Kaffeprat med Diplom-Is: – Bærekraft skal gjennomsyre organisasjonen

Toppsjef Martin Kjekshus i Diplom-Is er mer enn gjennomsnittlig opptatt av at prosesser skal være tverrfaglige, og særlig at bærekraft skal være noe alle bidrar til. – Uten det blir vi ikke bærekraftige, sier han.

Martin Kjekshus ble sjef i Diplom-Is høsten 2020, og har navigert i pandemien siden oppstart.

ISSPISER: Martin Kjekshus i Diplom-Is spiser en saftis før lunsj og en fløteis etter lunsj – hver dag. FOTO: Diplom-Is.

– Det har vært en spennende reise midt under korona. Vi sier at iskrem gjør alt litt bedre. Alltid. Det å være med på å skape et gladere Norge gjør denne jobben spesielt spennende, sier Kjekshus. Jeg har aldri i mitt liv sett en sur person spise is. Selv om vi alle har fått bryne oss på nye problemstillinger de siste to årene, tror Kjekshus de virkelige effektene av pandemien enda ikke har kommet. Mer om det senere.

– Alt Diplom-Is legger i fryseren innenfor kategorien iskrem og frosne desserter, baserer seg på at vi lytter til kunden og bruker innsikt fra shopperdata. Det grunnleggende er at det skal være behov for alt.

Visjon: «Alles favoritt er en Diplom-Is»

– Om det er Royal, veganske eller sunnere alternativer, så skal forbruker finne sin favoritt i vår portefølje. Som for eksempel Fruitero, vår smoothie på pinne som nå kommer med 80 prosent frukt og bær. Vi ser at flere velger sunnere alternativer og ofte fruktis når de er i småisdisken. Innsikt viser at forbruker likte den kremete konsistensen på Fruitero 50% best, og ønsket seg et høyere fruktinnhold tilsvarende det vi hadde på Fruitero 80%. Vi har derfor kombinert disse to, og lanserer nå Fruitero i to smaksvarianter som begge har 80% frukt og bær og har den deilige kremete konsistensen, sier Kjekshus.

Bærekraftige prosesser

Han kommer raskt inn på bærekraft og trekker frem at de svarte isboksene nå kan resirkuleres som vanlig plast, at aluminiumemballasjen på Sandwich er erstattet av papir, og at de nå har fått solceller på taket.

– Solcellene dekker energibruk tilsvarende produksjonen av 4 millioner Sol-Is. Dette er viktig for oss, sier han.

Han er stor fan av å ha faste og gode tverrfunksjonelle prosesser i et selskap, som betyr at alle fagområder deltar i prosesser med sin eksakte kompetanse, slik at prosessene blir både raskere og bedre.

– Det er dessuten viktig at alle prosesser tar bærekraft på alvor, slik at dette gjennomsyrer organisasjonen. Dersom bærekraft ikke er integrert i kjerneprosessene våre, vil det bli liggende utenfor som en sideprosess, og da blir vi ikke bærekraftige, fastslår Kjekshus.

Diplom-Is henter fløten til produksjonen fra 130 gårder i Norge.

Kompromissløs

– På den måten bidrar vi til et levende Norge. Vi skal hele tiden være konkurransedyktige slik at forbruker velger Norsk. Det er også viktig for oss.

– Er det mindre fløte i isen i dag enn tidligere?

– Det er viktig for oss å bruke melk og fløte fra våre eiere, som til syvende og sist består av 9140 norske melkebønder. Men vi skal også være en bærekraftig og konkurransedyktig virksomhet. Vi jobber derfor blant annet med hvordan vi kan redusere fettprosenten i produktene våre, uten at vi går på kompromiss med smak. Forbruker skal kunne foreta egne valg, og vi passer hele tiden på å ha alternativer som svarer forbrukers behov og situasjoner, sier Kjekshus.

– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?

– Man kan ikke ta for gitt styrken av å ha en norsk verdikjede. Pandemien satte raskt en stopper for ulike verdikjeder. Så det å ha en norsk verdikjede har vært en viktig styrke. Det er viktig at vi jobber tett, ikke bare internt i selskapet, men også sammen med kunder og leverandører, slik at man alltid har gode prognoser og forsyningsinformasjon og at vi unngår tomme hyller. Det har også handlet om engasjement og innsats. Og det har vært fantastisk å se hvordan alle som jobber i Diplom-Is har stått på de siste årene. Målet har hele tiden vært at folk ikke skal stå uten is fra oss.

BÆREKRAFT: – Dersom bærekraft ikke er integrert i kjerneprosessene våre, vil det bli liggende utenfor som en sideprosess, og da blir vi ikke bærekraftige, sier administrerende direktør Martin Kjekshus i Diplom-Is. FOTO: Diplom-Is

– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– Det skal være innsiktsbasert, og i tett dialog med kunde og forbruker. Og innovasjoner skal tikke av på boksene bærekraft og samfunnsansvar – De skal være med på å gjøre Norge litt bedre, sier Kjekshus.

Av årets innovasjoner på boks trekker han frem Royal Jordbær og marengsperler og yoghurtisen Dream Lemon Heaven. Sistnevnte drar kanskje mange kjensel på, da den var blant bestselgerne på boksis for noen år tilbake.

Iskrem får frem følelsene i folk. Det har vært flere grupper på Facebook som har kjempet for å få frem is-klassikere. Nå sist ut var det ønske om å få Kjempe Yes tilbake, og nå har du vunnet frem

– Det er en artig forbruker-dialog, fastslår Kjekshus.

Fra tidligere har Diplom-Is kommet tilbake med isene Kræsj Pink og Drillo-isen. Også et resultat av engasjementet fra forbrukerne om å ta tilbake Diplom-Is klassiskere

INNOVASJONER: Nyheter fra Diplom-Is skal bidra til å gjøre Norge litt bedre, her et utvalg av årets nyheter. FOTO: Diplom-Is

STAND-samarbeidet

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– Dette er en bransjeforening som er verdifull for oss. Særlig vil jeg trekker frem STAND-samarbeidet. At vi har standarder å forholde oss til, som kan forbedres etter hvert, setter jeg utrolig stor pris på. Dette hjelper bransjen totalt sett, ikke minst når det gjelder bærekraft. Stand er en viktig tilrettelegger i bransjen som gjør det lett for aktørene og finne riktige løsninger første gang og redusere sløsing.

Store effekter i forsyningskjeder

Som så mange andre blir også Diplom-Is preget av pandemien og krigen i Ukraina når det gjelder leveringer.

– Vi ser at enkelte leverandører utenfor Norge begynner å få utfordringer og vi jobber tett med våre underleverandører for å opprettholde sikker leveranse også fremover.

– Selv om vi ser på oss selv som et annerledesland i Norge tror jeg vi vil se store ettervirkningene av korona de neste to-tre årene. Pandemi sammen med nå effektene av Putins invasjon av Ukraina gjør at vi kun har sett toppen av isfjellet i globale forsyningskjeder. Når sikkerhetslagrene begynner å tømmes så vil det skje noe. Da blir det hånd til munn. Forventninger, stabiliteten og dynamikken i samarbeidet med kunder og leverandører vil bli satt på prøve. Her blir vi nødt til å tenke større og samhandle godt for å sikre stabilitet på kort og lang sikt, understreker Kjekshus.


Fakta om Diplom-Is AS:

  • Antall ansatte: 500 årsverk
  • Årlig omsetning: I overkant av 1,1 milliard 2021
  • Produktkategorier: Iskrem og frosne desserter
  • Eksempler på merkevarer: Diplom-Is, Royal, Dream, Kræsj Pink, Kjempe Yes, Fruitero, Gullpinne, Sol-Is
  • Hjemmeside 

 


Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.