Kommunikasjonsmakt i endring

Geelmuyden Kiese er  DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med selskapet om deres fagområde, bransjen og utfordringene.

Kommunikasjonsbransjen er i stadig utvikling, og DLF-partner Geelmuyden Kiese har i mer enn tre tiår flyttet makt for sine kunder. Bjørn Richard Johansen og Ingeborg Bjørnerud deler her sine tanker om dagligvarebransjen, fremtidens PR og DLFs rolle.

 Geelmuyden Kiese er et av Nordens største fullservice kommunikasjonsbyråer, med kontorer i Oslo, København og Stockholm. Med en portefølje som spenner fra finansiell kommunikasjon til PR og merkevarebygging, hjelper de kunder med å navigere i et komplekst medielandskap. Vi har intervjuet Bjørn Richard Johansen, kommersiell direktør i Geelmuyden Kiese og rådgiver for styret i Paritee, samt Ingeborg Bjørnevik, rådgiver i Geelmuyden Kiese, om bransjens utvikling, utfordringer og muligheter.

 Fra innsikt til handling

– Hva er det viktigste vi bør vite om Geelmuyden Kiese?

 – Kundefokus er det viktigste for oss. Vi er et rådgivende miljø som kombinerer innsikt, strategi og kreativitet for å hjelpe kunder med å nå sine mål. Derigjennom i noen sammenhenger flytte makt for våre kunder. Vi løser oppgaver innen strategisk kommunikasjon, myndighetskontakt, PR, krisehåndtering, kreative kampanjer, digital kommunikasjon og mye mer, sier Bjørn Richard Johansen. Som rådgivere er kanskje den viktigste egenskapen å lytte, deretter tolke og analysere. Derigjennom komme opp med gode løsninger for våre kunder.

Bjørn Richard Johansen, kommersiell direktør i Geelmuyden Kiese. Foto: Geelmuyden Kiese.

Han forklarer at selskapet ble etablert i 1989 og har vokst til å bli en nordisk aktør med 120 ansatte fordelt på kontorer i Norge, Sverige og Danmark. I 2021 kjøpte Paritee, med Gambit Hill-Knowlton veteran Lars Erik Grønntun i spissen Geelmuyden Kiese. I dag har Paritee virksomhet i 6 land, 10 byer og en samlet byråinntekt på 700 millioner kroner i Norge, Sverige, Danmark, England, USA og Tyskland.
– Vi har et sterkt fundament i politisk forståelse, kommunikasjon og myndighetskontakt, men vi er også et kreativt byrå med stor kapasitet innen kampanjer, innholdsmarkedsføring og merkevarebygging, legger han til.

Ingeborg Bjørnevik utdyper:

– En viktig del av vår filosofi er å arbeide for et åpent samfunn, der åpenhet, mot, integritet og humor er våre kjerneverdier. Vi mener at gode kommunikasjonsstrategier bygger tillit og troverdighet for de vi jobber for. Både i offentlig og privat sektor.

 Kommunikasjonstrender i dagligvarebransjen

De peker begge på at utviklingen gjør at selskaper i dagligvaresektoren må tenke stadig mer strategisk rundt hvordan de kommuniserer.

– Dagligvarekjedene har blitt mye mer bevisste på sin rolle som samfunnsaktører. Her gjør de en kjempejobb. Vi ser at de jobber aktivt med omdømmebygging, politisk påvirkning og merkevarebygging, sier Bjørn Richard.

Han hadde sin første ekstra jobb som 14-åring på Gunnars Marked på Borgeåsen i mellom Porsgrunn og Skien. Senere var han kommunikasjonsdirektør i Hakon Gruppen (senere ICA og nå Coop) fra 1997 til 2001. Den gangen besto kjeden av 1.200 butikker og 12.000 ansatte med Stein Erik Hagen som hovedeier.

– Det var en utrolig lærerik tid, epoken i ledelsen i Hakon Gruppen, sier Bjørn Richard Johansen. Et fantastisk team i ledelsen og det er magisk hva Stein Erik Hagen har fått til. Etter salget av Hakon Gruppen som den kontrollerende og viktige eieren i å skape en fantastisk vekst i Orkla ASA.

– Samtidig er det viktig for leverandørene og medlemmene i DLF å forstå hvordan de kan navigere i denne utviklingen og sikre at de når frem med sine budskap.

Ingeborg Bjørnevik, rådgiver i Geelmuyden Kiese. Foto: Geelmuyden Kiese

Ingeborg Bjørnevik mener at digital kommunikasjon og bærekraft her er to viktige stikkord.
– Forbrukerne er mer bevisste enn noensinne, og transparens er avgjørende. Samtidig ser vi at AI og datadrevet innsikt spiller en stadig større rolle i hvordan selskaper kommuniserer med sine kunder. Det gleder også blant DLF sin medlemsmasse.

 Hovedkategorier og leveranser i det norske og nordiske markedet

Geelmuyden Kiese tilbyr en rekke tjenester innenfor ulike kommunikasjonsdisipliner, men den teknologiske utviklingen har også satt sitt preg på bransjen.

– Den tradisjonelle kommunikasjons- og PR-tilnærminger holder ikke lenger alene. Selskaper må kombinere digital synlighet med langsiktige relasjonsbyggende tiltak. Dette gjelder spesielt i næringer som dagligvare, hvor konkurransen er knallhard og tøff, og forbrukerne krevende stadig mer informasjon og innsikt, sier Bjørn Richard.

Han peker også på at merkevarebygging i dag handler om å skape autentiske historier:
– En sterk merkevare bygges over tid gjennom handling, ikke bare kommunikasjon. Vi jobber tett med kundene våre for å sikre at deres kommunikasjon reflekterer deres verdier og strategiske mål, skyter Ingeborg  inn

 AI og fremtidens kommunikasjon

Bjørn Richard Johansen er tydelig på at AI vil revolusjonere kommunikasjonsbransjen, og han mener det er viktig at alle tar innover seg at AI er kommet for å bli.
– Det handler ikke om hvorvidt man skal bruke AI, men hvordan man bruker det på en måte som skaper verdi. Bare med hensyn til effektivisering av skrive- og analyseoppgaver ser vi stor nytte av AI i vår bransje.

Selv om han peker på at AI allerede er et nyttig verktøy i innsiktsarbeid, innholdsproduksjon og analyse, er den menneskelige komponenten fortsatt helt avgjørende. AI blir bare et supplement for å gjøre enda bedre jobber for våre kunder. Også for de i dagligvarebransjen som er medlemmer i DLF, sier Johansen.

– Teknologien er et supplement, ikke en erstatning. Det viktigste er fortsatt de gode historiene og evnen til å bygge relasjoner.

Videre minner han om at AI skaper nye utfordringer for differensiering i kommunikasjonsarbeidet.

– Når stadig flere tar i bruk AI, vil det bli viktigere enn noensinne å skille seg ut. Det er ikke nok å bruke verktøyene – man må bruke dem smartere enn konkurrentene.

Ingeborg Bjørnevik legger her til at AI også kan være en «game changer» for mindre aktører, som det er mange av i dagligvarebransjen.
– AI gir mindre selskaper muligheten til å konkurrere på en helt ny måte. Med de rette verktøyene kan man analysere markedet, finne trender og utvikle treffsikre budskap langt raskere enn før.

 DLFs rolle i bransjen

– DLF har vært en viktig aktør i mange år. De representerer leverandørene på en effektiv måte, ikke minst politisk – og har en evne til å skape relevante arenaer for bransjen, sier Bjørn Richard Johansen. Han trekker frem Høstmøtet som kanskje årets viktigste treffpunkt for aktørene i dagligvaresektoren. Høstmøtet er som Arendalsuka. Der må du bare være skal du ha den mest viktige innsikten og de viktigste relasjonene i dagligvarebransjen.

Avslutningsvis oppsummerer han bildet ved å minne om at kommunikasjon er viktigere enn noensinne i en verden preget av rask endring. – Forståelse for politikk, markedskrefter og forbrukeratferd er avgjørende for alle aktører i dagligvarebransjen. I vår nye geopolitiske virkelighet med krig i Europa, er mat, dagligvarebransje og forsyningssikkerhet noe av det viktigste for å sikre at vi er en fri nasjon også i fremtiden. Her har alle DLF-medlemmer, samt DLF sekretariatet en kjempeviktig rolle for å sikre, ivareta og utfordre norske myndigheter på at dagligvarebransjen må være med å legge planene for det fremtidige totalforsvaret i Norge. Hvor mat, og dagligvare er helt sentral for å sikre oss alle at vi kan leve med «fred i frihet».

– Vi ser at de som lykkes er de som evner å lytte til sine kunder, rammesettere og omgivelser, derigjennom å være proaktive, transparente og strategiske – ja de lykkes med å nå sine mål gjennom nettopp, god kommunikasjon, avslutter Bjørn Richard Johansen.

Tidligere sak fra DLF Partner Geelmuyden Kiese

Er du beredt for å stå i neste kommunikasjonskrise?

Aktuelle lenker: