Grønn eller grønnvasket?
Relevante lenker
(Denne saken er skrevet og levert av Kruse Larsen)
Kravene til bærekraftskommunikasjon øker år for år. Det blir stadig mer utfordrende å kommunisere om bærekraft. I Norge følger Forbrukertilsynet nøye med. Hvordan kan vi egentlig kommunisere strategisk om bærekraft, uten å gå i grønnvaskingsfella?
EU har innført både strengere og klarere regler til bærekraftskommunikasjon gjennom Empowering consumers for the green transition-direktivet. Blant annet inneholder direktivet forbud mot vage miljøpåstander, noe som betyr at virksomheter ikke lenger vil kunne komme med bærekraftspåstander uten bevis.
På toppen av grønnvaskingens OBS-liste over bærekraftpåstander finner vi vage, eller generiske, miljøpåstander. Dette er begreper som «miljøvennlig», «øko-vennlig», «grønn», «naturvennlig», «klimavennlig», «skånsom mot miljøet», «energieffektiv», «biologisk nedbrytbar» og «biobasert».
I direktivet ligger det også et forbud mot å legge miljøpåstander om hele produktet, når det faktisk kun gjelder en viss del av produktet – gjerne kalt selektive påstander. Et klassisk eksempel er å markedsføre resirkulert emballasje, når produktet ellers ikke på noen måte skiller seg ut som et miljøvennlig produkt.
Her er det også viktig å være oppmerksom på at det ikke bare gjelder produkter – men også markedsføringen av bedrifter i seg selv.
Grønnvaskingsreglene kan ofte være forvirrende å sette seg inn i. Spørsmål om hvordan man faktisk skal forebygge grønnvasking i sin virksomhets rapportering og markedsføring kan være utfordrende.
Ønsker du å lære mer?
Kruse Larsen tilbyr et kurs i bærekraftskommunikasjon den 19. september 2024 om hva grønnvasking er – og hvordan man unngår det. I tillegg vil kurset gi konkrete verktøy som virksomheten kan ta med seg videre i markeds- og kommunikasjonsarbeidet.
I tillegg arrangerer Kruse Larsen egne workshoper og kurs om bærekraftskommunikasjon og grønnvasking internt, hvor vi skreddersyr og bruker eksempler fra virksomhetens egen kommunikasjon.
For mer informasjon, ta kontakt med:
Anne Therese Gullberg
Anne Therese er partner og bærekraftsansvarlig i Kruse Larsen. I Kruse Larsen bistår hun kundene med bærekraft, energi- og klimaomstilling. Anne Therese har doktorgrad i statsvitenskap fra Universitet i Oslo, og har jobbet 13 år som forsker ved CICERO Senter for klimaforskning.
Telefon: +47 48 07 20 50
E-post: [email protected]
Caroline Hoff Brandt
Caroline er rådgiver i Kruse Larsen. I Kruse Larsen bistår hun kunder med analyser, strategier og rapportering innenfor bærekraft og energi. Caroline er jurist og har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo, der hun spesialiserte seg på EU- og bærekraftsrett.
Telefon: +47 98 08 66 72
E-post: [email protected]