Grønt Punkt Norge har lansert Plastløftet
Grønt Punkt Norge AS lanserte Plastløftet 15. januar på et frokostseminar i Oslo. Et løfte som skal bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Plastløftet skal hjelpe norske bedrifter til å nå EU sine nye mål for 2025/2030.
Blant flere innlegg på dagens lansering presenterte DLF medlemsbedriftene Ringnes AS, Unilver og Orkla Home & Personal Care caser til inspirasjon på hvordan de jobber med å redusere bruk av plast og gjenbruk av plast.
Se livestreamingen fra frokostmøtet på Grønt Punkt sine Facebook sider.
Bli med på Plastløftet
Ved å lansere Plastløftet håper Grønt Punkt Norge at norske bedrifter vil forplikte seg til å sette mål for hvordan de skal bruke plast i fremtiden.
Hensikten med lanseringen er å få flere bedrifter til å aktivt jobbe for en mer miljøvennlig bruk av emballasje og bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, ved å sette seg konkrete mål innenfor tre områder:
- Øke bruken av resirkulert plast
- Redusere unødvendig bruk av plast
- Designe for gjenvinning.
Bedrifter som tar Plastløftet forplikter seg til å øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, delta på tre årlige Plastløftet-samlinger og forebygge plastavfall.
Plastløftet er et initiativ fra Grønt Punkt Norge AS for å motivere bedrifter til å øke bruken av resirkulert plast, redusere unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.
Tidligere DLF saker:
Invitasjon til Plastløftet frokostseminar 15. januar 2019.