Kaffeprat med Philip Morris: – Vi skal hjelpe folk å stumpe sigaretten for alltid
Toppsjef Anette Rosengren i Philip Morris Nordics er klar i sin tale om hva som er målet for selskapet i årene som kommer, nemlig å få folk til å slutte å røyke. For et tobakkselskap byr den visjonen på en kraftig omstilling.
– Vår visjon er å skape en røykfri fremtid. Det betyr blant annet å bidra til at de som ikke røyker i dag, ikke begynner. Og for dem som har begynt å røyke, er det beste å slutte. Men for dem som ikke får til å slutte, er mitt råd er å gå til et annet alternativ som ikke brenner, det er de som brenner som er farlige, sier VD Anette Rosengren i Philip Morris Nordics.
Philip Morris eier seks av de 15 mest kjente sigarettmerkene i verden, som Marlboro, og blir ofte referert til som et av selskapene innenfor «Big Tobacco». I 2016 bestemte selskapet seg for å gjøre noe med den posisjonen, og skapte en visjon om å skulle levere en røykfri fremtid.
«Bad guy»
– Vår måte å løse det på er å tilby alternativer som er mindre skadelige. Vi er jo en del av «Big tobacco», og når man blir ansett for å være «Bad Guy», må man vise ansvar og jobbe enda bedre enn sitt beste jeg, sier Rosengren.
I praksis betyr det at 50 prosent av deres omsetning innen 2025 skal komme fra røykfrie alternativer. Ved utgangen av 2021 var prosentandelen på 29,1 prosent globalt.
– I Norden er vi ikke i det hele tatt så bra som i andre områder. Fordi her finnes det mange nikotinholdige alternativer allerede, som snus, men det er ikke for alle. Det må finnes gode alternativer for de som ønsker å røyke, det er der vi kommer inn. I dag kommer 28 prosent av vår omsetning fra røykfrie alternativer. Det er kort tid igjen ti 2025, så vi har mye å gjøre.
– Gjør dere noe for at folk slutte å bruke nikotin?
– Nei det gjør vi ikke. Men vi snakker mye om at folk ikke skal begynne. Det er dette som er viktig for meg. Vi er med på å skrive historie her. Jeg har aldri røkt selv, men min morfar døde av lungekreft. Selv da han på slutten satt i rullestol nektet han å slutte. Da må det finnes mindre skadelige alternativer, og det er akkurat det jobber vi med, slår hun fast.
Tobakk forsvinner ikke
Å jobbe i et selskap som Philip Morris betyr at man møter mange som er skeptiske til selskapet og det de selger.
– Noen sier at det er best om tobakkselskapene forsvinner i sin helhet. Da svarer jeg at «Tror du at tobakksplanten vil forsvinne av den grunn og at bruken av dette bil forsvinne?» Denne tobakken er en råvare som finnes, og da er det bra at det er noen som tar ansvar for samfunnet samtidig som man produserer dette, sier Rosengren.
– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?
– Korona har gjort oss digitale. Vi har lært oss å jobbe digitalt, og å reise mindre. Ulike mennesker har ulike behov og i PM har vi en del medarbeidere som sitter ved kjøkkenbordet i en liten leilighet. Vi har derfor leid eller kjøpt skrivebord og stoler til de som ville ha det, sier hun.
Utfordring for kulturen
Samtidig som de har fulgt opp den fysiske arbeidsplassen har de også vært opptatt av den psykiske delen av dette, fordi folk som bor alene i små leiligheter kan føle seg isolert.
– Mer langsiktig tenker jeg på kulturen. Den kommer ikke fra power point-presentasjoner. Det er fysiske møter som skaper kultur, så dette må vi tenke mye på. Det er spørsmål hvordan man møtes i fremtiden for de kreative møtene, altså de man har ved kaffemaskinen. På akkurat dette feltet er internasjonalt arbeidsmiljø midt i en sånn tid som vi kommer til å lese om i historiebøkene senere, sier Norden-sjefen.
– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?
– Ettersom vi er i den transformasjonen jeg har påpekt, er det viktig for oss å finne alternativer til det å røyke. Det beste er å slutte å røyke, men om man fortsetter må det finnes alternativer. Det er der vår innovasjon ligger i dag. Vi må finne veier til alternativer. Røyking er et ritual for mange, og det kommer an på hva slags yrke man har og hva slags liv man har. Vi skal hjelpe folk til å stumpe sigaretten for alltid, sier hun.
En møteplass
– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?
– Jeg har veldig stor tro på bransjeforeninger. Man må samles som bransje, om for eksempel bærekraft. Man kan gjøre mye selv, men man får til mer samlet, og man kan også kanskje være raskere enn de som lager lovene. Når man har organisasjoner som DLF er staben deres en viktig hjelp for bransjen. Det handler også om hvordan man skal håndtere nyheter og informasjon av ulikt slag. På toppen av det hele er det jo også en møteplass, sier hun.
– Hvordan ser 2022 ut?
– Vi kommer til å se det alle andre ser, at prisene øker, alt fra emballasje til energikostnader. Det kommer til å ramme oss også. Alt i alt håper jeg at vi får til å gjøre en endring, at vi er med på å skape en ny fremtid og samtidig styrke folkehelsen, avslutter hun.
Fakta om Philip Morris Nordics:
- Antall ansatte: 15 i Norge – 250 i Norden
- Årlig omsetning: 3,6 milliarder kroner i Norge (2020). Internasjonalt omsatte de for 31,4 milliarder dollar i 2021.
- Produktkategorier: Tobakk, sigaretter, rulletobakk, snus, e-sigaretter, «heat not burn» – tobakkspinne som varmes i stedet for å brenne.
- Eksempler på merkevarer: Kapten, Shiro, Marlboro, Petterøes, Blue Master, IQOS
- Hjemmesider