Aktuelt

Hva tenker politikerne?

Mye av arbeidet med næringspolitikk knyttes til aktiv dialog før politikerne vedtar nye lover og andre styringsmidler. Vi har snakket med to politikere som er aktive i næringsdebatten, og spurt hvordan de ser på de store spørsmålene knyttet til dagligvarebransjen.
25/04/2024/av DLF administrasjonen

DLF Partner NIQ Norge inviterer til webinar: Hva som skjer i norsk dagligvarehandel?

NIQ Norge inviterer til webinar og setter søkelys på hva som skjer i norsk dagligvarehandel. Fredag 26. april kl. 09:00 - 10:00. NIQ tar temperaturen på forbruker, makroøkonomiske skift og bransjetrender. Vi vil dykke ned i ulike NIQ kilder både Globalt og lokalt, for bedre å forstå dagens forbruker.
25/04/2024/av DLF administrasjonen

DLFs næringspolitiske tenketank 

Næringspolitisk komité i DLF er et rådgivende organ for saker relatert til kommunikasjon, myndighetskontakt og næringspolitikk. Komiteen består av ansatte i DLFs medlemsbedrifter, og vi har spurt komitéleder Per Hynne fra Coca-Cola Europacific Partners Norge hvordan komiteen arbeider.
25/04/2024/av DLF administrasjonen

Notiser og ukens sitat

Økonomiske rammevilkår, politiske føringer og saker om dagligvarehandelen generelt er tema for denne spalten. Hver uke løfter vi noen saker fra mediebildet - som en oversikt over hva som rører seg.
25/04/2024/av DLF administrasjonen

Webinar: Fra strekkode til QR. Hvordan komme i gang?

I samarbeid med GS1 Norway inviterer vi til webinar 30. mai, "Fra strekkode til QR - Hvordan komme i gang?". QR-koden kan skannes i butikkassen og leses av forbruker med mobil. Webinaret er spesielt relevant for de som jobber innen marketing, produkt-/emballasjeutvikling, logistikk-/produksjon, bærekraft og IT/IS), dagligvare.
24/04/2024/av DLF administrasjonen

Webinar: PPWR – Hva innebærer den nye emballasjeforordningen?

Den nye emballasjeforordning (PPWR) skal godkjennes i EU Parlamentet 24. april. Fredag 26. april kl.10.00 inviterer Grønt Punkt Norge til webinar hvor de vil presentere de viktigste punktene i den nye forordningen, og hvilke konsekvenser det nye regelverket trolig vil ha for våre medlemmer.
23/04/2024/av DLF administrasjonen

DLF Partner Relex Solutions: The future of consumer goods supply chain planning

DLF Partner Relex: Consumer goods companies are facing challenges due to inflation and changing consumer preferences, which are affecting profit margins and driving a shift towards more cost-effective options.
To tackle these challenges, companies are adopting data-driven approaches to supply chain management, focusing on optimization across production, inventory, and distribution.
23/04/2024/av DLF administrasjonen

Forbrukerøkonom: Dagligvaremarkedet i endring

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1 er blant de mest profilerte forbrukertalspersonene i landet, bl a gjennom sine 17 år som viktig del av TV-serien «Luksusfellen». Vi har bedt Magne reflektere over sine inntrykk av dagligvarebransjen, og hans første tanke er om og hvordan dagens unge eventuelt vi endre kjøpemønstrene innenfor dagligvareområdet.
18/04/2024/av DLF administrasjonen

Notiser og ukens sitat

Økonomiske rammevilkår, politiske føringer og saker om dagligvarehandelen generelt er tema for denne spalten. Hver uke løfter vi noen saker fra mediebildet - som en oversikt over hva som rører seg.
18/04/2024/av DLF administrasjonen

Beskytt merkevaregullet!

Merkevareposisjonen er helt sentralt for de fleste virksomheter, og innsikt i regelverket for salg og markedsføring i dagligvarebransjen blir derfor stadig viktigere. Derfor arrangerte DLF kurs i Merkevarejus, i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
18/04/2024/av DLF administrasjonen

Bærekraftsamarbeid i dagligvarebransjen

- Nå tar hele dagligvarebransjen et viktig, nytt steg i sin samlede bærekraftsatsing, sier Thomas Weihe,  Verdikjededirektør i DLF. - I DLF oppretter vi DLF Bærekraftkomite, som igjen kobles opp mot et nytt samarbeidsutvalg med handelen, BUD – Bærekraftutvalget for norsk dagligvarebransje.
17/04/2024/av DLF administrasjonen

Økt satsing på medlemskommunikasjon

- For å gjøre en best mulig jobb for medlemmene, må vi formidle hva DLF faktisk gjør for dem – og hvordan dette er koblet til det store bildet om hva som skjer i dagligvarebransjen. Derfor øker DLF nå satsingen på innholdet i alle medlemskanaler, der trådene samles gjennom en nysatsing på et ukentlig nyhetsbrev, forteller Helge Hasselgård, direktør i DLF.
17/04/2024/av DLF administrasjonen

Innlogging for medlemmer

Egen innlogging for DLF medlemmer lanseres i 2018. Mer informasjon kommer.

Motta DLF Nyhetsbrev