Vokser i takt med sunnhetsbølgen

Orkla Health Norge satser offensivt på både helse, innovasjon og bærekraft. – Vi er et selskap med røtter i norsk tradisjon, men med blikket rettet mot Europa, sier Sølvi Strøm Jensløkken.
Orkla Health er en av Orklas mest internasjonale virksomheter, med salg i over 60 markeder, og en bred portefølje av merkevarer innen kosttilskudd, munnhelse, sportsernæring og sårpleie.
Sølvi Strøm Jensløkken, Managing Director i Orkla Health Norge, understreker at selskapet har en unik posisjon i skjæringspunktet mellom industriell kraft og forbrukernærhet.

Sølvi Strøm Jensløkken, Managing Director i Orkla Health Norge. Foto: Orkla Health AS
– Vi har røttene i sterke merkevarer som Möller’s tran, Jordan og Sana-sol, og samtidig har vi den industrielle kapasiteten til å produsere effektivt for mange markeder, sier hun.
Orkla Health Norge utgjør ca 12 prosent av den totale omsetningen i selskapet, samtidig som tre av hjørnesteinsfabrikkene for hele virksomheten fremdeles er plassert i Norge: én i Vesterålen, hvor det utvinnes marine ressurser, én på Løren i Oslo, hvor det produseres tran – og én på Flisa i Innlandet, som er verdens største produsent av tretannstikkere.
Sølvi er tydelig på at kombinasjonen av lokal forankring og internasjonal skala er det som skaper selskapets konkurransefortrinn. – Vi har sterke posisjoner i alle hjemmemarkedene våre, samtidig som vi drar nytte av hverandres innsikt, på tvers av land og funksjoner.
Der forbrukeren er
Orkla Health Norge er til stede i alle de store dagligvarekjedene, men det er langt fra den eneste kanalen. Merkene er også tilgjengelig i apotek, helsekost, nettbutikker og gjennom abonnementsløsninger. – Vi skal enkelt sagt være der forbrukeren er, sier Sølvi. Hun forklarer hvordan helseprodukter skiller seg fra mange andre dagligvarer. Mange kjøper kosttilskudd i andre kanaler enn i dagligvare, vi må derfor være til stede i alle kanaler som er relevante for forbruker. Siden vi opererer i flere fagkanaler, må vi ha fagkompetanse og produktspesialister som kan støtte med kunnskap og innsikt.
Orkla Health er også distributør av produkter fra Proteinfabrikken, og har en sterk posisjon i sportskanalen med merkevaren Maxim. – Når vi ser på trender som løpebølgen og ønsket om å ta vare på helsen, er vi dermed godt posisjonert for vekst også her, sier hun.
Helseangst og vekst etter pandemien
Ifølge Sølvi har pandemien endret måten mange tenker på egen helse. – Vi så tidlig etter 2020 en enorm økning i interessen for kosttilskudd og ernæring, og denne veksten fortsetter. Både befolkningsaldring og helsebevissthet er drivere i vår bransje.
Orkla Health satser derfor offensivt med relanseringer og nye konsepter. Sana-sol er nylig lansert som en fullverdig voksenserie av vitaminer og mineraler i dagligvarehandelen.
Sølvi peker samtidig på noen klare utfordringer i bransjen. – Vi konkurrerer hver dag med useriøse aktører og produkter som ikke er regulert – spesielt online. Det finnes mange «cowboyer» der ute, og det er viktig at de seriøse aktørene står sammen og løfter standarden. Her har vi også en rolle i å opplyse og trygge forbrukeren.
Rammer, samarbeid og teknologi
Orkla Health ønsker ellers å være en aktiv aktør i diskusjonene om rammebetingelser for norsk og europeisk helseindustri.
Et annet fokusområde for ledelsen i Orkla Health er kunstig intelligens. – AI er kommet for å bli, og vi jobber aktivt for å forstå og utnytte mulighetene. Det er viktig å ha rammer og kompetanse på plass, i et løp som går uansett, sier hun.
Sølvi fremhever til slutt betydningen av felleskap og samarbeid gjennom DLF. – DLF gir oss innsikt, regelverkskompetanse og felles arenaer der vi som leverandører kan snakke sammen og utvikle bransjen. Dette er ekstra viktig i et krysspress mellom myndigheter, handel og forbrukerkrav.
Hun avslutter med et smil: – Det er nå blitt kø til dametoalettet i pausene på Høstmøtet.
– Det sier noe om hvordan kjede- og leverandørsiden har utviklet seg. Flere kvinner, flere stemmer og et sterkere fellesskap. Det lover godt for fremtiden.