JDE Norge: Kaffehus med sterke merkevarer og dype røtter
– Bærekraft er kjernen i alt vi gjør, fra kaffebøndene til butikkhyllene. Det handler om å sikre at kaffe også er tilgjengelig i fremtiden, sier Geir Stene-Larsen, Country Manager i JDE Norge AS.
JDE Norge er del av det globale konsernet JDE Peet’s, og har lange tradisjoner på hele bredden av kaffeproduktets muligheter. Internasjonalt representerer selskapet en portefølje på over 50 merkevarer, inkludert det norske ikonet Friele, som har vært en del av den norske kaffekulturen siden 1799.
– Friele er hjertet i vår virksomhet i Norge. Det er et merke som står sterkt blant norske forbrukere, både på grunn av historien og den lokale forankringen i Bergen, forteller Geir Stene-Larsen.
Fra kaffebrenneriet i Bergen produseres både Friele-produkter og andre kjente merker for både det norske og internasjonale markedet.
For Geir handler merkevarene likevel om mer enn bare tradisjon. De er en bro mellom selskapets rike historie og et sterkt fokus på innovasjon og bærekraft for fremtiden
Innovasjon og bærekraft i fokus
En spennende nysatsing er lanseringen av Friele Instant Gull i papirbasert refillpose. Dette er en banebrytende innovasjon, som både reduserer plastforbruket og oppfordrer til gjenbruk. Vi er stolte over å være først i dagligvaremarkedet med denne typen emballasje, sier Geir.
Den papirbaserte refillposen, som har blitt godt mottatt av forbrukerne, er et eksempel på hvordan JDE kombinerer bærekraft og kvalitet for å møte fremtidens krav.
Geir påpeker at bærekraft selvsagt handler om mer enn emballasje. – For oss er det viktig å følge opp hele verdikjeden. – Fra arbeidet med kaffebønder, der selskapet investerer betydelig – til produksjonen i Bergen som er drevet av vannkraft – er bærekraft en integrert del av virksomheten.
Han peker også på store investeringer i forbedringsprosjekter som når over 700 000 kaffebønder, som mottar støtte for å utvikle ansvarlige, miljøvennlige og mer effektive produksjonsmetoder.
– Vi må sikre at kaffeproduksjonen er bærekraftig også for fremtidige generasjoner. Det handler ikke bare om å selge kaffe, men om å ta et reelt ansvar, sier han.
Mangfoldige produkter og voksende segmenter
Selv om malt kaffe fortsatt er det største segmentet i Norge, er det andre kategorier som vokser raskt. Geir trekker her frem hele kaffebønner og kapsler som områder med stor vekst, i stor grad drevet av endrede forbrukervaner.
– Pandemien bidro også til økt etterspørsel etter helautomatiske maskiner, noe som igjen har gjort kaffebønner mer populære.
– Vi opplever kontinuerlig at forbrukerne etterspør flere valgmuligheter og produkter, og de ønsker seg høy kvalitet. Andre områder med en spennende utvikling ser vi i segmenter som kapsler og singelserveringsprodukter, forteller han. – JDEs portefølje inkluderer også spesialprodukter som Tassimo, som kombinerer enkelhet og variasjon med innovative løsninger.
Fremtidens kaffemarked og samarbeid
Når Geir ser fremover, ser han både muligheter og utfordringer i kaffemarkedet. Klimautfordringer og økt kompleksitet i verdikjeden gjør det nødvendig å tenke helhetlig.
– Det er inspirerende å se hvordan innovasjon og bærekraft driver industrien fremover. Samtidig må vi ta vare på tradisjonene og det som gjør kaffe unikt, mener han.
– For oss handler det som sagt både om å selge kaffe – og om å gi noe tilbake til samfunnet. Kaffe har alltid vært en kilde til samhold, og det ønsker vi å videreføre. Slik sett er sosialt ansvar er også en viktig del av JDEs arbeid. Et viktig eksempel, som betyr mye for oss i JDE i Norge, er samarbeidet med Kirkens Bymisjon. Sammen har vi siden 2007 bidratt med over 1,2 millioner kopper kaffe årlig på steder der mennesker møter mennesker.
– Det oppsummerer mye av det vi ønsker å være, avslutter Geir.