Handl Norway: – Lean og liten er en god modell!
– Vi bygger alt på fire personer med lang erfaring. Det personlige og nære kan aldri undervurderes, samtidig som vi alltid er realistiske og tydelige, sier administrerende direktør Heidi Bruun Woldsnes i Handl Norway.
En sjelden gang opplever man at visjonen for en virksomhet møter deg rett innenfor døren. I Handl presenterer de seg med: Vi er ivrige og rause med et sprudlende engasjement for dine merkevarer. – Og det er ikke bare ord, sier Kommersiell direktør Christin Fiskvik. Sammen med Heidi Bruun Woldsnes, Hege Hornseth og Mari Kjuus Arnesen utgjør hun hele staben. Med mer enn 70 års samlet erfaring fra leverandør- og handelsbransjen, håndterer de fullbredde tjenester innenfor FMCG.
Vi spør først hva vi bør vite for å forstå hva Handl er og gjør.
– Da vi startet opp i 2018, var vi opptatt av å skape noe vi kunne styre selv. Vi forstår rasjonale bak størrelse, pengesterke eiere eller andre modeller mye innrettet på volum. Vårt mål var å ha kontroll selv og kunne bruke kunnskapene våre – og gjerne ha det litt gøy også. Vi har alle erfaring fra de andre modellene, men tiden var inne for en mer lean og enkel metode. Og gjerne der relasjoner og tillit ligger i bunnen – i alle retninger, sier Christin.
– Så gjør det ikke noe at vi også leverer gode resultater underveis, bryter Heidi inn. – Det er viktig med en ryddig og oversiktlig kostnadsbase – der solid innsikt og oppfølging på områder som råvarepriser og valutautviklingen er helt essensielt.
Handl arbeider med mange kanaler og kategorier, med en innstilling om å utforske de mulighetene som byr seg – med et åpent sinn. – Vi er nok annerledes enn mange andre – og spesielt de større virksomhetene i bransjen. Den samlede erfaringen, og fire personer som utfyller hverandre, gir oss «ro og tro» i hverdagen. Vi drar hele tiden veksler på hverandres kompetanse.
Betyr det at dere har grenser for hvor mye dere ønsker å vokse?
– Uten at vi har målsatt tall og størrelse, er det nok grenser for hva vi ønsker å oppnå. Vi kan fremdeles håndtere større omsetning, og har fremdeles plass i hoder og systemer for flere merkevarer. Samtidig har vi funnet en modell vi trives med og som fungerer. Blir veksten for stor eller rask må modellen endres, noe vi i dag ikke ønsker oss.
De er alle klare på at modellen også må sikre fortsatt nærhet og evne til personlig oppfølging – både mot leverandørene og mot handelen. – Vi har ikke lang vei til noe eller noen hos oss, noe som gir oss oversikt og evne til å snu oss rundt, på kort varsel og med hele selskapet med på laget.
Dere sa litt om åpenhet mot kategorier og produkter. Hva preger produktene dere setter ut i hylle i dag?
– Kort sagt handler alt om «tro på»! Vi får heldigvis mange produsenter og leverandører på døren, der vi får muligheten til grundig å vurdere og velge. Og da velger vi enkelt sagt det vi har tro på – på både kort og lang sikt.
– I disse prosessene bruker vi «alle ansatte», der all erfaring og alle meninger skal og må på bordet. Og ser vi på de kategoriene og produktene vi representerer i dag, synes vi at modellen fungerer godt.
Er det denne modellen som differensierer dere i markedet?
– Vi har bevisst valgt å være små og eksklusive. Det betyr at vi må være ærlige og tydelige både internt – og overfor alle interessenter. Det innebærer selvsagt at vi innimellom sier nei til produkter, fordi vi vet hva vi er gode på og hva vi ikke skal jobbe med. Når vi «ser på produktene våre i hylla», ønsker vi å være best på disse, være oppdaterte og kunne gjøre nødvendige tilpasninger – etter behov. Vi velger det vi kan og tror på – og skyter ikke med hagle eller tar stor risiko.
«Alle i selskapet» understreker samtidig at de må jobbe hardt og fokusert, fordi de vet konkurransen er tøff. – Modellen og produktene leverer imidlertid bra, og vi føler at annerledesheten vår fungerer godt.
– Vi har hovedsakelig vokst organisk, med produkter vi har hatt lenge. For tiden har vi 10 merkevarer med omkring 70 produkter. Sammen med produsenter som kjenner oss godt er vi løpende med på å teste nyheter – og vi gleder oss til hvert nyhetsvindu – der nye produkter testes og presenteres.
– Vi må hele tiden være oppmerksomme og tilpasningsdyktige. Akkurat nå ser vi for eksempel en klar dreining for noen av produktene vi representerer – innenfor det vi kan kalle «nice to have/kantsortiment», der markedet tradisjonelt har akseptert noe høyere priser. Her må vi justere oss løpende, og tilpasse oss en ny «dyrtids-hverdag». Forbrukernes bevissthet rundt både pris og kvalitet krever nettopp i slike tider, at man må kunne snu seg raskt.
Er det andre strategiske diskusjoner som preger tiden vi er inne i?
– Vi selger i dag 90 % av varene våre via dagligvarehyllene. Det er viktig og her skal vi fortsatt være gode sammen med KBS kanalen. Noen av våre produkter kan også egne seg godt innenfor storhusholdning, men det krever tilpasning av forpakningsstørrelser.
Og her er alle enige rundt bordet: – Vi følger godt med på hva som skjer, og diskuterer fortløpende mulighetene. Mulighetene vil komme, og da skal vi være klare.
Det er et bakteppe med mange og viktige næringspolitiske diskusjoner for tiden. Engasjerer det?
– Vi følger selvsagt godt med, spesielt på alt som kan påvirke vår modell og våre kategorier. Vi kan også ha klare meninger, men med vår størrelse og innretning konsentrerer vi oss hovedsakelig på om det kommersielle.
– Så er det viktig å understreke at nettopp dette er den gode grunnen for en mindre aktør som oss til å være medlemmer i DLF. Her treffer vi folk, vi lytter og lærer – og kanskje kan vi også bidra med egne erfaringer. Vi bruker møteplasser som DLF Forum og Høstmøtet, og vi bruker også DLF som kunnskapsbank og rådgivere etter behov – for eksempel ved forhandlinger.
Og om vi skulle oppsummere det viktigste om Handl?
– Da tenker vi at mindre selskaper med høy kompetanse er en god forretningside. Vi bygger alt på fire personer med lang erfaring. Det personlige og nære kan aldri undervurderes, samtidig som vi skal levere det vi lover, der vi alltid er realistiske og tydelige. Og til slutt: effektiv drift og kontroll på bunnlinjen er ikke alltid avhengig av tidsbruk på budsjetter, avviksrapporter og gap-closing. Det kan også skapes av innsikt, erfaring og åpenhet.
Konkluderer Heidi, Christin, Hege og Mari i Handl Norway.