Conrad Langaard AS: Dybdekunnskap er motoren for omstilling

Conrad Langaard AS er en bedrift med lange tradisjoner, og en historie som strekker seg helt tilbake til 1850-tallet. Foto: Conrad Langaard AS.

For DLF-medlem Conrad Langaard AS er balansen mellom tradisjon og innovasjon helt avgjørende. Adm. direktør Merete Bjerkan Kristiansen forteller her om hvordan selskapet navigerer mellom tobakksprodukter og nye satsinger i et marked i stadig endring.

Merete Bjerkan Kristiansen leder en bedrift med lange tradisjoner, og en historie som strekker seg helt tilbake til 1850-tallet. Selskapet startet som en familiebedrift grunnlagt av Conrad Langaard, og siden da har den bygget opp en sterk posisjon i det norske tobakksmarkedet. Opprinnelig hadde de egen produksjon. Samtidig med at Olav Thon Gruppen overtok eierskapet på midten av 1980-tallet, gikk de over til import og distribusjon.

Merete Bjerkan Kristiansen, adm. direktør i Conrad Langaard AS. Foto: Conrad Langaard AS

– Vi har alltid vært en sterk og synlig aktør i tobakksmarkedet, sier Merete. – Selv om vi er godt i gang med å omstille oss, i tråd med endringer i markedet, har vi fortsatt 80-90 % av omsetningen vår knyttet til tobakksprodukter.

Med hovedkontor i Oslo og et landsdekkende salgsapparat, konkurrerer Conrad Langaard i dag med store, internasjonale tobakksaktører. – Det er en tøff kamp om hylleplassene, men sterke merkevarer, lange relasjoner og et kompetent salgskorps gir oss tyngde.

 Fokus på nisjer og nye markedsmuligheter

 Som en forholdsvis liten aktør i et regulert marked har Conrad Langaard lenge vært i gang med en omstilling inn mot nye forretningsområder. – Ved siden av tobakk inkluderer selskapets portefølje nå også produktlinjer innenfor kosmetikk, hygieneartikler, snacks og sukkerprodukter, forteller Merete. – Denne utviklingen krever innsikt og en nøye utvelgelse av nisjeprodukter – der vi kan bygge videre på kompetansen vi allerede har. Det handler om å fylle hylleplasser med nye produkter, som ikke er dekket i dag, forklarer hun.

– Her jobber vi også med skarpt bærekraftfokus. Et godt eksempel er plastfrie leppepomader, som ikke bare møter markedets krav til bærekraft, men også skiller seg ut i hyllene.

Merete forteller at selskapets bærekraftsatsing omfatter både ingredienser og emballasje.

– Erfaringene etter lang tid i markedet har gitt oss solid erfaring og kompetanse, som vi nå kan bygge videre på, legger hun til.

 Balanse mellom etterspørsel og kontroll

Tobakksmarkedet er åpenbart preget av strenge reguleringer, og dette påvirker Conrad Langaards hverdag. Merete poengterer at det er viktig å overholde lovverket, samtidig som det må være rom for dialog med myndighetene om fornuftige løsninger. Hun er bekymret for at ytterligere restriksjoner kan gi uønskede virkninger, som mer ulovlig import og færre kontrollerbare produkter.

– Tiltak for å redusere grensehandel, kontroll av privat import og avgiftspolitikk er alle næringspolitiske områder som vi mener det er viktige å mene noe om, sier Merete. – Hvis norske særavgifts-produkter blir for dyre eller forbrukere mister sin mulighet til å kjøpe fra norske nettbutikker, vil forbrukerne finne løsninger for å skaffe seg produktene i andre kanaler. Dette vil føre til mindre kontroll av kvalitet og innhold i produktene, tap av betydelige særavgifter til Staten og ikke minst tap av inntekter til dagligvarebransjens aktører.

– Vi i Conrad Langaard har vært aktive i flere høringsrunder om reguleringer.  Det er viktig for oss at myndighetene sørger for gode kontrollrutiner, slik at vi ikke ender opp med et uregulert marked og i større grad sikrer norske arbeidsplasser i hele næringskjeden sier hun.

Relasjonssalg og dyptgående markedskunnskap

På spørsmål om teknologisk utvikling, er Merete klar på at dette ikke løser alt. – Til tross for de teknologiske mulighetene som er tilgjengelige, mener jeg at relasjonssalg fortsatt står sterkt i dagligvaremarkedet. Kjøpsbeslutningen er det forbruker som tar, derfor er informasjon til handelen om produkter og utviklingen i markedet sammen med teknologiske utviklinger viktig for å støtte opp om de gode relasjonene vi allerede har, sier hun med et smil.

Hun trekker frem selskapets lange relasjoner og dype markedsinnsikt som viktige suksessfaktorer. – Conrad Langaard er et lite team, der ansatte ofte dekker flere roller og har lang ansiennitet.

Hun påpeker at dette gir dem fleksibilitet og effektivitet. – Vi har korte beslutningslinjer, og det gjør at vi raskt kan tilpasse oss markedet og ta nødvendige grep.

– Vi har også et aktivt medlemskap i DLF, hvor vi møter bransjekolleger og får bransjebasert innsikt. For et lite selskap er slike fellesskap helt vitale, avslutter Merete.