Her er vinnerne av DLF Utmerkelser 2021!
Vinnerne av årets DLF Utmerkelser er kåret!
Torsdag 21. oktober ble vinnerne av DLF Utmerkelser 2021 kåret på DLF Høstmøte.
For å vise frem den bredde av positive bidrag våre merkevarebedrifter står for, har DLF utviklet tre utmerkelser. Disse er DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris og DLF Samfunnsansvarspris. I år gikk disse til:
DLF Samfunnsansvarspris gikk til Mere Mat AS for Fremtidens ferdigmat, DLF Innovasjonspris ble tildelt Haugen-Gruppen AS for Old El Paso Tortilla Pockets og DLF Merkevarepris ble tildelt Ringnes AS for Frydenlund.
Vinnerne av DLF Utmerkelser er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Dessuten viser kåringene at både små og store bedrifter kan være av de aller beste og vise vei som gode eksempler for bransjen.
– Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF
DLF Merkevarepris ble tildelt Ringnes AS for Frydenlund
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLFs Merkevarepris har tatt utgangspunkt i en etablert merkevare, og utviklet den videre. De har tatt en rolle som brobygger i en kategori som er i vekst, og vist hvordan en merkevare både kan håndtere tradisjonelle verdier og nye trender på en god måte. Merket har utviklet seg fra å være et lokalt Oslo-produkt til å bli en nasjonal merkevare, til tross for begrensede mulighet for markedsføring. Produktet har bidratt sterkt til omsetnings- og kategorivekst, og gitt forbruker enda flere valgmuligheter i en kategori som fortsatt er i utvikling.
Finalister:
Kavli Norge AS med «Skyr ® fra Q-Meieriene» og Ringnes AS med «Pepsi Max».
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Tor Helge Gundersen, Direktør innkjøp og sortiment Coop Norge AS
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Innovasjonspris ble tildelt Haugen-Gruppen AS for Old El Paso Tortilla Pockets
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLFs Innovasjonspris har kommet opp med en nyskapende og populær løsning på et reelt forbrukerbehov. Innovasjonen leverer både på forenkling i den typiske brukssituasjonen, samtidig som den åpner opp for nye brukssituasjoner. Resultatene viser at årets vinner har tilført både verdi og vekst til kategorien. Produktet har tatt utgangspunkt i forbrukerinnsikt og tydelige forbrukerønsker, og har på rekordtid blitt en bestselger i sin kategori. I tillegg gir emballasjeløsningen mulighet for å porsjonere forbruket og gjør det dermed lettere å unngå matsvinn. Produktet har også tilført verdi og engasjement både hos forbruker og handelen.
Finalister:
Haugen-Gruppen AS med «Twinings Cold in`fuse» og Nortura med «Gilde One Pot».
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Tor Helge Gundersen, Direktør innkjøp og sortiment Coop Norge AS
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Samfunnsansvarspris ble tildelt Mere Mat for Fremtidens ferdigmat
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLF Samfunnsansvarspris skårer høyt på flere kriterier. Bedriften har gjort det meste riktig helt fra start. Basert på en misjon om bedre folkehelse og tydelige bærekraftmål, leverer de smarte og sunne produkter med minst mulig miljø- og klimaavtrykk. De tenker sirkulær økonomi med redusert matsvinn og optimal emballasje, og de setter lokale råvarer høyt på agendaen. De har bevist at det går an å få til mye med begrensede ressurser, og er et eksempel til etterfølgelse for både små og store leverandører. Bedriften har virkelig satt bærekraftig suppe på agendaen.
Finalister:
Unilever med «Ledende Bærekraftsarbeid gjennom 10 år» og Orkla Home & Personal Care med «Klar – produktene».
Jurymedlemmer:
Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
Morten Karlsen, Direktør Innkjøp, NHO Reiseliv
Heidi Furustøl, Daglig leder Etisk handel Norge
Helge Hasselgård, Adm.direktør i DLF
Foto: Kilian Munch / DLF
Om DLF Utmerkelser
Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på bredden og kvaliteten i medlemmenes innovasjonsarbeid, og dele gode løsninger for å inspirere bransjen til fortsatt satsing på innovasjon i hele verdikjeden.
Denne prisen skal tydeliggjøre merkevarens styrke og posisjon i samfunnet og vi ønsker å dele gode løsninger for å inspirere bransjen til å utvikle merkevarens posisjon.
Med denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på hvordan merkevarene eller merkevarebedriftene tar et betydelig og viktig samfunnsansvar. Det kan være gjennom å bidra til bedre folkehelse, bedre ressursutnyttelse, lavere klimautslipp eller/og å løse sosiale problemer.
DLF er en interesseorganisasjon for uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet. Vi arbeider for et dynamisk marked med sunn og rettferdig konkurranse for merkevarer, til beste for forbrukeren. Våre nærmere 100 medlemmer står for omlag 95 % av omsetningen av merkevarer i norske dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner, restauranter og annen storhusholdning. Les mer om DLF
Kontaktperson:
Siw Skjervold / mobil 95830570 / mail: siw.skjervold(a)dlf.no
Andre saker fra DLF Høstmøte 2021: