DLF Forum: Design – utforming og beskyttelse

Hvordan man kan beskytte merkevare mot etterligning og kopiering er svært viktig for våre medlemmer. Designutforming og juridiske vern er sentrale problemstillinger i dette arbeidet.

I samarbeid med DLF Partnere Arntzen de Besche og Dinamo Design  inviterer vi til DLF Forum med tema:

Design – utforming og beskyttelse

Onsdag 5. februar kl. 08:30 – 11:00, hos Arntzen de Besche sine lokaler i VIA Vika, Oslo (Ruseløkkveien 30).

Designutforming

Geir Solem Lysbakken fra Dinamo Design tar for seg hvordan designutforming skaper gjenkjennelighet og bygger merkevarens identitet. Han vil også gi konkrete eksempler på hvordan man balanserer kategorispråk med unike, distinkte elementer for å skille seg ut i markedet.

Beskyttelse

Å velge riktig juridisk verktøy for å beskytte merkevarens design og identitetsbærende elementer kan være en utfordring. Ikke alt som kan beskyttes, bør beskyttes. Tommy Dahlen, Advokat/Partner i Arntzen de Besche Advokatfirma, gir en oversikt over de viktigste rettighetskategoriene, hvordan de etableres, og hvilke vurderinger som bør gjøres for å sikre høyest mulig grad av måloppnåelse og relevant beskyttelsesomfang.

Målgruppe

Ansatte i DLFs medlemsbedrifter som jobber innen markedsføring, jus og salg.

Påmeldingsfrist 31. januar pga servering. Påmelding i skjema under!


Dinamo Design er et anerkjent designbyrå i Oslo, spesialisert på pakningsdesign, visuell identitet, nettløsninger og strategisk rådgiving. De står bak pakningsdesing på flere kjente merkevare. Les mer om pakningsdesign som styrker synlighet og egenart.

Arntzen de Besche er et ledende forretningsadvokatfirma med kontorer i Oslo, Trondheim og Stavanger. Deres  kompetanse, erfaring og kommersielle forståelse skaper langsiktige relasjoner og varige verdier.

Program

Klokkeslett Foredrag Foredragsholder(e)
kl. 08:30

Registrering og enkel frokostservering

Foredragsholdere

Kl. 09:00

Velkommen og innledning

John Ole Skeide, Direktør marked og konkurranse i DLF

Foredragsholdere

Visuell identitet og pakningsdesign for dagligvareprodukter

Geir Solem Lysbakken fra Dinamo Design tar for seg hvordan designutforming skaper gjenkjennelighet og bygger merkevarens identitet. Han vil også gi konkrete eksempler på hvordan man balanserer kategorispråk med unike, distinkte elementer for å skille seg ut i markedet.

Foredragsholdere

Pause

Juridisk vern av design og kreative elementer – strategivalg og relevante verktøy

Å velge riktig juridisk verktøy for å beskytte merkevarens design og identitetsbærende elementer kan være en utfordring. Ikke alt som kan beskyttes, bør beskyttes. Tommy Dahlen, Advokat/Partner i Arntzen de Besche Advokatfirma, gir en oversikt over de viktigste rettighetskategoriene, hvordan de etableres, og hvilke vurderinger som bør gjøres for å sikre høyest mulig grad av måloppnåelse og relevant beskyttelsesomfang.

Foredragsholdere

Kl. 11:00

Ferdig

Påmelding

"*" obligatorisk felt

Navn*


Foto kreditering:

Geir Lysbakken. Foto: Dinamo Design

Tommy Dahlen. Foto: Arntzen de Besche

John Ole Skeide. Foto: DLF


Konkurranserettslige forholdsregler

Deltakere i DLFs møter og aktiviteter skal ikke innlate seg på drøftelser, handlinger eller opptreden som kan krenke konkurranselovgivningen. Deltakerne skal ikke drøfte eller utveksle konfidensiell eller konkurransesensitiv informasjon, herunder ikke-offentlig informasjon om priser, rabatter, markedsstrategier, salgs- eller leveringsvilkår, mv. Dette gjelder både for formelle DLF-møter, men også ved uformelle samtaler eller drøftelser før, under eller etter møter i DLF-regi. Se for øvrig Retningslinjer for DLFs møter