Bygger lag, kultur – og vekst

Coca-Cola produseres og selges i Norge av selskapet Coca‑Cola Europacific Partners Norge – lokalt forankret og med verdens sterkeste merkevare i ryggen, sier Per Olav Loftskjær, administrerende direktør i selskapet. Han presiserer posisjonen slik:  – Menneskene og kulturen, sammen med merkevarene, er vår største konkurransefordel – den skaper verdi for kundene og gode opplevelser for forbrukerne.

Per Olav Loftskjær, adm. direktør Foto: Coca-Cola Europacific Partners Norge AS

Per Olav Loftskjær forklarer at Coca‑Cola sin struktur er todelt: – The Coca‑Cola Company eier merkevarene og driver global markedsføring, mens selskaper som CCEP (bottlers) produserer, tapper, distribuerer og selger i sine markeder. CCEP er verdens største bottler mål i verdi. I Norge skjer produksjonen hovedsakelig i Lørenskog, der CCEP Norge også har sitt hovedkontor.

Han er tydelig på viktigheten av lokal forankring. – Over 80 prosent av Coca‑Cola‑produktene som selges i Norge, er produsert her i landet, og alt av Coca‑Cola, Fanta og Sprite kommer fra Lørenskog. Vi er en norsk bedrift – stolte av lokal verdiskaping og lokale arbeidsplasser.

Per Olav forteller også at selskapet er til stede med salgsstyrke over hele landet, og at de leverer både til dagligvare, kiosk/bensin, storhusholdning (HoReCa) og kontor- og bedriftsmarkedet (At Work). Han vektlegger at de hver dag jobber hardt for å fortjene posisjonen i markedet: – Vi er den største colaen i Norge, både i volum og verdi, hvis du ser Coca‑Cola Original og Coca-Cola Zero samlet. Og vi er størst på energidrikk. For forbrukeren handler dette om merkevarekvalitet, merkevarekjennskap og tilgjengelighet– for kundene om lønnsom kategoriutvikling og driftssikkerhet.

Kategorier, kanaler – og kaffe som vokser

På spørsmål om hvilke produktkategorier Coca‑Cola opererer med i Norge, understreker Per Olav at de leverer kun ikke‑alkoholholdig drikke. – Det innebærer først og fremst brus – colas og flavours – samt produkter innenfor energi, iste og sport. Videre er juice en del av CCEP internasjonalt, men det er ikke en norsk hovedkategori.

I tillegg har CCEP i Norge en solid og voksende kaffevirksomhet, med merkevarene Costa Coffee for restauranter og Barista Bros inn mot kontormarkedet. – Og la meg være tydelig på at kaffe står solid på egne bein hos oss, og vil vokse videre. Vi er rett og slett stolte av utviklingen her, sier han.

På distribusjonsområdet er bildet mer nyansert og tilpasset behovene i de ulike markedene. – Dagligvare har siden 2013/2014 vært hundre prosent distribuert via grossist. Innen KBS og HoReCa tar vi ofte ordren selv – digitalt eller via innsalg – med leveranser gjennom grossist. Mens At Work og vending leveres av våre egne biler.

Han smiler og mener dette ikke må fremstå som for komplekst. – Målet er alltid optimal sømløshet for kunden, god vareflyt og høyt servicenivå. De ulike markedene og verdikjedene krever at dette skrus sammen på ulike måter – noe vi selvsagt tar hensyn til.

Per Olav minner samtidig om at det er stadig vanligere at du kan få både Coca‑Cola sine produkter og andre merker på samme serveringssted. – Kundene våre velger bredde for å møte flere preferanser. Det er her vi ser at merkevarestyrken og kundetilpasningene vi tilbyr, kommer til sin rett.

Lokal relevans – og digital løftekraft

Han peker også på hvordan globale merkevarer stadig får mer lokal relevans, og hvordan Coca‑Cola går foran på stadig nye områder. – Kampanjen «Taco Loves Coke» er en rendyrket norsk idé – basert på at taco er «norsk nasjonalrett på fredager». Den er utviklet for å treffe norske vaner. I vinter kjørte vi også kampanjen «After Dark», med et positivt hint til mørketiden, og budskapet om å bringe lys og glede inn i hverdagen.

Coca-Cola Europacific Partners Norge AS

– Samtidig er mye av markedsføringen fremdeles globalt innrettet og bygget rundt den unike merkevarestyrken, men vi skreddersyr der det gir mening – og Norge får stadig flere lokale muligheter, forteller Per Olav.

Digitalisering er et annet aktuelt område han brenner for. – Vi er langt fremme på det digitale området og i bruk av KI. Kunder innlogget på portalen vår får stadig bedre live‑innsikt, med åpne salgsdialoger, bestillingskontroll og annen viktig oversikt – med innebygd læring i systemene – der opplevelsen forbedres løpende, forteller han.

– Under panseret ligger også analyser som optimaliserer salgsarbeid, produksjon og logistikk. For oss handler KI mye om å gjøre det enklere for kunden i front, ved å fjerne friksjon i verdikjeden.

På spørsmål om hvordan han opplever at Coca‑Cola bygger differensiering, er han tydelig: – Å bygge leveransene rundt verdens sterkeste forbrukermerkevare gir selvsagt en unik fordel. Dette bygger også en intern kultur, som kanskje er den kraftigste driveren: dyktige folk med «passion», som utvikler kundene og kategoriene. Dette er også menneskene som sikrer god kvalitet, gode salgssamtaler og innovasjon.

Han viser også til den tunge satsingen de har på bærekraft, og som Coca‑Cola kjører i alle markeder. Han peker spesielt på innovasjonsreisen knyttet til bærekraftig emballasje, ingredienser, transport og kjøleteknologi, samtidig som han peker på at forbrukerbehov og reguleringer selvsagt drar i samme retning. – Vi støtter denne utviklingen, samtidig som vi jobber hardt for å ligge i front gjennom innovasjon og investeringer.

Forutsigbarhet, fellesskap – og kulturkraft

Forholdet til DLF er viktig for Coca‑Cola i Norge, og Per Olav mener det her er tre strategisk viktige temaer. – Forutsigbarhet fra myndighetene er helt sentralt. DLF er her en nyttig arena og partner for dialog på vegne av bransjen. For det andre ønsker vi å støtte felles insentiver for bærekraft og innovasjon, slik at flere leverandører jobber mot like mål – heller enn mot hverandre. Og til slutt må vi lykkes med rekruttering til bransjen. Negativ medieomtale kan skremme talenter – og her må vi vise oss fram som en fremtidsrettet bransje.

Den norske Coca-Cola-sjefen mener ellers at Norge har et unikt mulighetsrom som må ivaretas og videreutvikles. – Vi har et samfunn preget av høy tillit, digital modenhet og mangfold. Det forplikter, og vi i Coca‑Cola ønsker å være en positiv kraft for å ivareta dette bildet – som lokal arbeidsgiver og med lokal verdiskaping. Vi tar denne utfordringen og vil jobbe hardt for å være ledende også her.

Til slutt vender Per Olav tilbake til kjernen, og det han mener er selve motoren for suksessen bak Coca‑Cola sine satsinger. – Vi bygger lag og kultur. Kraften i menneskene – positivitet, eierskap til prosesser og mening – er det viktigste. Vi skal skape resultater og utviklingsmuligheter for alle ansatte, der vi løfter hverandre og kundene – og sikrer at forbrukerne får positive opplevelser med produktene våre.

– Det er slik vi skaper bærekraftig vekst, hver dag.

Foto: Coca-Cola Europacific Partners Norge AS