Norgesmøllerne: – Aktørene har felles interesser

– Vi er Norges største næringsmiddelbedrift innenfor korn- og melbaserte produkter. Sier adm. direktør Jan Erik Eikeland i Norgesmøllene, som med merkevarene Møllerens og Urkraft selger produktene i dagligvarehandelen, bakeriindustrien, storhusholdning – samt til øvrig industri som for eksempel Orkla og til deres Grandiosa.

Jan Erik Eikeland, adm. direktør i Norgesmøllene. Foto: Norgesmøllene

– De fleste forbrukerne i Norge bruker våre produkter nærmest daglig, fordi vi leverer bredt til bakeriindustrien og gjennom egne produkter i dagligvaremarkedet. Det innebærer mye og aktivt B2B-arbeid og løpende forhandlinger, i alle markeder. Innenfor bakerimarkedet går de store volumene gjennom bulkleveranser, og siden vi har tre møller i Norge betyr logistikk mye for konkurransekraften vår. Og her dekker vi Norge godt gjennom våre tre lokasjoner, i Vaksdal utenfor Bergen, i Skien og i Buvika ved Trondheim.

Bærekraft i flere dimensjoner

Jan Erik forteller at 134 medarbeidere, ved tre produksjonsmøller og ved hovedkontoret i Bergen, sørger for høy grad av leveringssikkerhet. – Råvarene skal i hovedsak komme fra norske bønder, gjennom Felleskjøpet. Variabelen her er norsk klima, som tidvis rammer nasjonal kornproduksjon. Derfor har vi også gode systemer for import av kvalitetskorn, når det er nødvendig. Variasjonene er her store fra år til år, der importandelen for eksempel varierte stort de to siste årene.

– Vi kan slå fast at vårt forhold til bærekraft derfor har flere dimensjoner, sier Norgesmøllene-lederen. – Bærekraft blir for oss en aktiv faktor, og et perspektiv vi ønsker å forholde oss proaktive til – hver dag. Nye krav pusher oss også kontinuerlig mot ny teknologi og modeller på bærekraftområdet. Per i dag er produksjonen vår 100 % forsynt med grønn energi fra vannkraft og 98 % av emballasjen vi benytter er resirkulerbar. Storsatsingen på Urkraft havrefabrikken i Skien henter nå også energi fra solkraft. I tillegg leter vi stadig etter grep som kan redusere CO2-avtrykkene, som nye moderne pakkemaskinlinjer og nye kompressorer.

– Vi kan likevel ikke bære alt av bærekraftstiltak alene. For å si det enkelt: Om vi årlig skal ha 20 % eller 80 % norskprodusert korn i maten, krever det at også bakerier, industrien, forskere, kornkjøpere og sektorpolitikere gjør jobben sin. Optimalisering av råvarebehandling og selve verdikjeden krever kunnskap og samarbeid, på bred front. Kundene forventer stabile kvaliteter uansett hvor råvarene kommer fra.

– Vi er nok ikke helt ulike vinprodusentene, sier Jan Erik, der klima også spiller inn – og der man løpende må balansere kultur og tradisjoner med løpende markedstilpasninger. Å blande ulike korn typer er litt som å blande ulike druetyper til vin! Dette er en egen vitenskap som krever høy kompetanse for å treffe stabilitet og bakeevne til de ulike produktene våre kunder produserer, enten det er til brød, pizza, kjeks eller hjemmebaking. Samspillet med kundene og forbrukerne tilsier at vi hele tiden må markedstilpasse produktene.

Solid leveringsdyktighet

Jan Erik og de ansatte er også fokusert på kontinuerlig høy og effektiv leveringsevne, spesielt i tider der alle aktører opplever økte kostnader og utfordringer i forsyningskjeder som tidligere var trygge. – I dette bildet skal vi være den norske aktøren som går i front. Vi skal sikre trygge leveranser, og vi skal skape gode vilkår for våre kunder og for bedriften. – Debatten rundt norsk eierskap er jo også noe som berører oss og hvor overskuddet vårt går tilbake til mer verdiskapning for den norske bonden, sier han. Jobben er derfor å skape forståelse for at langsiktig, norsk leveringsdyktighet, krever økt valg av norske løsninger.

Norgesmøllene er i hovedsak eid av Felleskjøpet Agri, med Stiftelsen Fritt Ord som en god minoritetseier. – Felleskjøpet er viktig og riktig eier, ved at det skaper den viktige og direkte kontakten mot norske bønder. Det betyr at de er en eier som kan markedet godt, og som er verdiøkende i seg selv.

– Stiftelsen Fritt Ord er naturlig nok er finansiell investor, men vi legger samtidig ikke skjul på at det er en troverdig og kjent stiftelse, med en viktig rolle i det norske demokratiet.

Viktige strategiske utfordringer

På spørsmål om hva han anser som de viktigste, strategiske utfordringene for bransjeområdet, er Jan Erik tydelig. – Jeg tror vi trygt kan si at alle som jobber med kornbasert produksjon opplever det samme. Vi har nå overkapasitet, og nedadgående volumer i forbruket av melprodukter når man ser markedet over de siste 10-20 årene. Den viktigste årsaken er endrede spisevaner. På den bakgrunn er kapasitet og innsats innenfor innovasjon og produktutvikling viktigere enn noensinne.

– For oss betyr dette først og fremst satsing på nye havrebaserte produkter. I 2019 lanserte vi derfor Urkraft som egen merkevare. Vi har også lanserte en linje med testvinnende havre bars – og vi har satsinger på granola/müsli og havregryn i et utall varianter. Det siste, og kanskje mest spennende skuddet på stammen er en norsk havredrikk. Også innenfor glutenfrie produkter har vi utviklet en egen Møllerens serie, og det handler utelukkende om at vi må sette forbrukeren først – selv om vårt kjerneprodukt er mel.

Jan Erik understreker at alle disse nyhetene kommer fordi konsumet endres hos forbrukerne – og at produsentene da må tenke alternativt og offensivt.

– Kravene til aktørene forsterkes ytterligere av hele den samfunns- og næringspolitiske utviklingen. Kostnadsveksten fra spesielt energi, renter og to tøffe, men nødvendige lønnsoppgjør gjør det stadig vanskeligere å finne en bærekraftig balanse i inntjeningen mellom leverandører og handelen. Vi har alle vært med på en dugnad gjennom de siste årene, og tiden er nå inne for sterkere søkelys på en bærekraftig inntjening, som ivaretar og muliggjør langsiktige investeringer for norske leverandører. Vi må ha en aktiv dialog med våre kunder og sørge for balanserte løsninger – til felles beste.

– Og nettopp her kan DLF spille en viktig rolle. Ved å representere helt nødvendige arenaer og møteplasser, der vi etablerer felles plattformer for å løfte både leverandører og handelens omdømme, i en tid hvor forbrukerne skuler mer og mer på hvor «penga blir av». Spesielt Høstmøtet er her en viktig arena med både dagsaktuelle temaer, og også tanker om hvor bransjen går i fremtiden. Aktørene har felles interesser, avslutter adm. direktør Jan Erik Eikeland i Norgesmøllene.