Landsdekkende – med fokus på innsikt, fleksibilitet og bærekraft
– Gjennom å være landsdekkende, med høy kompetanse og teknologiledelse bidrar vi til å øke salget for våre kunder, sier Mersalg -sjef Ståle Schibbye.
Mersalg er DLF Partner som tilbyr tjenester som er relevant for DLFs medlemsbedrifter. Vi har snakket med adm. direktør Ståle Schibbye, om deres fagområde, bransjen og utfordringene.
– Selve grunnfjellet i Mersalg er å skape verdi for våre kunder og de varemerkene vi representerer. Derav navnet Mersalg! Sier Ståle Schibbye, administrerende direktør i Mersalg AS.
Siden oppstarten i 1994 har selskapet gått fra å være en norsk salgsorganisasjon til å bli en del av Consivo Group, Nordens største leverandør av salgs- og markedsføringstjenester. I dag opererer Mersalg både som en selvstendig aktør og som en del av et større nordisk nettverk.
– Mersalg tilbyr løsninger som spenner fra å være oppdragsgiverens komplette salgsapparat, til støtte for eksisterende salgsorganisasjoner. Vi er en nøytral samarbeidspartner uten egne produkter. Vår styrke ligger i de dyktige folkene våre, som er vår viktigste ressurs, sier han.
Med kontorer i Trondheim og Oslo, og selgere spredt over hele landet, er Mersalg godt rustet til å møte behovene til både norske og internasjonale kunder.
Selgerne som butikkens businesspartnere
En av Mersalgs kjerneverdier er å tenke større enn bare å «selge et produkt». Ståle beskriver selgerstaben som butikkens forlengede arm. – Våre selgere skal være en businesspartner til butikken og bidra med verdifull innsikt og rådgiving slik at de kan ta de rette valgene. Vår jobb er å skape verdi for butikkene og merkevareeierne ved å gi gode råd, og legge forholdene til rette for at butikken skal få god lønnsomhet og fornøyde kunder.
Mersalg er organisert i flere salgsteam, tilpasset ulike kunders behov. Dette gir både fleksibilitet og økt besøksfrekvens. – Når vi jobber for flere merkevarer, skaper vi et spleiselag som gir synergier. Dette betyr flere butikkbesøk per kostnadskrone for kundene våre, forklarer Ståle.
Han legger til at salgslederne også har ansvar for egne butikker. – Dette gir dem en unik forståelse av både teamet sitt og butikkens utfordringer. Samtidig har vi struktur og systemer som sikrer kvalitet i alle ledd, sier han.
Bredt tjenestespekter med fokus på innsikt
Mersalg har over tid bygget opp en betydelig kompetanse på innsikt, tilrettelegging og back office-funksjoner. – Vi fanger opp utfordringer som finnes i butikkene, som vi rapporterer tilbake til kundene våre. Dette gir både innsikt og læring, samtidig som vi kan løse problemer der og da, sier Ståle.
– Selskapet har også et eget landsdekkende varefremmerapparat som utfører alt fra varepåfylling og plasseringer til større ombyggingsprosjekter. Fleksibiliteten vår gjør at vi kan stille på kort varsel, enten det handler om faste oppfølginger eller spesialtilpassede prosjekter, forteller han.
Ståle understreker også viktigheten av å være oppdragsgiverens «øyne i butikk».
– Systemer kan ikke gjøre vurderingene vi gjør. Det krever erfaring og tilstedeværelse.
Teknologi og bærekraft som konkurransefortrinn
Selskapet bruker mye ressurser på å være teknologiledende innen salgsstøtteverktøy og dokumentasjon. – Våre digitale plattform «Merinnsikt» sikrer løpende tilbakemeldinger og dokumentasjon av resultater, sier han. – Bærekraft er en sentral del av Mersalgs strategi. Selskapet jobber blant annet aktivt med å skape anstendige og attraktive arbeidsplasser, basert på klare bærekraftsmål.
– Dette handler ikke bare om å oppfylle lovpålagte krav. For oss er bærekraft en del av kulturen og driften vår, sier Ståle. Han mener også at selskapets lave turnover og høye kompetanse er et resultat av bevisst arbeid med å skape en god bedriftskultur.
– Våre ansatte blir hos oss fordi vi investerer i dem. Det er også et viktig bærekraftsmål i seg selv. For de av våre kunder som har gått fra å ha eget salgsapparat til å outsource tjenesten er det også en betydelig miljøgevinst ved redusert Co2 avtrykk ved samkjøring til butikkene.
Tilpassede løsninger for en bransje i endring
Ståle erkjenner at dagligvarebransjen er i konstant endring, men mener at de er godt posisjonert for å tilpasse seg nye krav og rammebetingelser.
– Vi er på mange måter prisgitt de rammene som finnes, men vi ser alltid etter muligheter til å optimalisere, både for oppdragsgiverne og butikkene. Innsikt er da et nøkkelord, og jeg må da understreke betydningen av gode nettverk og relasjoner. Å være partner, og få være til stede på arenaer skapt av DLF, gir oss her verdifull innsikt og forståelse for de overordnede trendene i bransjen. Det hjelper oss å snakke samme språk som kundene våre.
En nordisk tilnærming med lokal ekspertise
Etter å ha blitt en del av Consivo Group i 2018, har Mersalg også styrket sin posisjon i det nordiske markedet. Ståle understreker samtidig at selskapet opererer med en tydelig lokal forankring i hvert land. – De fleste merkevareeiere som forstår Norden, vet å differensiere mellom landene. Vårt svar er å tilby nordisk dekning med lokal ekspertise.
– Mersalg har også hatt stor suksess med å overbevise kunder som i utgangspunktet var skeptiske til outsourcing. Flere har startet med hybridløsninger, der vi støtter deres egen salgsstab. Mange av disse har etter hvert valgt oss som totalleverandør, fordi de ser at vi både effektiviserer og øker salget, konkluderer Ståle Schibbye i Mersalg.