
Salg: Hva sier forskningen, bransjefolk og medieomtalen?
Salgsfunksjonen er en sentral del av leverandørenes virksomhet. I denne artikkelen har vi hentet inspirasjon fra hva forskningen, bransjen og fagmedia har fokusert på det siste året – knyttet til trender og utviklingstrekk innenfor fagområde salg.
13/06/2024/av DLF administrasjonen
Salg: Hva innebærer salgsfunksjonen?
Vi har spurt salgs- og markedsdirektør Espen B. Arnesen i Lerum AS om innhold og utviklingstrender for salgsfunksjonen hos en leverandør.
Han sier blant annet at salgsfunksjonen innebærer først og fremst å knytte sammen leverandør og kunde slik at strategiene matcher.
12/06/2024/av DLF administrasjonenHan sier blant annet at salgsfunksjonen innebærer først og fremst å knytte sammen leverandør og kunde slik at strategiene matcher.

DLF Nettverk for salgssjefer i serveringsmarkedet
- Vi fortsetter forsterkningen av støtten til alle de som ser mulighetene i det viktige serveringsmarkedet – både de som allerede er der og de som går med planer om det samme. Derfor lanserer vi nå et eget nettverk for salgssjefer innrettet mot serveringsmarkedet, sier direktør Helge Hasselgård i DLF.
11/06/2024/av DLF administrasjonen
Rabatter må følge varen – hele veien til forbruker!
Vi presenterer de ansatte i DLF administrasjonen, og turen har kommet til markedsdirektør John Ole Skeide. John Ole arbeider overordnet med fagområder som marked og konkurranse. – I praksis innebærer det blant ansvar for oppfølging av markedskomiteene og nettverksgrupper knyttet til KAM-roller og salg, samt direktekontakt med medlemsbedriftene.
05/06/2024/av DLF administrasjonen
Notiser og ukens sitat – uke 23
Økonomiske rammevilkår, politiske føringer og saker om dagligvarehandelen generelt er tema for denne spalten. Hver uke løfter vi noen saker fra mediebildet - som en oversikt over hva som rører seg.
05/06/2024/av DLF administrasjonen
Aass Bryggeri: – Vi skaper gode stunder
Vi tar en prat med en toppledere DLFs medlemsbedrifter og snakker om ting som berører deres virksomhet direkte, om markedsutviklingen, lederens personlige fokusområder, samt samfunnsdebatter og rammebetingelser som påvirker dem. Denne gangen har snakket med Christian Aass, daglig leder for Aass Bryggeri. Christian snakker om flinke ansatte, tradisjoner, godt øl, et spennende marked og urettferdig konkurranse.
05/06/2024/av DLF administrasjonen
Kauza – ny DLF Partner
Vi ønsker Kauza velkommen som ny DLF Partner. Kauza er et konsulentselskap som leverer faktabasert rådgivning og shopper insights til aktører i FMCG-industrien på de nordiske markedene. Deres kjerneaktivitet er team av eksperter som gjør shopperdata levende for deres kunder.
04/06/2024/av DLF administrasjonen
Notiser og ukens sitat – uke 22
Økonomiske rammevilkår, politiske føringer og saker om dagligvarehandelen generelt er tema for denne spalten. Hver uke løfter vi noen saker fra mediebildet - som en oversikt over hva som rører seg.
30/05/2024/av DLF administrasjonen
Ny utmerkelse hyller enkeltprodukter
I samarbeid med NielsenIQ lanserer vi en en ny og spennende utmerkelse, DLF NIQ – Årets verdiskaper. Prisen skal skal løfte enkeltprodukter som setter spor og inspirerer. Formålet med prisen er å fremme viktigheten av merkevarenes bidrag til vekst for kategorier og kjedene, slik at totalmarkedet vokser. Utgangspunktet for å finne kandidatene til prisen gjøres fra en bruttoliste basert på salgstall fra NIQ, hvor produktsalg i verdi, produktmarkedsandel og vekst i kategorien vil være sentrale elementer.
29/05/2024/av DLF administrasjonen
Bransjeglidning – hva er det?
Bransjeglidning er et ord som vi finner stadig oftere i både medieomtaler og politiske utredninger – også om saker knyttet til dagligvare- og serveringsmarkedet. Oftest er det knyttet til hvordan virksomheter og produkter opptrer på tvers av tradisjonelle bransjegrenser. Årsaken er ofte at forbrukerpreferanser, nye teknologiske muligheter - eller det er myndighetene som innfører nye rammer og reguleringer.
27/05/2024/av DLF administrasjonen
Serveringsmarkedet blir stadig viktigere
DLFs Markedskomite Servering består av en rekke erfarne og kompetente medlemmer fra servering- og storhusholdningsfokuserte medlemsbedrifter. Komiteens arbeidsoppgaver er å øke fokus på saker innenfor markedsområdet og bringe dem inn for DLFs styret, å styrke tilbudet til medlemmene – samt å samordne DLFs arbeid innenfor storhusholdning og KBS. Vi har snakket med komiteleder Frank Hauge, Salgsdirektør Foodservices i Findus Norge.
24/05/2024/av DLF administrasjonen
Et spesialisert serveringsmarked vokser
Et økende antall av DLFs medlemmer ser nye muligheter i et spennende og mangfoldig serveringsmarked. De som satser opplever ofte mer komplekse prosesser enn i dagligvaremarkedet, men også et marked som hungrer etter kreative løsninger. Markedsdirektør John Ole Skeide i DLF har det daglige ansvaret for å følge opp dette markedsområdet.
23/05/2024/av DLF administrasjonenPressekontakt:
Mette Hanekamhaug
Tlf: 412 00 745
E-post: [email protected]
Nyhetsbrev for medlemmer
Motta nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.
Innlogging for medlemmer
Egen innlogging for DLF medlemmer lanseres i 2018. Mer informasjon kommer.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no