Nielsen Måltidstrender 2019 

 

DLF Partner Nielsen

Tilbake til Nielsen

Tilbake til oversikt DLF Partner


(Innlegget er skrevet av Nielsen)

Nielsen Måltidstrender 2019 

Norske måltidsvaner er i endring. Når vi endrer hva og hvordan vi spiser, endrer vi også hva vi kjøper inn til måltidene. Ved å bruke faktiske salgsdata fra alle norske dagligvarebutikker kan vi vise hvordan norske måltidsvaner har endret seg over de siste fem årene. Nordmenn handler i snitt i en dagligvarebutikk 3,2 ganger i uken. Det vil si at vi er innom dagligvarebutikken fire ganger hyppigere enn kiosker og bensinstasjoner. Den norske forbruker kjøper i økende grad mat og drikke på farten, og dagligvarebutikken er en foretrukket kanal.

Rapporten Nielsen Måltidstrender 2019 retter spesielt fokus på måltidene, uavhengig av om de nytes i eller utenfor hjemmet. Vi ønsker å fange opp måltidssituasjoner og endringer i disse. Ved å dele måltidene inn i tre grupper rapporter vi utviklingen innen Frokost/lunsj, mellommåltider og middag.

Nordmenn bruker i følge Statistisk Sentralbyrå mindre og mindre tid på å spise ordinære måltider. Denne tendensen er det også mulig å vise til med faktiske salgsdata. På frokostbordet er det nå mindre fersk brød og pålegg enn tidligere, men mer frokostblandinger og havregryn. Av mellommåltider selges det mer energipåfyll som sportsbarer, cerealbarer og nøtteblandinger. Blant middagsprodukter kjøper nå flere ferdige måltider, på bekostning av middagsløsninger som ofte krever mer tilberedning og tar lengre tid å lage.

For mer informasjon om rapporten ta kontakt med Nielsen.

* Statistisk Sentralbyrå – Tidsbruksundersøkelsen