Her er vinnerne av DLF Utmerkelser 2019

Årets vinnere av DLF Utmerkelser ble kåret under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg, torsdag 17. oktober. Utmerkelsene ble delt ut av Styreleder i DLF, Øystein Bu og konferansier Guri Solberg.

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Barilla Norge AS for Wasa 100, DLF Innovasjonspris ble tildelt Hennig-Olsen Is for ZERoh! is og DLF Merkevarepris ble tildelt Tine SA for Norvegia.


«DLF Utmerkelser hedrer det ypperste av hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Vinnerne og de øvrige nominerte viser prestasjoner til inspirasjon og etterfølgelse for hele bransjen. Og ikke minst til nytte og glede for norske forbrukere» – Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF.


Årets vinnere:

DLF Merkevarepris ble tildelt Tine SA for Norvegia

 

TINE SA – Vinner av DLF Merkevarepris 2019 for Norvegia. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:
Det er ingen tvil om at årets vinner av DLF Merkevarepris er en merkevare som har etablert seg godt i hverdagen til nordmenn flest. I en kategori med økende konkurranse har de hatt en kontinuerlig vekst de siste 10 årene, og vært en viktig bidragsyter til veksten i kategorien. Merkevaren er høyt elsket av forbruker, og dersom den hadde blitt borte fra hyllene ville det garantert ha blitt merket av både forbruker og handelen. Med andre ord ser det ut til at de har klart å bygge et forhold til nordmenn som forhåpentligvis vil vare livet ut.

Finalister:

Kavli Norge AS med «Kavli Smøreost» og TINE med «TINE Iskaffe».

Jurymedlemmer:
– Lars Erling Olsen, Professor på BI
– Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
– Rune Spikseth, Kategoridirektør i NorgesGruppen
– Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
– John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF


DLF Innovasjonspris tildeles Hennig-Olsen IS for ZERoh! is

 

Hennig – Olsen is AS vinner av DLF Innovasjonspris 2019 for ZERoh! is. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av DLF Innovasjonspris har bevist at det går an å samarbeide på tvers av kategorier, og skape en perfekt bedriftsallianse. Innovasjonen treffer et behov hos forbruker, og lykkes med å kombinere smak med sunnhet. Produktet er blitt godt mottatt av forbrukeren og handelen, og har bidratt til salgsvekst i kategorien. Og ikke minst, produktet har tilført handelen – og forbruker – noe reelt nytt: Et nytelsesprodukt uten sukker, uten fett og med 0 kalorier.

Finalister:

Kavli Norge AS med «Skyr Luftig» og Orkla Foods med «Bare Bra Super granola».

Jurymedlemmer:

– Lars Erling Olsen, Professor på BI
– Ole Petter Nyhaug, Partner/kreativ leder i Opinion AS
– Rune Spikseth, Kategoridirektør i NorgesGruppen
– Ingvild Fosse, Forbrukerstemme/blogger
– John Ole Skeide, Markedsdirektør i DLF


DLF Samfunnsansvarspris tildeles Barilla Norge AS for Wasa 100

 

Barilla Norge AS vinner av DLF Samfunnsansvarspris 2019 for Wasa 100. Foto: Kilian Munch.

Juryens begrunnelse:
Vinneren av årets DLF Samfunnansvarspris har vist at de har et systematisk arbeid og helhetlig tilnærming til både miljø-, klima- og helsespørsmål. De har en grønn tråd gjennom hele verdikjeden og er tro mot sitt konsept ved utvikling av nye produkter.

Produsenten er lidenskapelig opptatt av å produsere mat som er bra for deg å spise, og skånsom for planeten å produsere. Vinneren skårer høyt på alle kriterier for Samfunnsansvarsprisen.

Finalister:

Mills AS med «Halvert matsvinn» og Orkla Confectionery & Snacks med «Bærekraft og sunnhet».

Jurymedlemmer:
– Jaana Røine, Adm.direktør i Grønt Punkt Norge
– Ole Berg, Seniorrådgiver Helsedirektoratet
– Morten Karlsen, Direktør Innkjøp og Verving, NHO Reiseliv
– Heidi Furustøl, Daglig leder Etisk handel Norge
– Helge Hasselgård, Adm.direktør i DLF

 

Les mer om DLF Utmerkelser her