Kaffeprat med Jensen & Co: Korona har vært en lærerik tid

Christine Bugge Jensen i Jensen & Co synes det mest utfordrende og spennende med koronatida har vært at alt er nytt og at det ikke finnes noen fasit på hvordan man håndterer pandemi. – Vi har vært gjennom en usikker tid, men vi har lært mye, sier Bugge Jensen.

Det er hektiske høstdager for importøren av merkevarer som Ryvita, Sunsweet og Weetabix. Noe skyldes at høsten generelt er en hektisk tid, men noe skyldes også både korona og at britene slo opp med EU.

Administrerende direktør Christine Bugge Jensen i Jensen & Co er femte generasjon som leder av familiebedriften. Foto: Jensen & Co.

– Da korona kom, blir du først bekymret for dine medarbeidere, så blir du bekymret for vareflyten og varetilgangen, sier administrerende direktør Christine Bugge Jensen som femte generasjons leder av den 155 år gamle familiebedriften.

– Vi nærmer oss slutten av korona, og har vært gjennom en usikker tid. Men vi har lært mye. Og nå spiser folk dagligvarer hjemme som aldri før. Det er uten tvil spennende å jobbe i dagligvare om dagen, sier hun.

Papirarbeid og ingen eller færre utenlandsreiser?

For en bedrift som kjøper inn en stor del av vareutvalget i England må det fra tid til annen gjøres fysiske reiser til kundene. Britene har dessuten skapt behov for å gå opp en del løyper på nytt.

– Jeg vil nok si at Brexit har vært en utfordring på logistikksiden. Du må ha papirer på plass for å få gjort handler. Korona slår også inn her. De den kom, laget vi en femtrinnsplan for hvordan vi skal arbeide når du ikke fysisk kan møte leverandøren. Vi ser at noen løsninger blir varige og andre løsninger vil vi gå bort fra, sier Bugge Jensen.

Nye tider gir også forbedringsmuligheter

– Vi jobber mye med miljø og bærekraft, og har klare tanker om å reise mindre. Fremover nå går det an velge møter riktigere og bedre. Noen møter fungerer best fysisk, og andre møter fungerer selv om man ikke treffes fysisk, sier hun.

 Nytt forretningsområde

I Jensen & Co er de opptatt av smak, og smaker både på egne varer og konkurrentenes varer. Fra venstre, administrerende direktør Christine Bugge Jensen, KAM Merete Småriseth og kategoridirektør Stine Fadum-Aas. Foto: Jensen & Co

– Har dere utviklet noen nyvinninger i denne perioden?

– Vi har laget en handlingsplan som innebærer at vi har justert hvordan vi arbeider med storhusholdning. Vi har også innført et nytt forretningsområde vi har kalt Salgspartner, hvor vi leverer salgstjenester i butikk. Vi er en strategisk salgspartner for våre partnere i vårt ordinære tjenesteoppsett. Jobben ligger i at vi må lage et veldig godt case for at noen skal bytte ut noe som fungerer med noe nytt, sier Bugge Jensen.

– Hva skal til for å skape vekst for fremtiden?

– Det er å treffe forbrukerens ønsker og behov. I Jensen & Co er vi veldig opptatt av både bærekraft og smak. Det handler om hva vi spiser. Vi smaker både på egne varer og våre konkurrenters varer. Det kommer av og til litt i bakleksa i vår bransje, at det handler om smak. Bærekraft og pris får gjerne mye plass. Innenfor bærekraft jobber vi mye med plantebasert mat. Men det handler fortsatt om smak. Maten må gi en god matopplevelse, sier hun.

DLF et samlingspunkt

– På hvilken måte er det nyttig for dere å være medlem i DLF?

– DLF er med på å skape et miljø, et samlingspunkt for diskusjoner og samtaler. Alt samarbeidet de bidrar til mellom leverandører og handelen, som STAND og Tradesolution gjør at vi som bransje blir mer profesjonaliserte. Det gjør at nordmenn stoler på den maten de finner i butikken. Det er veldig bra, sier Bugge Jensen.

Til tross for alderen på bedriften Christine Bugge Jensen leder og er eneeier av, ser hun på selskapet som en gründerbedrift som hele tiden jakter nye produkter.

– Vi representerer flere brands. Vi føler at vi er som gründere. Vi jobber hele tiden med å jobbe produkter inn mot kjeder. Jeg kjenner mest på at vi er en ung og dynamisk bedrift. Det er den eneste måte å vare så lenge, sier Bugge Jensen.

– Dere hadde butikk i gamle dager, men sluttet med det. Betyr det noe for dere?

– Jeg tror at det som er bra for en familiebedrift som vår, er at man har evnen til å endre seg etter det tiden krever. Der har vi vist at vi kan endre oss, og det tror jeg er viktig. Jeg tror vi trives med den spisskompetansen vi har, som er forstå forbrukeren og å få produkter helt ut til forbrukerne gjennom butikken, sier hun.

2022 har ikke begynt ennå

– På hvilken måte opptar klimaet deg og din bedrift nå?

– Vi jobber med plantebasert mat og kornprodukter, naturlig mat og renere mat. Vi er transparent på den maten vi tar frem. Vi bruker flere råvarer og flere kornslag, og vi kan også velge leverandører som har et bevisst forhold til miljøet, og vi kan dessuten påvirke våre leverandører, sier Bugge Jensen.

– Hvordan ser 2022 ut?

– Det har ikke begynt ennå, sier hun og ler.

– Men det er et spennende år, det er litt blank ark igjen tror jeg. Jeg tror vi har mange gode tanker med oss fra koronaen, så får vi se hvordan det blir. Og om det blir varige atferdsendringer, avslutter hun.

 


Fakta om Jensen & Co:

  • Antall ansatte: 31
  • Årlig omsetning: 225,6 MNOK
  • Produktkategorier: Fri for, plantebasert, tørt brød frokost med fler
  • Eksempler på merkevarer: Fria, Sproud, Rebel Kitchen, Ryvita, Leksands, Hervik & Åmli
  • Hjemmside

Oversikt over DLF Kaffeprater finner du her.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.