Tulip med ny fart i Norge

Vi må gi forbrukerne gode grunner til å legge produktene våre i handlekurven, sier Karol Partyka, adm. direktør i Danish Crown Norway AS. – Metoden er å balansere tradisjon og innovasjon – og alltid levere på smak, kvalitet og ansvar.

Karol Partyka leder den norske virksomheten i Danish Crown med et klart fokus: Tulip skal være en sterk, konsistent merkevare i et regulert marked.

Karol Partyka, adm. direktør Foto: Danish Crown Norway AS

– Med Danish Crown, et av Europas største kjøtt- og matkonsern, i ryggen er vi i Norge en kompakt utfordrer, med skarp forbrukerorientering, lokal produktutvikling og disiplinert gjennomføring, sier han.

– Ambisjonen er å kombinere tradisjon, enkelhet og moderne trender – der smak, trygghet og inspirasjon driver veksten. Vi bruker også stadig mer ressurser på oppskrifter og brukerveiledning, og vi satser bredt på designfornyelse og varepresentasjon. Disse investeringene er en absolutt nødvendighet for å matche forventningene gjennom hele verdikjeden.

Lokal utvikling differensierer

Karol forteller at mye av markeds- og salgsrammene utvikles og produseres nasjonalt i Norge, med fagkunnskap og kokkekompetanse – samtidig som konsernets malverk og kvalitetskrav sikrer en helhetlig merkevareidentitet. – Samlet har dette bidratt til en stadig sterkere posisjon i norske butikkhyller, mener Karol.

På spørsmål om hva som differensierer Tulip, løfter han fram smak, kvalitet og rene råvarer. – Og her har baconproduktene utvilsomt vært flaggbæreren. Jeg blir aldri lei av å understreke at vi leverer bacon med korte ingredienslister, og der all røyking foregår med bøkeflis.

Han trekker også fram «slow cooked»-kategorien, som de har utviklet som svaret på tidsklemma: sunn, rask og anvendelig mat som fungerer på tvers av anledninger.

– Potensialet her er langt fra tatt ut. Vi ser at egen kategoriutplassering i flere kjeder gir kraft. Og produktutviklingen fortsetter – nå sist med indrefiletkonsepter, der alle smaker er testet og raffinert i Norge.

– Innenfor pålegg var salami Tulips første produkt i Norge, og vi opplever at lojaliteten her fremdeles er gjennomgående sterk og voksende. Vi leverer også et stadig sterkere leverposteiprodukt, bevisst posisjonert med mykere, mer bredbar konsistens – en funksjonell detalj som vi ser skaper gjenkjøp.

Primært dagligvarefokus

– Om jeg skulle beskrive den overordnede produktstrategien, jobber vi med enkle, gode hverdagsløsninger, og tilpasser smak og presentasjon til norske preferanser, sier Karol.

– Produktutviklingen er forankret i konsernets kvalitetsstyring, alltid med siste godkjenning i Danmark, for å sikre merkevarens integritet.

Foto: Danish Crown Norway AS

Karol mener at mye av suksessen for Tulip i Norge bygger på denne evnen til å kombinere internasjonal kompetanse med lokal beslutningskraft, og innovasjon forankret i innsikt og kundedialog. – Det gir alle parter både forutsigbarhet og matvaresikkerhet. Slike prosesser underbygger merkevareløftet og gir oss samtidig en profesjonell plattform for produktlanseringer i et presset pris- og kostnadsbilde.

– Ellers selges det aller meste av produktene våre gjennom dagligvarekjedene. Vi leverer også noe til proffmarkedet på utvalgte områder, som ferdigstekt bacon og pizzatopping, basert på norsk råvare. Samtidig krever importrestriksjonene fornuftige allokeringer av volumer gjennom året. Derfor vil dagligvaresiden alltid være viktigst og prioritert.

Klima og bærekraft alltid viktig

Karol etterlyser også en mer moden samtale om mattrygghet, klima, bærekraft og valgfrihet innenfor gjeldende reguleringer. – Jeg tror bl.a. det er viktig at vi anerkjenner grensehandelens betydning for prisforventninger. På bærekraftsområdet er transparens og målbare forbedringer i verdikjeden helt avgjørende. Danish Crown har i mange år jobbet med å redusere CO₂-utslipp og ressursforbruk, og brukt avfall som biobrensel – alt som konkrete tiltak direkte koblet til en tydeligere identitet knyttet til «fra jord til bord».

– Jobben er å levere på dette ansvaret, men samtidig aldri kompromisse på smak og kvalitet, sier han. – Her er det også viktig også å ta med arbeidet vi gjør på sunnhet i hele Tulip-porteføljen, blant annet med gradvis reduksjon av saltinnhold – for å balansere smak, holdbarhet og mattrygghet.

Om KI og nye muligheter

Karol minner også om at teknologi og støttesystemer er viktig for selskaper som arbeider med konkrete matprodukter. – Vi ser at nå KI tas i bruk i økende grad også hos oss – der løsningene primært skal være støtte og hjelp, ikke en ukritisk erstatning. Konsernet ruller stadig ut interne KI-løsninger som frigjør tid og ressurser, blant annet knyttet til e-postflyt og kundeservice. Vi bygger også stadig bedre løsninger som styrker innsikt, prognoser og leveringssikkerhet i forsyningskjeden.

– Vi ser også konturene av nye løsninger for bruk innenfor produktutvikling, der vi kan teste og simulere smaksprofiler og forbrukerrespons før større lanseringer. Dette sagt, er det samtidig viktig å være tydelig på at relasjoner ikke kan digitaliseres.

– Vi arbeider i en bransje der tillit og profesjonalitet i forholdet mellom mennesker betyr alt.

Fellesskap som strategisk kraft

På spørsmål om betydningen av DLF trekker Karol primært fram fellesskapet. – DLF er et samlingspunkt som gir oss faglig tyngde, analyser og nettverk – samtidig som de gjør det mulig for leverandørene å løfte saker sammen.

– Dette er med på å skape en helhetlig, strategisk ramme for mye av det vi gjør. For oss handler suksess om kombinasjonen av faglighet og menneskelig nærhet. Vi som produserer og leverer Tulips produkter i Norge er stolte av å være del av et stort internasjonalt selskap, men først og fremst av det vi evner å levere i det norske markedet – med et team som leverer hver dag, avslutter Karol Partyka.