Bonaventura Sales: Agilitet og lokal tilpasning som nøkkelen til vekst

– Vi har store vekstambisjoner, både i Norge og internasjonalt, sier Silje Løken, CEO i Bonaventura Nordic. Hun forteller om hvordan de kombinerer innsikt, teknologi og fleksibilitet for å holde seg i front i Nord-Europa.

Bonaventura Sales har på få år vokst til å bli en ledende aktør i Nord-Europa. Selskapet, som ble startet i Norge i 2006, hadde allerede den gang et klart mål: Å utfordre etablerte bransjestandarder. – Vi hadde en idé om at ting kunne gjøres bedre, raskere og med mer engasjement, sier Silje Løken, CEO i Bonaventura Nordic. Hun konstaterer at de har lykkes med strategien.

Foto: Silje Løken, CEO i Bonaventura Sales Nordic

– Gjennom årene har vi hjulpet mange internasjonale leverandører med å lansere merkevarer i Norden, noe som har gitt dem ledende posisjoner i flere kategorier.

I 2020 samlet Bonaventura Sales fem sterke selskaper fra Jordanes i én organisasjon, med datterselskaper i fire land og over 80 dedikerte medarbeidere. – Vi vil aldri slutte å være en utfordrer, sier hun, samtidig som hun understreker hvordan deres bredde og erfaring også gjør dem unike.

– Vi ønsker å treffe forbrukeren der de er og er derfor til stede i flere kanaler. For mange leverandører er vi også en attraktiv partner fordi vi tilbyr ett kontaktpunkt for flere markeder sier hun. 

Lokal forankring på internasjonale merkevarer

Bonaventura har mange internasjonale merkevarer i porteføljen.

– Som organisasjon bruker vi mye tid på å tilpasse en internasjonal merkevarestrategi til en lokal plan, og vi vet at lokale merkevarer er svært viktige i Norden. Jeg mener at en våre største styrker er evnen til å bruke lokal kunnskap og innsikt til å skape en merkevarekommunikasjon som appellerer til den norske forbrukeren, sier Silje.

Bærekraft er også viktig i Bonaventuras arbeid. – En viktig del av vårt formål er å handle ansvarlig og jobbe for bærekraft på alle områder av virksomheten. Dette inkluderer å håndtere miljømessige, sosiale og styringsmessige risikoer og muligheter på en måte som gir verdi for både forbrukeren og miljøet.

– Sunnhet og helse er sentrale i valg av nye merkevarer. Forbrukerne blir stadig mer bevisste, og vi ønsker å jobbe med brands som engasjerer både hjerte og hjerne. Kvalitet i alle ledd er en selvfølge, understreker hun.

Fleksibilitet og evne til rask omstilling

Hun trekker også fram den agile organisasjonen de har evnet å utvikle som ett av Bonaventuras viktigste konkurransefortrinn. Silje mener fleksibilitet og evnen til raskt å reagere på markedstrender er helt avgjørende. – Vi forsøker hele tiden å være tilpasningsdyktige og sette oss raskt inn i nye kategorier, sier hun.

Et godt eksempel på dette kom under koronapandemien, da selskapet sikret rask levering av hurtigtester og smittevernsprodukter til apotekene. – På kort tid omstilte vi oss til å møte et helt nytt behov, forteller Silje. Hun nevner også hvordan selskapet har tilpasset seg trender innen dyremat, der de har bygget opp sterke merkevarer på rekordtid.

– Teknologi spiller også en stadig større rolle i denne prosessen. Vi ser at AI allerede er en viktig driver for innovasjon, ideutvikling og effektivisering. På sikt ser vi også potensial for å bruke AI for bedre å forutsi trender og risiko, noe som kan gi oss bedre beslutningsgrunnlag.

Samarbeid og sunn konkurranse

– Som en del av dagligvarebransjen i Norge, der konkurransen er hard og konsentrert, er samarbeid gjennom organisasjoner som DLF viktig for oss. Vi er også med i KLF og NHO, og ser at alle disse møteplassene gir oss verdifull innsikt, samtidig som medlemskapet bidrar til å utvikle gode rammebetingelser, sier Silje.

Hun understreker at sunn konkurranse er til fordel for hele verdikjeden, fra produsent til forbruker. – Konkurranse betyr kvalitet og innovasjon, noe som er viktig for både industrien og forbrukerne.

Vekst og innovasjon

Norge er fremdeles Bonaventuras største marked, og bidrar med 60 prosent av selskapets inntjening. Likevel er ambisjonene store også internasjonalt. – Vi legger ikke skjul på at vi har store vekstambisjoner i alle markeder også i årene fremover, sier Silje.

Hun trekker frem hvordan selskapets innsikt på tvers av kategorier og markeder gir dem en unik vekstposisjon. – Jeg mener vekstmulighetene ligger i detaljene, der vi er opptatt av å bruke beste praksis fra ulike kategorier og internasjonale trender for å utvikle oss videre, avslutter Silje Løken.