Polarbröd tar Norge med storm

– Vi representerer to familiebedrifter, én norsk og én svensk, som begge satser på bærekraft og kvalitet – og med suksessproduktet Polarbröd i sentrum, sier Jarle Findal, daglig leder i DLF-medlem Findal & Krogh AS.

– Hadde noen fortalt oss i 2002 at Polarbröd Havre skulle bli det største enkeltstående brødproduktet i Norge i 2025, hadde vi selvsagt ikke trodd det, sier Jarle Findal, daglig leder i Findal & Krogh AS.

Sammen med medeier og kollega Kenneth Krogh har han bygget opp selskapet bak den norsk distribusjon av svenske Polarbröd. Likevel starter historien allerede på slutten av 1990-tallet.

Da introduserte Jarle og Kenneth sammen med sine fedre bake-off-konseptet i det norske markedet – med internasjonale bakervarer som stekes ute i butikk.

– Gjennom denne reisen bygget vi gode nettverk, og i 2001 ble vi introdusert for familieselskapet bak svenske Polarbröd. Etter en vellykket testperiode ble produktet lansert i Norge i 2002. Siden har det gått én vei: oppover, forteller de to eierne.

– Det har vært en fantastisk utvikling. Vi har vært lojale mot produktet, og vi har funnet en god balanse med partnere i hele verdien – noe som har skapt resultater. I dag finner du Polarbröd i alle tre dagligvarekjedene i Norge, forteller Kenneth.

Brann, tilbakeslag og ny vekst

Men det har ikke bare vært en suksessreise, uten utfordringer. I august 2020 rammet en dramatisk brann hovedfabrikken til Polarbröd, som ligger i Älvsbyn i Nord-Sverige. 95 prosent av volumet som ble solgt i Norge kom fra denne fabrikken.

Foto: Findal & Krogh AS

– Det var en tung periode, konstaterer Jarle. – Vi var i farta til 300 mill kroner i omsetning for 2020, men fikk to tøffe år – og endte med 141 millioner i 2021. Heldigvis stilte mange opp for oss, og det hjalp oss gjennom denne perioden.

Selv om EMV fikk mer plass i hyllene i den perioden, klarte Findal & Krogh å komme tilbake. Ny fabrikk ble bygget, kvaliteten ble gjenopprettet og Polarbröd tok igjen markedsandeler.

– Vi har alltid jobbet litt i det stille, men svært målrettet. Vi tror dette har bidratt til at vi nå opplever større interesse og høyere etterspørsel enn noen gang.

De legger til at Polarbrödets kvalitet og praktiske egenskaper selvsagt også har vært avgjørende for suksessen. – Det er ferdig oppskåret, det er frysevennlig og det har et næringsinnhold som passer alle målgrupper.

Alle spiser brød

– Spør du hvem som kjøper Polarbröd, er svaret enkelt: Alle. Vårt hovedsegment er barnefamilier, men vi ser at både studenter, aleneboende og eldre kjøper brødet. Det funker like bra hjemme, på tur eller i matpakken, sier Jarle.

Jarle og Kenneth er særlig stolte over samarbeidet de har med Norway Cup, hvor Polarbröd har blitt fast frokostinnslag. – Det har vært en veldig fin arena for oss. Barna elsker det – og det gjør foreldrene også, sier han med et smil, mens han minnes alle de gangene Norway Cup ber om etterleveranser, fordi produktet inntas i større mengder enn de klarer å forutse.

Utover smakskvaliteten, har produktet også en styrke i holdbarheten. De holder seg ferske og myke lenge, selv om de ikke inneholder tilsetningsstoffer. I forhold til dagsferske brød, gir Polarbröd lavere matsvinn. – Mange kjenner produktet godt, og vet at det kan ligge lenge i fryseren. Og man kan hente fram mengden akkurat etter behov. Det gjør at færre brød kastes.

Bærekraft, tog og sukkerrør

Nettopp bærekraft er ikke noe nytt buzzord for Findal & Krogh. Sammen med Polarbröd har de vært tidlig ute med å stille krav og ta ansvar.

– Polarbröd har satset på bærekraft lenge før det ble trendy. Hele produksjonen drives i dag på egenprodusert vindkraft, og emballasjen er 100 prosent gjenvinnbar, forteller Jarle.

– Også på logistikksiden tenkes det grønt. Mesteparten av transporten foregår med tog, og kornet som brukes er underlagt strenge kontrollregimer. Polarbröd jobber her nært med Lantmännen, som hjelper til med viktige deler av verdikjeden, fra jord til bord.

De trekker også fram det langsiktige perspektivet i synet på kvalitet og bærekraftig produksjon: – Polarbröd er en familiebedrift der nye generasjoner er på vei inn. De tenker fremover, noe vi også kan forholde oss til.

At Findal & Krogh også er en familiebedrift, er de stolte av. – Datteren min jobber nå i selskapet, og døtrene til både Kenneth og Jarle sitter nå i styret, på hver sin side av bordet. Det gir en ekstra dimensjon, sier Jarle.

Kenneth ønsker også å inkludere DLF-partner Mersalg AS i historien om Findal & Krogh.

– Mersalg har siden starten vært en viktig og trofast partner på «ytre salg» hos oss. De har utvilsomt en solid aksje i suksessen, med dyktige folk som viktigste ressurs.

Veien videre: Samarbeid og fellesskap

Findal & Krogh har lenge valgt å stå litt på siden av det organiserte dagligvarefellesskapet, men det er nå i ferd med å endre seg. – Vi har vurdert medlemskap i DLF flere ganger, og nå har vi tatt steget. Det føles både riktig og viktig. DLF gjør en viktig jobb for medlemmene, samtidig som det gir oss mulighet for direkte læring og sparring, sier Jarle.

– Om kort tid skal DLFs adm direktør Helge og direktør bærekraft Emma besøke styret vårt, noe vi håper skal styrke samarbeidet ytterligere.

I forberedelsene til dette intervjuet fant vi en artikkel i Fredrikstad Blad der en mor forteller om pasjonen for å bake egne surdeigsbrød – samtidig som hun ler og konstaterer: Men barna er likevel tydelige. De vil ha Polarbröd.

– Det sier mye, og er et godt bilde på at suksessen vår ligger godt innbakt i hverdags-Norge, konkluderer Jarle Findal og Kenneth Krogh, med et smil.