold fast.
Nylig slo dessuten motebladet Costume fast at merket Pierre Robert fortjener utmerkelsen «Årets grønne motemerke».
– Dette er toppen av fashion i Norge. Når vi i all hovedsak selger undertøy og strømpebukser i dagligvare, så er det en ære å bli ansett som mote. Både kvalitet, komfort, design og bærekraft var kriterier vi traff på, sier Leopold.
Stor back log
Den litt mørkere delen av hverdagen til Orkla-eide Pierre Robert, er at Shanghai var stengt ned til 1. juni, noe som i stor grad påvirker tilgangen av varer.
– I tillegg til at det er en utfordring å få varer ut av Shanghai, treffes vi hardt av de økte fraktkostnadene. Vi har en veldig stor back log nå, og vi planlegger med veldig lang tidshorisont. Pandemien er kanskje over i markedet, men i verdikjeden er den definitivt ikke over, slår Leopold fast.
– Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?
– Det som er kjernen i de vi jobber med, er å tilgjengeliggjøre basisundertøy der man handler dagligvarer. Å handle alt på ett sted skal gjøre hverdagen enklere for folk, sier hun.
Måtte mobilisere
– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?
– Det som kanskje var den viktigste raske læringen for vår del var resultatfallet. Vi måtte mobilisere. Det ga oss også en anledning til å lære oss å omstille oss mye raskere. I tekstilbransjen har vi lange ledetider, som betyr at vi må vite ganske nøyaktig hva og hvor mye vi skal selge halvannet år frem i tid. Selv om det har vært måneder med forsinkelser har vi fått til mye, sier Pierre Robert-sjefen.
– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?
– Komfort og passform er klart viktigst. Samtidig er det viktig å adressere at mye av våre typer klær ikke kan kjøpes brukt. Vi er derfor veldig opptatt av ikke å bidra til et bruk og kast-samfunn innenfor klær. Det er en stor sak innenfor mote å kjøpe nytt, kjøpe nytt, kjøpe nytt. Vi jobber derfor med å ha tidløse og varige produkter med god kvalitet. Det kan for eksempel være barneull som kan gå i arv, sier Leopold.
Vil ikke ha grønnvasking
– Mye av baseplaggene vi har skal kunne brukes i kombinasjon med mange klær forbruker har fra før. Det skal være rene materialer med god passform, og bærekraft er en forutsetning, legger hun til.
97 prosent organisk, GODT-sertifisert bomull, 97 prosent av vår ull er Svanemerket, og 67 % syntetiske stoffer er resirkulert og så å si all vår emballasje er mer bærekraftig.
– Vi ønsker oss egentlig en felles, standard merkeordning for tekstiler, som Svanemerket, slik at vår industri ikke så lett kan grønnvaske, sier hun
Bønn til DLF
– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?
– Det er et fellesskap som er bra å ha, som jobber med standardisering og leverandørenes interesser. De opplyser om tidsfrister for å levere innspill til nye lanseringsvinduer. DLF er også gode på å gi informasjon og bidra inn i de regulative sakene som pågår nå, både i media og overfor politikere. Det er bra at vi kan stå i fellesskap med DLF, vi vil jo at det skal være like konkurransevilkår, sier Leopold, før hun kaster inn et ønske til DLF.
– Kanskje DLF kunne spille en rolle overfor myndighetene i forkant av at det kommer et forbud mot tekstil i restavfallet fra 2025? Det finnes ingen samlende returordning for tekstil per i dag, sier hun.
Selv har Pierre Robert, som også står bak merket La Mote, et samarbeid med Fretex som har et mottak for tekstiler.
DLF Samfunnsansvarsprisen 2018
Leopold har vært i Orkla-systemet i årevis både innenfor personlig hygiene, kjeks og helse. Deretter var det en periode som administrerende direktør i Salma, før hun overtok som toppsjef i Pierre Robert i oktober 2018.
– Hva gjør jobben din spesielt spennende?
– Det spennende er å jobbe med mote inn mot dagligvarebransjen. Folk handler der hver dag, så det å bidra til dette er veldig spennende. Jeg er dessuten utrolig stolt av at vi får til så mye på samfunnsansvar og bærekraft. Vi vant blant annet DLFs samfunnsansvarspris i 2018. Og det er veldig inspirerende både at det blir endringer av det vi gjør, og at det blir anerkjent, sier hun.
Fakta om Pierre Robert Group AS:
- Antall ansatte: 180
- Årlig omsetning: 392 millioner kroner i 2020
- Produktkategorier: Undertøy dame, herre, barn, nylonstrømpebukser, sokker, sportsundertøy, ullundertøy barn, dame og herre. Dameplagg i egen nettbutikk.
- Eksempler på merkevarer: Pierre Robert, La mote.
- Hjemmeside