Vinnere av DLF Utmerkelser 2018
Årets vinnere ble torsdag 18. oktober kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.
DLF Samfunnsansvarspris gikk til Pierre Robert Group, DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for Litt Mat Smoothie Bowl og DLF Merkevarepris ble tildelt Mondelez Norge AS for Kvikk Lunsj.
«Målet med DLF Utmerkelser er å vise bredden av positive bidrag våre medlemmer står for. Det er imponerende å se hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnssaktører. Dette er like spennende hvert år, og det er en glede for oss i DLF å kunne hedre verdige vinnere her i Tønsberg, som en avslutning på en faglig innholdsrik dag»
– Helge Hasselgård, adm. direktør DLF
DLF Merkevarepris ble tildelt Modelez Norge AS for «Kvikk Lunsj»
Juryens begrunnelse:
Kvikk Lunsj har siden lanseringen i 1937 vært den tradisjonelle «tursjokoladen» og har med det blitt en stor del av den norske turkulturen. Gjennom 80 år har Kvikk Lunsj etablert seg som en av Norges sterkeste merkevarer. De siste årene har Mondelez lyktes med å omstille merkevaren fra å være påskesjokoladen å bli et helårsprodukt. De har brukt alle årstider for å skape oppmerksomhet og bygge nye verdier for sjokoladen, samtidig som de har klart å være tro mot produktet sitt.
Finalister:
Orkla Foods med «Stabburet Leverpostei» og Kavli Norge AS med «Skyr».
Jurymedlemmer:
- Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
- Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
- Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
- Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
- Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF
DLF Innovasjonspris ble tildelt Fjordland AS for «Litt Mat Smoothie Bowl»
Juryens begrunnelse:
Med «Litt mat Smoothie Bowl» har Fjordland lyktes med å dekke et voksende behov i markedet for sunnere alternativer til mellommåltider. Produktet er tidsriktig ved å tilby raske løsninger i en hektisk hverdag, samtidig som det er sunt. Ved å kombinere drikkesmoothie med granola og bær, har Fjordland utviklet et helt nytt produkt som har blitt tatt svært godt imot av forbruker og bidratt til vekst for handelen.
Finalister:
Den Stolte Hane med «Stekt og spiseklar» og Nortura med «Gilde Pigwings».
Jurymedlemmer:
- Nina Veflen, Professor Handelshøyskolen BI
- Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder Opinion AS
- Tor Helge Gundersen, Direktør Innkjøp og sortiment Coop Norge AS
- Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
- Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF
DLF Samfunnsansvarspris ble tildelt Pierre Robert Group AS
Juryens begrunnelse:
Pierre Robert Group har i mange år jobbet målrettet og systematisk med å sikre bærekraft i alle ledd i produksjonen. For å lykkes har det vært jobbet med kontinuerlig lederforankring, målrettet opplæring av ansatte, fra både innkjøpere til salgsapparatet. Dette har resultert i at miljøhensyn og ivaretakelse av menneske- og arbeidstakerrettighetene samt dyrevelferd er en integrert del av virksomhetens DNA og at det praktiske arbeidet med leverandøroppfølging og forbedringsarbeid blir prioritert ressursmessing.
Pierre Robert Groups sterke samfunnsengasjement og tilrettelegging av robuste systemer, åpenhet, samarbeids-tilnærming og deling av erfaringer gjør dem til en verdig vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2018.
Finalister:
Nortura med «Norturas samf.rapport 2017» og TINE med «#Kukraft».
Jurymedlemmer:
- Jaana Røine, Adm.direktør Grønt Punkt Norge
- Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
- Morten Karlsen, Direktør Innkjøp og Verving, NHO Reiseliv
- Heidi Furustøl, daglig leder Initiativ for etisk handel (IEH)
- Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF