Kaffeprat med Den Stolte Hane: Ganske godt rigget til å takle korona

Toppsjefen i Den Stolte Hane innrømmer at nytenking og endringer har gått litt ned etter mars i fjor, men takker medarbeiderne for hvordan de har håndtert pandemien.

Kaffepraten med administrerende direktør Fredrik Strømmen i kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane da han satt hjemme i karantene tidlig i september.

– Det går helt strålende her, selv om jeg sitter hjemme i koronakarantene. Her har to av tre barn smitte. Etter å ha vært 500 dager på kontoret får jeg ta en for laget. Jeg trenger ikke å være i karantene etter anbefalingene, men det kjennes helt feil ikke å gjøre det. Når jeg har to som er supersmittet så setter jeg meg ikke på kontoret, fastslår Strømmen.

Samhandler godt

Administrerende direktør Fredrik Strømmen i Den Stolte Hane. Foto: DSH

– Hva har vært mest utfordrende i koronatiden?

– Takk og pris for at vi har en bedrift som samhandler veldig godt. Vi sitter mange steder, så prosessene og samhandlingen er veletablert fra før. Da korona traff oss var vi ganske godt rigget til å håndtere det. Det er fantastisk hvordan organisasjonen tok det imot, så en stor takk til medarbeiderne!

Men alt har ikke vært rosenrødt hele veien.

– For oss har det handlet om «drift, drift, drift». Den virkelige store jakten på det strategisk nye har gått noe ned denne perioden. Det gjør at det blir litt stille og monotont å sitte på toppen å være sjef, sier han.

«Stekt&Skivet» tar av

– Har dere utviklet noen nyvinninger i denne perioden?

– Innovasjonsplaner og nye konsepter er det full fart på uansett. Vi lanserer noe veldig spennende i 2022, som jeg ikke kan si så mye om nå. Konseptet «Stekt & Skivet», som vi lanserte i 2018, selger nå for 140 millioner kroner ut av butikk. Dette konseptet passer til mange forskjellige anledninger og vokser inn i himmelen. Jeg har aldri vært med på noe lignende gjennom 20 år bransjen.

Strømmen er ydmyk for den forbrukerinteressen som finnes for kylling, og viser til at de ikke har de samme utfordringen knyttet til klimaavtrykk som det rødt kjøtt har. Men også kylling produsentene har hatt sin runde med vanskeligheter, som da narasin var under lupen i 2014. Det var også da Fredrik Strømmen tok tømmene i Den Stolte Hane, etter 20 år i ulike stillinger i Orkla-konsernet.

 

Gikk rett til salgssvikt

Foto: Den Stolte Hane

– Det begynte med narasin da jeg startet i Den Stolte Hane. Da falt salget 15-20 prosent i flere måneder. Vi tok bort narasin i fôret den gangen, og siden har det gått oppover, sier Strømmen.

De siste 6 årene har selskapet doblet omsetningen til 1,7 milliarder kroner, og kan vise til rundt 30 prosent markedsandel i dagligvare på både egg og kylling.

– Vår historie på konsumegg går tilbake til 1950. I dag pakker vi egg fra dyktige produsenter fra hele Sør-Norge på pakkeriet vårt på Ski. Kyllingen vår produseres i Stokke ved Tønsberg og på Nærbø i Rogaland, forteller Strømmen.

En av suksessfaktorene er tett oppfølging og høy kompetanse som sikrer god dyrevelferd.

– Kyllingproduksjonen i Norge er verdens beste. Det er ingen bruk av antibiotika. I 2013 ble det etablert et dyrevelferdsprogram som måler en rekke parametere hos hver enkelt produsent hver dag og hver uke. Velferden påvirkes av blant annet kvaliteten på den daggamle kyllingen, kvaliteten på fôret, kvaliteten på kyllinghusene og ikke minst bondens kompetanse. Den Stolte Hane er en pådriver for å ivareta og forbedre dyrevelferden i vår verdikjede, understreker Strømmen.

Mindre utslipp

Samtidig er de opptatt av å ta bærekraftige valg.

– Vi må hele tiden veie dyrevelferdshensyn opp mot miljøhensyn. Dersom vi for eksempel skulle ha gått over til en mer saktevoksende kylling-hybrid, vil man trenge 20 prosent mer fôr og CO2-avtrykket vil dermed øke i en tid hvor miljø også er svært viktig å ta hensyn til. I dag ligger klimaavtrykket fra egg og kylling på 2,1 CO2-ekvivalenter – mange ganger lavere enn rødt kjøtt, sier han.

Hva skal til for å skape vekst for fremtiden?

– Vi må forstå konsumanledningen til forbruker. Og så må vi videreutvikle produktene våre. De må være tidseffektive og smake steingodt. Vi må klare å treffe på ulike forbrukerbehov i en hektisk familiehverdag. Hvitt kjøtt eller fugl, er på en kjempepositiv trend. Den veksten vi har hatt de siste 10 årene tror jeg kommer til å fortsette. Vi lanserer også et planteproteinprodukt. 1200-1300 butikker tar det inn NG og Coop, sier han.

Arbeider for våre interesser

På hvilken måte er det nyttig for dere å være medlem i DLF?

– Den Stolte Hane har vært medlem i DLF siden 2013, og de er en viktig organisasjon som arbeider for våre interesser, som standardisering innen logistikk, lastbærere, emballasje- og retursystemer, samt informasjonsflyt. For bransjen generelt har man fått til mye innen rettferdig konkurranse og DLF representerer oss leverandører godt i dialog med myndigheter, politikere og noen ganger i media, sier han.

– Vi ønsker rettferdige konkurransevilkår for alle. Og likebehandling av merkene og produktene til oss leverandører. Der synes jeg DLF tar en rolle som er veldig viktig, tydelig og god. Konstruktiv diskusjon, så DLF er veldig viktig overfor Konkurransetilsynet, Dagligvaretilsynet og den nye loven om god handelsskikk. Det samarbeidet vi har med kjedene er godt. Det handler om god samhandling, legger han til.

 

 


Fakta om Den Stolte Hane:

  • Antall ansatte: 260 ansatte fordelt på 5 ulike lokasjoner
  • Årlig omsetning: 1,7 mrd kroner
  • Produktkategorier: Kylling og egg
  • Eksempler på merkevarer: Kyllingfilet Stekt&Skivet Soltørket tomat, Grillede kyllinglår, Kyllingmiks BBQ, Gårdsklekket kyllingbryst, Gårdsegg med solgul plomme fra utegående høner
  • Hjemmeside

Oversikt over DLF Kaffeprater finner du her.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.