


Produsentansvar og bevaring av dagens pantesystem
DLF deltok nylig i et møte med statssekretær Kristoffer Hansen i Klima- og miljødepartemente for å diskutere to viktige saker: produsentansvarsselskapers organisering og framtiden til det norske pantesystemet i lys av EUs emballasjeforordning (PPWR). Møtet ble avholdt sammen med NHO Mat og Drikke, Dagligvarehandelens Miljøforum og Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD).

Bondeeid kooperativ og global aktør
Medlemsintervju: Arla Foods skiller seg ut i markedet gjennom sitt brede spekter av spennende og konkurransedyktige merkevarer. - I dagens marked er det også viktig å stadig utvikle og lansere nyheter og nyvinninger, for å imøtekomme forbrukernes behov, sier Country Manager Yngvar Egge.

QR-revolusjon som endrer hele bildet
- Når du som merkevareeier kan snakke direkte med forbrukeren via emballasjen, åpner det seg en helt ny verden av muligheter, sier Terje Menkerud, seniorrådgiver i GS1 Norway. - Tiden er snart inne for endringen, og DLFs medlemmer må bli med fra starten!

I skjæringspunktet politikk og næringsliv
Kruse Larsen bistår selskaper med å forstå og påvirke rammebetingelser i skjæringspunktet mellom politikk og næringsliv. - Det er helt avgjørende å forstå hvem som bestemmer, og hvordan bedriftens stemme når frem til og høres av dem, sier Bjarne Håkon Hanssen, partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen.

DLF eForum: Høstens forhandlinger 2025
Arrangementsdato: 25/09/2025
Årets DLF eForum om høstens forhandlinger blir torsdag 25.september kl. 09:00 - 12:00. Det vil som vanlig bli en blanding av juridiske innspill og aktuelle saker, med dyktige og relevante foredragsholdere. Vi oppdaterer programmet fortløpende. Hold av datoen!

DLF Forum: Design – utforming og beskyttelse
Arrangementsdato: 27/03/2025
I samarbeid med DLF Partnere Arntzen de Besche og Dinamo Design inviterer vi til DLF Forum hvor vi setter søkelys på hvordan strategisk design og merkevarebygging kan gi konkurransefortrinn i dagens marked. Ikke gå glipp av muligheten til å få med deg fagnytting informasjon og læring om merkevareutvikling og designutfordringer, fra Dinamo Design, Arntzen de Besche og Orkla ASA.

Fornøyde deltakere på DLF Kompetanseprogram
Denne uke ble den andre samlingen for DLF Kompetanseprogram 2025 på Handelshøyskolen BI, gjennomført. Deltakerne er halvveis i løpet og engasjementet er stort. – BIs faglige inngang og deltagernes konkrete erfaringer skaper god læring, sier John Ole Skeide i DLF.

Vi bør bruke mer honning!
Medlemsintervju: Nordmenn spiser kun en halv kilo honning per person i året, mens forbruket er 100-200 % høyere i mange land vi ofte sammenligner oss med. - Vi har dermed et stort potensial for å få flere til å bruke honning, sier Knut Tisthal, salgs- og markedssjef i Honningcentralen.

Nye tilbudsavis-konsepter dukker opp i Norge
DLF Partner Tjek: Flere og flere kjeder i Norge velger nå å distribuere to tilbudsaviser hver uke via Mattilbud og eTilbudsavis. Det betyr også at folk gjenbesøker appen for å finne de nye tilbudene til helgen, noe som bidrar til at antallet besøkende i appene har økt med 12,6 % i de første 10 ukene av 2025.

Tilgang til forbrukeren er nøkkelen
Arntzen de Besche har i årevis vært en sentral rådgiver for dagligvareleverandørene i Norge. Vi har tatt en prat med partner Stein Ove Solberg som understreker viktigheten av god markedsforståelse og troverdighet hos myndighetene for å lykkes i et krevende marked. Han peker på tre hovedutfordringer: distribusjon og markedsadgang, bransjeglidning, og konkurransen fra kjedenes egne merkevarer (EMV).

Retail24 Key – Ny DLF Partner
Vi ønsker Retail24 Key velkommen som DLF Partner. Retail24 Key er en strategisk partner for leverandører som ønsker å styrke sin tilstedeværelse i norsk dagligvare og faghandel. De kombinerer innsikt, erfaring og en resultatorientert tilnærming for å hjelpe sine kunder med å oppnå økt synlighet, salg og distribusjon.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no