Vinnere av DLF Utmerkelser 2020!
Vinnerne av årets DLF Utmerkelser er kåret!
Torsdag 15. oktober ble vinnere av DLF Utmerkelser 2020 kåret under historiens første digitale DLF Høstmøte.
DLF Samfunnsansvarspris gikk til TINE SA for bærekraftig verdiskaping, DLF Innovasjonspris ble tildelt Hansa Borg Bryggerier AS for Hansa Mango IPA og DLF Merkevarepris ble tildelt Essity Norway AS for Libero.
Vinnerne av DLF Utmerkelser er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Vinnerne og de øvrige finalistene viser prestasjoner til inspirasjon og etterfølgelse for hele bransjen. Først og fremst har de lykkes i å utvikle fantastiske produkter til nytte og glede for norske forbrukere.
– Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF
DLF Merkevarepris ble tildelt Essity Norway AS for Libero.
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLF Merkevarepris er et produkt som i nærmere 40 år har vært på markedet i Norge, og som er markedsledende i sin kategori. De har klart å holde sin posisjon gjennom å være tro mot sin strategi, levere kvalitet, være innovative og snakke direkte til og med forbrukeren. Med dette har de har skapt sterk lojalitet og tydelig engasjement i sin målgruppe, en målgruppe som stadig fornyer seg. Årets vinner scorer høyt på alle kriteriene for prisen og er en tydelig ledestjerne i sin kategori.
Finalister:
Orkla Home & Personal med «Lano» og Ringnes AS med «Frydenlund».
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Julie Johansen, Kategori- og innkjøpsdirektør, REMA 1000
Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Innovasjonspris ble tildelt Hansa Borg Bryggerier AS for Hansa Mango IPA
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLF Innovasjonspris har demonstrert en tydelig verdiskapning både for handelen og forbruker. Med sitt produkt har de skapt begeistring gjennom en ny trend og en utvidet målgruppe, og ikke minst har de bidratt til mangfold i sin kategori med en ny smak. De har – til tross for begrensninger i markedsføring – klart å bli en «snakkis» med et design som skiller seg ut i butikk og som har truffet målgruppen. Årets vinner har tydelig skapt engasjement, begeistring, mangfold og verdi både for forbruker og handel.
Finalister:
Mills AS med «Plantego grønnsakspålegg» og Orkla Confectionery & Snack med «Nidar Favoritt storplate».
Jurymedlemmer:
Lars Erling Olsen, Professor på BI
Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
Julie Johansen, Kategori- og innkjøpsdirektør, REMA 1000
Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF
DLF Samfunnsansvarspris ble tildelt TINE SA for bærekraftig verdiskaping
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av DLF Samfunnsansvarspris har en helhetlig tilnærming til bærekraft og samfunnsansvar. Det gjennomsyrer hele virksomheten og alle ledd i bedriften. De har gått grundig til verks for å avdekke problemstillinger og finne løsninger. Bedriften jobber langsiktig og målrettet. Den setter hårete mål og kan dokumentere konkrete resultater av tiltak som har gitt positiv effekt for klima og miljø, og av tiltak som har gitt helsemessige gevinster for forbrukeren. Årets vinner står frem som et eksempel til etterfølgelse. Bedriften har vist hvordan en bærekraftig tilnærming til samfunnet lar seg kombinere med sunn verdiskaping.
Finalister:
HOFF SA med «Sirkulærøkonomi i praksis» og Kavli Norge AS med «Del med glede».
Jurymedlemmer:
Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
Morten Karlsen, Direktør Innkjøp, NHO Reiseliv
Heidi Furustøl, Daglig leder Etisk handel Norge
Helge Hasselgård, Adm.direktør i DLF
Foto: Playroom AS
Helge Hasselgård (Adm.dir i DLF) Guri Solberg og Øystein Bu (styreleder i DLF og Adm.dir Dr. Oetker).
Om DLF Utmerkelser
Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på bredden og kvaliteten i medlemmenes innovasjonsarbeid, og dele gode løsninger for å inspirere bransjen til fortsatt satsing på innovasjon i hele verdikjeden.
Denne prisen skal tydeliggjøre merkevarens styrke og posisjon i samfunnet og vi ønsker å dele gode løsninger for å inspirere bransjen til å utvikle merkevarens posisjon.
Med denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på hvordan merkevarene eller merkevarebedriftene tar et betydelig og viktig samfunnsansvar. Det kan være gjennom å bidra til bedre folkehelse, bedre ressursutnyttelse, lavere klimautslipp eller/og å løse sosiale problemer.
DLF er en interesseorganisasjon for uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet. Vi arbeider for et dynamisk marked med sunn og rettferdig konkurranse for merkevarer, til beste for forbrukeren. Våre nærmere 100 medlemmer står for omlag 95 % av omsetningen av merkevarer i norske dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner, restauranter og annen storhusholdning. Les mer om DLF