Lofotprodukt AS: – Vi har «tent lys i husan»

Øystein Rist, leder for Lofotprodukt og merkevaren Lofoten, forteller begeistret om oppstarten i 1994. – Målet vårt var å skape verdier i og for lokalsamfunnet.

– Vi har 30 års jubileum i år, kanskje mot alle odds. I 1994 var det tøffe tider, med høy rente og arbeidsledighet, og mange skyer i horisonten. I tillegg var situasjonen mørkere lokalt i Lofoten enn nasjonalt. Men; Med masse ressurser i havet rett utenfor, og mange motiverte mennesker som ville ha jobb, tok vi sjansen. Vi kjørte i gang.

En pall med fiskekaker

– Første produkt ut var fiskekaker, også de med lokal forankring. Vi reiste rett og slett rundt til lokale husmødre, og hentet inspirasjon og oppskrifter. Etter kort tid kom vi på markedet med fire ulike produkter, forteller Øystein. Han minner igjen om de dårlige tidene i 1994, der kjedene i denne kategorien ville ha lavest mulig priser, noe som også innebar lav råvareandel.

Øystein Rist, daglig leder Lofotprodukt AS. Foto: Privat

– Dermed var direktesalg mot butikk muligheten for våre kvalitetsprodukter. Vi tok rett og slett med oss den første pallen med produkter i bilen, og kjørte til Oslo. Fire butikker sa ja, og vi stod mest mulig på demo. Og var spente på fortsettelsen.

– Og fortsettelsen, fra første pall og fram til i dag, har rett og slett vært et eventyr. Stadig flere forbrukere ønsker seg kvalitetsprodukter basert på ferske råvarer rett fra havet. Voksende suksess ga oss etter hvert innpass hos kjedene, og resultatet er at vi har vokst hvert eneste år siden oppstarten for 30 år siden.

Lofotens største, private arbeidsplass

Øystein er stolt over at Lofotprodukt i løpet av 30 år har bygget en virksomhet med 250 helnorske, lokale arbeidsplasser – de aller fleste i Lofoten.

– Vi ønsket å skape «lys i husan», og det har vi sannelig fått til. At vi i dag er den største private arbeidsgiveren i hele Lofoten, er det grunn til å være stolt av.

Så er han krystallklar på at ingenting kommer av seg selv. – Dette hadde aldri vært en suksesshistorie uten flinke folk i alle ledd og en unik stå-på-vilje. Vi har medarbeidere som har vært med lenge, og som tar med seg masse erfaring på jobb hver dag. Kombineres dette med de beste råvarene og et godt samarbeid med kjedene, har vi et solid grunnlag for fortsatt vekst.

Gull på husmødrenes oppskrift

– Hele grunnfjellet vil uansett være produktkvaliteten, der produktutvikling og forbrukertrender er i fokus, sier Øystein – før han legger til: – Akkurat nå henger det to nye gullmedaljer fra NM for sjømat på veggen. I år fikk vi gull for både fiskekaker og fiskeburgere. Og mest stolt er vi av fiskekaken, som faktisk er samme produkt som var med på den første pallen til Oslo for 30 år siden. Den har de samme åtte ingrediensene som den gang, men er stadig en favoritt. Det er vi superstolte av – og det er grundig feiret!

– Rollen til Lofoten i dag er likevel å videreutvikle kategorien sjømat i butikk. Her det fremdeles masse ugjort, og det gir oss masse motivasjon. Som igjen gjør det gøy å gå på jobb.

Øystein understreker samtidig at både Lofoten og andre også lanserer produkter som ikke går. – Når vi likevel tør å satse, er det fordi vi vet at forbrukerne vil ha og betaler for sunne, ekte, ærlige og gode produkter. Og de søker stadig etter nye kvalitetsprodukter – og vi er med på den reisen.

– Når man spør forbrukerne, sier 8 av 10 at de ønsker å spise mer sjømat – men likevel går de ofte ut av butikken med kjøttprodukt. Jobben vår er å lage og synliggjøre løsninger som folk flest vil ha. En av trendene for tiden er helsprø, knasende og panerte sjømatprodukter. Vi snakker om sunne, ikke-friterte, produkter med lavt fettinnhold. Her har vi lansert et nytt fiskekakeprodukt som har slått godt an, og som faktisk har et godt fredagssalg.

Lofotprodukt AS sin fabrikken. Foto: Knut Bry/Tinagent

Sterk konkurranse, og statlig motstand

– Så er det selvsagt sterk konkurranse også i denne kategorien. Mest kanskje når vi lykkes, og det kommer kopier på private label. Så er det slik verden er, og det skjerper oss selvsagt ytterligere. Vi må være innovative, og virkelig forstå behov og utfordringer hos alle samarbeidspartnere – og de som skal spise den gode sjømaten.

– Her vil jeg være veldig tydelig på at sjømatsatsing også er utvikling norske arbeidsplasser og en norsk næring. Samtidig som det er et samfunnsmessig viktig utviklingsområde, der helsemyndighetene sier vi bør spise sjømat 2-3 ganger i uken.

Vi spør her Øystein om han mener rammevilkårene ligger til rette for en slik utvikling.

– På tross av vår lokale suksesshistorie, går jo markedet feil vei. På den ene side sier myndighetene at vi bør spise mer fisk, og forbrukerne vil også spise mer sjømat. På den annen side er den reelle politikken lagt opp slik at landbruksproduktene vinner fram.

– Gode intensjoner til tross, bruker staten aktive verktøy som gjør at sjømat taper på pris til norske forbrukere. Samtidig konkurrerer vi knallhardt med internasjonale aktører om råvarene. Her kan staten gjøre mye med økte kvoter og konsesjoner!

– Vi har tidligere sett at moms-kutt har virket på andre produktområder, og kan være et incitament også for sunne sjømatprodukter. Slike moms-kutt er beskrevet i en utvalgsrapport til departementet i 2022, der man påpekte at viktige helseløft ville skape samfunnsøkonomisk balanse.

– Konklusjonen er at vi unres over at vi straffes for å levere sunne produkter. Bildet er i dag er motsatt, der man gir fordeler til usunne produkter.

Øystein ønsker også å legge til at medlemskapet i DLF er viktig for Lofoten. – Vi får tilgang til et bredt nettverk – og vi har en interesseorganisasjon som er en viktig sparringspartner. Vi får også masse faglig påfyll.

– Og kunne vi få med DLF på en reise med moms-kutt på sunn sjømat, er det noe som vil gagne mange – også en lang rekke DLF-medlemmer. Avslutter Øystein Rist i Lofotprodukt.


Foto: Knut Bry/Tinagent