Bransjesamarbeid om klimarapportering
Dagligvarebransjen står overfor betydelige utfordringer knyttet til rapportering av klimagassutslipp. DLF samarbeider med handelen om en felles tilnærming for beregning av klimatall. Sammen utvikler vi den beste løsningen for å møte utfordringene, sikre standardisering, bygge tillit og fremme effektivt klimaarbeid.
Bærekraft står høyt på agendaen, fra jord til bord. Stadig flere virksomheter setter ambisiøse bærekraftmål, og klima har høy prioritet i dagligvaresektoren. Mange aktører har forpliktet seg til konkrete tiltak for å redusere klimautslipp, i tråd med vitenskapsbaserte mål, som for eksempel Science Based Targets Initiative (SBTi).
Regelverket skjerpes inn, og større virksomheter blir fra og med 2024 pålagt å rapportere iht. EUs Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). I tillegg blir klimatall på varer etterspurt fra kunder.
Dagens utfordring for dagligvarebransjen
Norske dagligvareaktører møter stadig strengere krav om å redusere sitt klimaavtrykk, samtidig som EU skjerper hvordan virksomheter må rapportere utslipp gjennom hele verdikjeden.
Dagligvarebransjen står overfor betydelige utfordringer knyttet til rapportering av klimagassutslipp. Dagens situasjon preges av en rekke ulike kilder og metoder, og varierende faktorer for å beregne klimatall. Dette fører til ulike klimatall og manglende sammenlignbarhet. Aktørene benytter ulike tilnærminger, noe som skaper usikkerhet og risiko for feilrapportering. Mangelen på en felles metodikk og tydelig regelverk gjør det vanskelig å oppnå konsistente og pålitelige klimatall på tvers av verdikjeden.
I tillegg opplever aktørene press fra sine kunder, som etterspør klimatall, metodikk, faktorer brukt til beregninger og omstillingsplaner.
For å kunne svare på etterspørselen av klimatall, noe som er nødvendig for å sikre fremdrift i tråd med Parisavtalens mål, trengs det en felles metodikk og et standardisert faktorbibliotek. Dette vil sikre konsistens uavhengig av hvem som rapporterer, redusere risikoen for beregningsfeil og fremme transparente og effektive klimaregnskap på tvers av bransjen.
Løsningen
Vi ønsker å etablere en felles tilnærming for beregning av klimatall. Et bransjeomfattende samarbeidsprosjekt er derfor den beste løsningen for å møte utfordringene, sikre standardisering, bygge tillit og fremme effektivt klimaarbeid.
I denne sammenheng har BUD etablert et prosjekt, med eksternt faglig bistand fra Sopra Steria Footprint og med Tradesolution som systemleverandør.
Veien Videre
For å sikre fremdrift i klimaarbeidet har BUD startet et prosjekt i to faser. Dette inkluderer valg av et felles faktorbibliotek, etablering av en standardisert beregningsmetodikk, samt en systemløsning for deling av klimatall.
Den første fasen fokuserer på å beregne klimatall på varegruppenivå, som vil danne grunnlaget for en mer helhetlig tilnærming for hele bransjen. I den andre fasen er målet å beregne klimatall på produktnivå.
Om BUD
Bærekraftutvalget for dagligvarebransjen (BUD) ble etablert tidlig i 2024 som et samarbeidsinitiativ mellom Dagligvareleverandørenes forening (DLF) og Dagligvarehandelens Miljøforum (DMF). Utvalgets formål er å koordinere bærekraftrelaterte temaer og aktiviteter av felles interesse for dagligvarebransjen.
BUD fungerer som dagligvaresektorens kompetansesenter for bærekraft, og skal utarbeide prinsipper, anbefale standarder og dokumentasjon relevant for bransjen. BUD vil også gjennomføre prosjekter som initieres av næringen, med mål om å bidra til effektivisering, standardisering og harmonisering på tvers av aktørene.
Utvalget består av representanter fra hver av bransjeorganisasjonene DLF og DMF.
Bærekraftutvalget for norsk dagligvarebransje (BUD) består av:
- Johanne Kjuus, Direktør Bærekraft, TINE SA (leder)
- Gry Fahrendorff, Direktør produkt og bærekraft, Orkla Foods Norge AS
- Axel Thegerström Edh, Dir. Sustainability Assessment & Support, Essity Hygiene and Health AB
- Knut Luntæs, Sr. rådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt, COOP
- Halvard Hauer, Fagsjef miljø, NorgesGruppen
- Emilie Våge, Leder samfunnskontakt og bærekraft, REMA1000
- Representanter fra administrasjonen i DMF (Anne Cathrine Berger) og DLF (Thomas Weihe)
Kontaktpersoner:
- Thomas Weihe, Verdikjededirektør DLF
- Anne Cathrine Berger, Daglig leder DMF
- Johanne Kjuus, Komiteleder DLF Bærekraftkomité og leder for BUD
Relevante saker:
Samarbeid i dagligvarebransjen