Kaffeprat med Mere Mat: Toppet laget i 2021 for å vokse

Etter over ti år som matgründere overlot søstrene Jannike og Elisabeth Isachsen ledelsen av selskapet midt i en pandemi til Ellen Molstad Dale. – Det er veldig spennende å få ta del i denne reisen, slår Molstad Dale fast, som nå skal ta Mere Mat til nye høyder.

For snart fem år siden flyttet Mere Mat til Filmparken på Jar i Bærum. Allerede da hadde gründerdriften kommet såpass godt i gang at de ble kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv fire år på rad – fra og med 2016 til og med 2019. Så kom 2020.

– Som en relativt liten aktør er vi helt avhengige av å kunne være i butikkene og promotere produktene våre i smaksdemonstrasjoner, få til lokale aktiviteter, i tillegg til å prate med butikkansatte for å sørge for fulle hyller. Vi har ikke hatt tilgang til butikkene på samme måte som før gjennom koronatiden, noe som har bidratt negativt på salget, sier daglig leder Ellen Molstad Dale.

Søstrene Jannike (t.v) og Elisabeth Isachsen (t.h) kokte suppe på kvelden to ganger i uka da de startet opp i 2009. Nå har de ansatt sin egen sjef, Ellen Molstad Dale, for å legge til rette for videre vekst. Foto: Mere Mat

Laget suppe på kvelden

Mere Mat kom til verden i 2009, etter at Elisabeth Isachsen hadde jobbet som kokk i London hos Gordon Ramsay. Butikkene bugnet av fersk ferdigmat, og spesielt ferske og ferdiglagde supper som folk kunne varme opp hjemme selv. Hun hadde tidligere lært å lage suppe av stjernekokken Sonja Lee da hun jobbet på hennes restaurant Magma på Frogner i Oslo.

– Sonja var helt kompromissløs når det kom til å bruke gode råvarer og å gjøre alt fra grunnen av, uten tilsetningsstoffer. Mere Mat-suppene blir laget på samme måte, sier Elisabeth Isachsen.

Hun fikk med seg søsteren Jannike, og sammen satset de tid og egne penger på å bygge opp salget av ferske supper. I starten lagde de suppe to kvelder i uka, som de selv kjørte ut i en leid kjølebil. Bilen hadde navnet «Lekkerbisken». Nå lages suppene hos Matprodusenten i Stokke, hvor produksjon ved behov kan femdobles «over natten».

­– I fjor kom vi til et punkt der vi skjønte at vi måtte investere i organisasjonen, så vi bestemte oss for å ansette vår egen sjef. Dette føles helt riktig, og er helt nødvendig for å ta Mere Mat videre til neste steg, fortsetter Isachsen.

Gode og ærlige råvarer

Selv om salg og resultat gikk ned i 2020 har det tatt seg opp igjen i 2021, og nå vil de vokse.

– Jeg har fått det spennende ansvaret med å løfte Mere Mat fra å være en gründerbedrift til å bli et godt etablert selskap, med en kjent og kjær merkevare. Nå skal strukturen på plass, samt gode prosesser for å kunne vokse videre, sier Molstad Dale.

­– Har dere utviklet noen nyvinninger i koronatiden?

– Vi jobber stadig med spennende nyheter for fremtiden, men akkurat i koronatiden har det vært viktig å sikre salget og hylleplassen til vårt eksisterende sortiment. «Nyheten» til L3 blir et løftet design der vi setter forbruker i sentrum og forteller hvorfor suppene våre er bra for dem. Dette bygger på en styrket posisjonering der målet er å få frem at vi kun har gode og ærlige råvarer folk ville ha brukt på eget kjøkken, og at alt er bra for både kroppen og miljøet. Vi får også nøkkelhullsmerket de produktene som kvalifiserer til det. I tillegg fortsetter vi vårt arbeid innenfor miljø og bærekraft. Vi klimakompenserer for alle solgte supper ved at vi dekker CO2e-utslippet vårt, og kjøper miljøkvoter som investeres i bærekraftige prosjekter. I 2020 investerte vi i kjøkkenovner til familier i Ghana slik at de også kan lage mat på en trygg, helsemessig og miljøvennlig måte, forteller Molstad Dale.

 

Vant DLF Samfunnsansvarspris 2021

Hvert år deler DLF ut priser til enkeltmedlemmer for å vise frem bredden av positive bidrag merkevarebedriftene står for. DLF har utviklet tre utmerkelser, som er DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og DLF Samfunnsansvarspris. Samfunnsansvarsprisen 2021 gikk til Mere Mat.

– Vi er utrolig stolte av å vinne akkurat den prisen, fordi vi har vært så bevisste på å lage sunn mat med gode råvarer, hvor vi som nevnt også kompenserer for det klimautslippet vi etterlater oss, sier Molstad Dale.

– Bedriften har gjort det meste riktig helt fra start. Basert på en misjon om bedre folkehelse og tydelige bærekraftmål, leverer de smarte og sunne produkter med minst mulig miljø- og klimaavtrykk, heter det blant annet i juryens begrunnelse.

Glade vinnere av DLF Samfunnsansvarsprisen sammen med utdelerne Solveig Kloppen (t.v) og DLFs styreleder Øystein Bu (t.vh). Foto: Kilian Munch / DLF

Opplever å bli hørt

– Hva skal til for å skape vekst for fremtiden?

– Bedret tilgang til butikk! Vi er i en utfordrerposisjon til de etablerte merkevarene og de senere år også EMV. Vi er positive til EMV fordi vi sammen med dem bidrar til vekst i kategorien. Samtidig er den største utfordringen vår å få mer hylleplass, og at forbrukerne skal finne det de etterspør. Vi jobber derfor hele tiden med salg og merkevarebygging, sier Molstad Dale.

– På hvilken måte er det nyttig for dere å være medlem i DLF?

– DLF er et flott tilbud, og vi opplever det veldig positivt. Vi synes også at vi har fått en veldig varm velkomst. Andre små bedrifter bør også prioritere dette medlemskapet fordi det er utrolig nyttig å være en del av et større fellesskap. Vårt største problem er at vi ikke har hatt kapasitet til å utnytte alle de gode tilbudene, men det skal vi bli flinkere til. Elisabeth sitter også i kommunikasjonskomiteen, og opplever virkelig å bli hørt, sier Molstad Dale, som har hele sin karriere innen dagligvare.

– Jeg startet som «bagger» som 16-åring, på Supra Sandvika, som betyr at jeg pakket varene til kundene i kassen, før jeg etter hvert fikk fast jobb i Meny-Ultra systemet. Deretter gikk jeg videre til leverandørsiden hos Haugen-Gruppen i tillegg til 12 år hos Fjordland. Det ble også en liten svipptur utenom bransjen, men savnet etter dagligvare ble for stort, og jeg er glad jeg er tilbake der «det skjer», sier hun med et glimt i øyet!

Og hun trives godt med å jobbe i en gründerbedrift.

– Det er en liten gründerbedrift, som gir «umiddelbar» effekt av tiltak. Det er gøy å være med på reisen til søstrene Isachsen. Nå er jobben å bygge opp Mere Mat til å bli et anerkjent selskap med en sterk merkevare, avslutter Molstad Dale.


Fakta om Mere Mat:

  • Antall ansatte: 3
  • Årlig omsetning: 14 millioner
  • Produktkategorier: Ferske supper/fersk ferdigmat
  • Merkevarer: Mere Mat Grønnsaksuppe, Mere Mat Kyllingsuppe, Mere Mat Gulrotsuppe, Mere Mat Tomatsuppe og Mere Mat Linsesuppe
  • Hjemmeside

Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.