Merkevarene har en posisjon som gjør at de kan bidra til bedre folkehelse, bedre ressursutnyttelse, lavere klimautslipp og å løse sosiale problemer. Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på hvordan merkevarene eller merkevarebedriftene tar et betydelig og viktig samfunnsansvar. Prisen skal tydeliggjøre merkevarens mulighet til å være med på å løse noen av samfunnets utfordringer, samtidig som vi ønsker å dele gode løsninger og inspirere bransjen til å utnytte sin posisjon enda bedre.
Kriterier
Vinner av prisen skal være en merkevare eller en merkevarebedrift som kan vise til resultater innen minst et av følgende områder:
- Sunnhet. Vinneren av prisen må ha tatt et tydelig ansvar for at den norske forbruker gjennom produktet og /eller løsningen enklere kan følge myndighetenes kostholdsråd. Dette kan for eksempel være gjennom å redusere inntak av mettet fett, salt og sukker eller å fremme inntak av kostfiber, fet fisk og frukt og grønnsaker.
- Miljø og klima. Vinneren av prisen må kunne vise til gode tiltak som reduserer belastningen på vårt felles miljø og klima. Områder som kan vurderes er feks:
- Gjenbruksmuligheter
- Transport
- Emballering
- Klimafotavtrykk
- Matsvinn
- Energiforbruk
- Miljøutslipp
- Sosialt engasjement. Vinneren av prisen må kunne vise til gode tiltak hvor merkevaren eller merkevarebedriften engasjerer seg i å løse samfunnsmessige utfordringer. Det kan for eksempel være engasjement i sosiale prosjekter, samarbeid med frivillige organisasjoner eller å bruke sin posisjon til å engasjere og informere forbrukerne om aktuelle problemstillinger.
- Ansvarlig innkjøp. Vinneren av prisen må kunne vise til gode tiltak knyttet til ansvarlighet bakover i verdikjeden, for eksempel ved systematisk å stille og følge opp krav til leverandører eller ved å engasjere seg i særskilte temaer i verdikjeden som beskatning av råvareressurser, sporbarhet, barnearbeid, sosiale arbeidsforhold eller dyrevelferd.
Et overordnet kriterium for å vinne denne prisen er at bidraget må ha tilført dokumenterbare resultater for samfunnet.
Tidsperiode
Innenfor denne kategorien kan vinneren kåres både på bakgrunn av et langvarig arbeid, en nystartet satsing eller særskilte tiltak i en kortere tidsperiode. Men prosjektet eller tiltaket må enten fortsatt pågå eller ha vært avsluttet etter 1. juni året før.
Kåring
Vinneren kåres av en bredt sammensatt jury. Årets jury vil bli annonsert på et senere tidspunkt.
Vinneren offentliggjøres på DLFs Høstmøte.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Telefon: 23 00 32 10
firmapost(a)dlf.no