Bygger datadrevne verdikjeder

Joakim Anker-Sletholt og Mads Killo fra DLF Partner Capgemini deler sine refleksjoner om hvordan de forener internasjonal ekspertise med lokal innsikt. Sammen hjelper de dagligvareleverandører med å lykkes i krevende forretningsmessige og digitale endringsprosesser som omfatter hele verdikjeden.

– Noe av kjernen i vår forretning er å hjelpe selskaper med å innovere raskt gjennom mulighetene og verdiene som ligger i teknologi. Vi setter retning og strategi, og drar nytte av erfaringene til 340.000 kolleger fra over 50 land med dyp teknisk kompetanse som omsetter idéene og strategiene til konkrete løsninger, sier Joakim Anker-Sletholt, Vice President og leder for varehandelsindustrien i Capgemini Invent. Han fremhever selskapets styrke i å levere verdi for sine kunder gjennom å kombinere strategi, transformasjon, design og innovasjon med teknologi, utvikling og implementering av digitale løsninger, støttet av sterk bransjekompetanse.

Foto: Joakim Anker-Sletholt og Mads Killo, Capgemini Foto: Capgemini

Mads Killo, Vice President og leder for varehandel i Capgemini Norge, legger til at Capgemini på denne måten bringer inn globale erfaringer og innsikt og kombinerer dette med lokale løsninger.

– Vi balanserer global kapasitet, som eksempelvis kan være et kostnadseffektivt leveranseteam i India og spisskompetanse om en ny teknologi hos tyske kollegaer, med lokal nærhet og tilpasning til norske aktører.

Innsikt gjennom nærhet til industrien og sterke partnerskap

De understreker at Capgemini har en tydelig posisjon innenfor varehandelen, både internasjonalt og nasjonalt, og partnerskapsarbeid med DLF og internasjonale organisasjoner som eksempelvis Consumer Goods Forum er en viktig del av dette.

– Det gir oss viktig bransjeinnsikt og -kunnskap, og en verdifull mulighet til bedre å forstå de utfordringer som våre kunder står i og hvilken retning industrien går i.

Videre fremhever de samarbeidet og dialogen med industriteamene hos sine teknologipartnere, som er viktig for å være oppdatert på den bransjespesifikke innovasjonen som skjer på de store teknologiplattformene. Capgemini har også sitt eget anerkjente og prisvinnende Capgemini Research Institute, som jevnlig publiserer markedsanalyser og rapporter som utforsker digital innovasjon, industri- og forbrukertrender og det som former morgendagen for industriene Capgemini jobber med.

– Dette gir oss et solid fundament når vi skal rådgi våre kunder og når vi skal designe og implementere verdiskapende løsninger.

Geopolitikk, kostnader og hjemføring av produksjon

På spørsmål om hvilke strategiske spørsmål og diskusjoner som vil prege det store bildet fremover, reflekterer Joakim over innsikt fra et internasjonalt topplederforum han nylig deltok på.

– Vi ser stadig nye dreininger på geopolitiske spenninger, krig i Europa, og raske endringer fra USA som får betydelige konsekvenser for handelspolitikken, blant annet gjennom nye handelsmønstre og vareflyt, økte tollsatser og endrede rammevilkår. Dette fører blant annet til at produksjonsanlegg flyttes nærmere hjemmemarkedene. Samtidig opplever vi et Norge som sliter med mangel på arbeidskraft til industri. Vi vil vi se et race mot automasjon som stadig går raskere, hvor effektiv flyt av data i verdikjeden og gode digitale løsninger blir avgjørende – inkludert integrasjoner og deling av data med kunder, leverandører og partnere.

De fremhever begge at for mange virksomheter som de senere årene har prioritert investeringer i vedlikehold og oppgradering av sine digitale kjerneplattformer handler det ofte om utnyttelse av eksisterende teknologi og samhandling. For dagligvareleverandører med egne produksjonsmiljøer blir også sammenkoblingen av IT og OT (Operasjonell Teknologi) raskt viktigere, med helhetlige løsninger som sikrer automasjon og effektiv styring av hele verdikjeden.

Kunstig Intelligens (KI) krever gode data og eierskap

Av de store digitale trendene kommer vi ikke unna kunstig intelligens. Begge er tydelige på at kunstig intelligens ikke er smartere enn datagrunnlaget det mates med.

Mads utdyper: – Hvis du har svak kontroll på data, kan kunstig intelligens bli risikabelt og gi dårlig avkastning. Suksess krever en balanse mellom quick wins, gode styringsmodeller og langsiktige investeringer og strategiske målsettinger, samt en ledelse som våger å prøve og feile og lene seg inn i nødvendige prioriteringer og problemstillinger.

Mange store dagligvareleverandører har investert i kjernesystemer som SAP de siste 10–15 årene. For å få det nevnte datagrunnlaget riktig og raskt nok tilgjengelig for forretningssiden og der beslutninger skal tas kreves det ofte at dataene ryddes i og flyttes til skyen. Samtidig investerer de store teknologileverandørene milliarder i utvikling av bransjerettede og verdiøkende KI-løsninger, som blir tilgjengelige dersom kjernesystemet oppgraderes til de nye og skybaserte versjonene. Derfor pågår det mange prosjekter knyttet til dette, som vil gjøre norsk dagligvarebransje i stand til å ta i bruk stadig ny KI-funksjonalitet når disse store og virksomhetskritiske prosjektene kommer i mål.

DLF-partnerskapet gir nye strukturer for samhandling

De løfter også fram viktigheten av partnerskapet og samarbeidet med DLF.

– DLF er en katalysator for dialog, relasjoner og tverrindustrielt samarbeid og samhandling, i en tid der deling av data og felles bransjeløsninger blir stadig viktigere.

Om Capgemini

Capgemini is a global business and technology transformation partner, helping organizations to accelerate their dual transition to a digital and sustainable world, while creating tangible impact for enterprises and society. It is a responsible and diverse group of 340,000 team members in more than 50 countries. With its strong over 55-year heritage, Capgemini is trusted by its clients to unlock the value of technology to address the entire breadth of their business needs. It delivers end-to-end services and solutions leveraging strengths from strategy and design to engineering, all fueled by its market leading capabilities in AI, generative AI, cloud and data, combined with its deep industry expertise and partner ecosystem. The Group reported 2024 global revenues of €22.1 billion.

Aktuelle lenker: