Kaffeprat med Dr. Oetker: – Blir aldri lei av å se folk plukke våre produkter

Øystein Bu er en travel mann og har de siste fem årene hatt ansvar for både Norge og Danmark. Nå jobber han for å finne en erstatter i Danmark.

Adm. direktør Øystein Bu, Dr. Oetker Norge AS. Foto: DLF

– Det setter press på dagene å håndtere to land. Men det gjør også at jeg får et bilde av bransjen på utsiden av Norge. Det er spennende. Det er forskjeller mellom alle landene i Norden, sier Bu, som dessuten er styreleder i DLF.

– Hva tror du det kommer av at nordmenn er det folkeslaget i verden som spiser mest frossenpizza pr capita?

– Det tror jeg faktisk at Orkla kan ta mye av æren for. De var tidlig ute med frossenpizza. Orkla gjorde dessuten en god jobb. I tidlige dager ble det sagt studentene fikk i seg grønnsaker gjennom Stabburets pizza, fordi det var paprika på Grandiosaen, sier han og ler lystig.

Store norske

Et norsk fenomen er muligheten til å kjøpe større pizzaer i butikken. Da Bu startet i Dr. Oetker i 2005 produserte den tyske matgiganten ikke en gang store pizzaer for handelen. Ute i Europa måtte man på pizzeria for å få tak i stor pizza.

– Det tok meg 7 år før jeg fikk våre tyske eiere til å lage store pizzaer for det norske markedet. Nå selges Rustica i de fleste land i Europa, slår han fast.

– Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?

– I disse dager er vårt hovedfokus på å ta ut så små prisøkninger som mulig. Akkurat som alle andre leverandører. Prisøkningene er ikke et norsk fenomen. Det blir dyrere i de fleste land på flere områder. Det er hverken handelen eller leverandørene som har skapt dette problemet, sier Bu.

Sunne produkter?

Samtidig selger Dr. Oetker mat som ikke uten videre står øverst på lister over sunne matvarer. Bærekraft er også sentralt i Dr. Oetkers daglige arbeid.

– Vi jobber selvsagt veldig med matsvinn, vi reduserer mengden plast og vi tar ut palmeolje, akkurat som alle andre. For over et år siden innførte vi merkeordningen Nutri-Score. Dette er en utregning anbefalt av EU, som viser forbrukerne hvor sunne våre produkter er sammenlignet med andre produkter i samme kategori. Det går bla. på innhold av salt, sukker, fiber, grønnsaker og fett. Vi er av de aller første som tar dette i bruk i Norge. Dette gjør det lettere for forbrukerne å velge sunnere, sier Bu.

Ristorante Mozzarella. Foto: Dr. Oetker Norge

Noen forbrukere vil ha mye fett og ost, og da skal de vite at dette er mindre sunt, legger han til, før han trekker frem at Dr. Oetkers største produkt i Norge er den vegetariske Ristorante Mozzarella.

– Folk tenker ikke på at den er vegetar, men kjøper den fordi den er god. Smaken trumfer alt.

«Så enkelt og så vanskelig»

– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?

– Det har endret hele måten vi jobber på. I dag er vi kun fem personer på kontoret, alle andre jobber hjemmefra. Tidligere forventet jeg at folk var på kontoret hver dag. Nå er det annerledes, samtidig forsøker vi å møtes på kontoret mandag og onsdag, sier Bu.

– Vi reiser også mindre, som sparer miljøet og kostnader. Men det er ikke bare positivt at vi møtes mye på skjerm. Det er å gjøre den riktige kombinasjonen som er viktig. Det handler også om ha god kontakt med kundene, legger Bu til.

– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– Vi jobber med det vi tror forbruker vil kjøpe, og at vi samtidig tilfører noe nytt til kategoriene. Vi har to kunder, både handelen og forbrukerne. Begge må være fornøyde. Så enkelt og så vanskelig, sier Bu.

Positive til konkurransen fra EMV

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– Jeg sitter som styreleder i DLF, som er de uavhengige merkevareleverandørenes talerør for å fremme medlemmenes synspunkter. De gode sakene vil medlemmene ha selv. Men for saker som er vanskelige eller har et potensielt negativt fortegn, er det en fordel å ha DLF. Det at vi har mange medlemmer gjør at vi er sterke sammen. Dette er en form for spleiselag som taler medlemmenes sak, sier DLF-styrelederen.

Han trekker blant annet frem handelens egne merkevarer (EMV), som diskuteres friskt for tiden.

– DLF er positive til konkurransen fra EMV, men det skal konkurreres på like vilkår. Dette er sensitive temaer hvor DLF kan fronte et felles syn. Da slipper hver enkelt leverandør å gjøre det selv, understreker Bu.

– DLF leverer også muligheter til å ha nettverk og møter. Vi har komiteer og nettverk for ulike fag som kan snakke om felles saker. Men det er viktig å si at vi ikke diskuterer mer enn vi har lov til. Det som ikke er lov er alt om priser, markeder eller hva man har tilbudt i forhandlinger, sier han.

DLF sitter dessuten som deleier i flere bransjeselskaper, som Tradesolution, Matvett og en rekke resirkuleringsbedrifter i Norge, som Grønt Punkt og Infinitum. Disse eier DLF sammen med handelen og andre.

FMCG: Nye muligheter hele tiden

Hva gjør jobben din spesielt spennende?

– Det er det å gå i butikken og se folk legge våre produkter i handlekurven. Jeg har vært innenfor retail siden jeg var ferdigutdannet i 1989. Men å se dette i dag, er et like stort kick som i starten, sier Bu.

– Det besnærende med Fast Moving Consumer Goods (FMCG), er at du får nye muligheter hele tiden. Men dette betyr også at du raskt kan bli valgt bort. En annen ting er dessuten at alle har et synspunkt på det at man jobber i dagligvarebransjen, avslutter han.


Fakta om Dr. Oetker Norge AS:

  • Dr. Oetker het Norsk Øtker A/S da de var i Norge fra 1928 til en gang på 1970-tallet. Dr. Oetker kom tilbake med eget selskap i Norge fra 2005, da Bu begynte hos dem. Dr. August Oetker selv var farmasøyt, som gikk over til å produsere bakepulver fremfor å drive apotek i Tyskland i 1891.
  • Antall ansatte – 24
  • Årlig omsetning – 550 millioner kroner
  • Produktkategorier – pizza, kake og dessert
  • Eksempler på merkevarer – Dr. Oetker – Ristorante – Rustica
  • Hjemmeside

Oversikt over DLF Kaffeprater finner du her.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.