DLF Partner Tjek: Kjempevekst i digital lesing av tilbudsaviser i Norge

 

(Saken er levert av Tjek)

Tjek har 700 000 aktive brukere av appene Mattilbud og eTilbudsavis i Norge. Dette er en vekst i antall brukere på 20 % sammenlignet med samme periode i fjor.

1 257 671 218 sider i årets 3 første kvartaler – det er så mange sider med dagligvaretilbud norske forbrukere har lest i løpet av årets første 39 uker.

Man kan selv regne ut hvor enormt mye papir som er blitt spart. Tilbudsaviser varierer i størrelse og format, men til sammenligning veier et A4-ark ca. 5 gram – og det er 2 sider – så 1.257.671.218/2 ganger 5 gram gir 3.144.178.045 gram – tilsvarende ca. 3100 tonn papir!!

Og dette er kun beregnet for dagligvarekjedene, som imidlertid utgjør størsteparten av avlesningene. Men også Byggemarkeder, elektronikk og andre spesialvarebutikkers aviser leses flittig.

Vi ser flere årsaker til den økende bruken av appene våre. Dels er det miljøvennlig, men mange har også oppdaget hvor enkelt det er. Du har alltid siste tilbudsavis i hånden – selv når du er ute og handle. Du kan søke etter tilbud og lage handlelister.

Men det er ingen tvil om at den høye inflasjonen har økt interessen for å finne gode tilbud på de varene man bruker mest.

De mest søkte produktene i appen i år er kjøttdeig, ost, brus, kaffe og pizza.

Via Insights by Tjek tilbyr vi tilgang til detaljerte analyser av innholdet i tilbudsavisene.

Kontaktperson

Claus Nykjær

Head of Insights

+45 26 750 740