Skal sette ny standard i det norske drikkemarkedet

Petter Østeby i DLF-medlemsbedriften Pinnacle Brands sier de skal være effektive og annerledes – og tilby noe nytt både til forbrukere og kunder. – Slik skal vi utfordre det etablerte markedet for øl og drikkevarer i Norge.

– Vi kommer ikke inn for å være en kopi av det som allerede finnes, men for å gjøre ting på en ny måte, sier Petter Østeby, Chief Operating Officer i Pinnacle.

Petter Østeby, Chief Operating Officer i Pinnacle.

Han er fornøyd med hvordan de som nyetablerte i markedet har fått en solid start, blant annet med landsdekkende distribusjon gjennom både NorgesGruppen og Coop. I tillegg er avtaler på plass med Oda, og flere samtaler pågår med storhusholdning og andre distribusjonskanaler. – For oss handler det om å være offensive og fleksible. Markedet trenger flere sterke aktører, og vi ser stor mulighet for å gjøre ting både raskere og smartere.

Samarbeid med to tunge eiere

Pinnacle Brands er søsterselskap av Belmonte Beverage Group, og eies av Strawberry Equities og svenske Spendrups.

– Koblingen til Belmonte og eierskapet gir både tyngde og fleksibilitet, mener Petter. Han er særlig opptatt av at eiersiden har langsiktige ambisjoner. – Vi er bygget for å vokse over tid. Når du har både Stordalen-familien og Spendrups med deg, har du en unik kombinasjon av entreprenørskap og produksjonskraft.

Spendrups har i over 100 år vært en ledende aktør i Sverige, og har med seg kjente merkevarer som Norrlands Guld, Mariestads og Briska. At de nå for alvor går inn i Norge via Pinnacle, ser Petter på som en strategisk milepæl – ikke minst fordi Spendrups er blant de mest bærekraftige drikkevareprodusentene i Europa. – Det gir oss troverdighet. Vi kan vise til reelle resultater i klimaarbeidet, og vi vet at dette er noe både forbrukere og kunder legger stadig større vekt på, understreker han.

Disse står bak Pinnacle Brands: Fra venstre Jakob A. Stordalen (styreleder i Pinnacle Brands AS), Petter A. Stordalen, Fredrik Spendrup (styremedlem i Spendrup Holding) og Stein-Erik Helverschou-Treverket (administrerende direktør for Pinnacle Brands AS). Foto: Pinnacle Brands AS

En effektiv og nytenkende organisasjon

Med kun få årsverk og et mål om høy effektivitet, bygger Pinnacle Brands en organisasjon med lave kostnader og stor beslutningskraft. – Det gir oss et fortrinn. Vi kan handle raskt, tilpasse oss markedet og ta beslutninger uten lange prosesser.

Petter understreker til at det ikke betyr at man går på kompromiss med kvalitet eller struktur. – Tvert imot. Å være medlem i DLF, og tett koblet på både NLP og Trade Solution, er et bevisst valg for å kunne operere profesjonelt i det norske markedet fra dag én.

– Vi er her for å gjøre en god jobb. Men vi forventer også at nye aktører som oss får tilgang på like rammevilkår. Rettferdig konkurranse er viktig hvis man virkelig ønsker innovasjon og utvikling i kategorien.

Bærekraft og produktkvalitet i fokus

Et viktig kjennetegn for Pinnacle Brands er fokuset på bærekraft i hele verdikjeden. Her trekker Petter spesielt frem det tette samarbeidet med Spendrups som en stor fordel.

– Våre svenske eiere har vist at bærekraft ikke bare er en ambisjon, men noe de leverer på. Det gjør samarbeidet vårt ekstra meningsfullt. Spendrups sine produkter holder høy kvalitet, og norske forbrukere vil raskt kjenne igjen flere av merkevarene i porteføljen. Eksempelvis er Norrlands Guld allerede lansert i over 700 Coop-butikker, og inne på topp ti blant deres bestselgere.

– Det er en god start. Men dette er bare begynnelsen. Vi har flere spennende lanseringer på gang – innenfor både øl og mineralvann.

En leverandør med ambisjoner

Petter er tydelig på at Pinnacle Brands ønsker å konkurrere med de store, men vil bygge sten på sten – og fokusere på kvalitet og effektivitet. Han mener det norske markedet har plass til flere aktører som tør å tenke nytt. – Vi skal være en utfordrer, men samtidig en som tenker og agerer profesjonelt i alle ledd. Det betyr at vi skal levere på kvalitet, logistikk, bærekraft og merkevarebygging – og samtidig være åpne for samarbeid og utvikling.

Med bakgrunn fra både dagligvare og distribusjon vet Petter hva som kreves for å lykkes. Og med tyngde fra eierne Spendrups og Strawberry, mener han Pinnacle har gode forutsetninger for å skape en ny standard i drikkesegmentet.

– Vi har entusiasmen, kompetansen og støtten – og det norske markedet er mer enn modent for et nytt alternativ.