


Fra farmors oppskrift til hjørnesteinsbedrift
Medlemsintervju: I snart 30 år har DLF medlem Primar AS laget gryteretter med ekte råvarer og hjemmelaget kvalitet. Daglig leder Sissel Opshaug deler historien om familiebedriftens reise, utfordringer og suksess. - Kundene sier ofte at maten vår smaker som noe de kunne laget selv. Det er den beste bekreftelsen vi kan få, sier Sissel.

EU foreslår omfattende forenklinger av bærekraftrapportering
EU-kommisjonen offentliggjorde i går 26. februar 2025, et omfattende forslag til forenklinger i regelverket for bærekraftsrapportering. For en del av DLFs medlemmer betyr dette at de planlagte rapporteringskravene under CSRD kan bli betydelig endret.

En partner på leverandørenes side
Dagligvareleverandører står overfor stadig strengere reguleringer, utfordrende forhandlinger og et marked i endring. Advokatfirmaet Kvale er DLF Partner, og har spesialisert seg på nettopp disse utfordringene. Marie Vaale-Hallberg og Kristin Hjelmaas Valla, partnerne i KVALE deler innsikt om hvordan de bistår leverandørene med alt fra kontrakter til strategiske avgjørelser.

DLF Partner – et partnerprogram for våre medlemmer
Enten du trenger rådgivning innen jus, PR og kommunikasjon, rekruttering, konsultentjenester, støtte til salg og salgsapparat, logistikk, teknologi, bærekraft, design eller markeds- og kundeinnsikt, er våre partnere klare til å bidra med sin ekspertise. Vi har i dag 23 partnerbedrifter med produkter og tjenester som kan bidra til å styrke din virksomhet.

FOOD 2025: Norsk dagligvare, bedre enn sitt rykte?
Arrangementsdato: 13/03/2025
NHH inviterer til sin årlige konferanse FOOD 13. mars. DLFs direktør for bærekraft Emma Bjørke og Anne Cathrine Berger , daglig leder i Dagligvarehandelens Miljøforum (DMF) skal sammen holde innlegg i programmets del om Bærekraft og sirkulærøkonomi – samarbeid i verdikjeden.

Det nye Ap-laget: Alt kan skje i norsk politikk
DLF Partner Kruse Larsen: Det kan ikke sies for ofte: Alt kan skje i norsk politikk. For to måneder siden så det ut til at Jonas Gahr Støres tid som statsminister og partileder kunne være over, etter en bred mobilisering i fylkeslagene i Arbeiderpartiet. Tirsdag 4. februar presenterte Støre sin nye regjering på Slottsplassen, med overraskelsen Jens Stoltenberg som ny finansminister.

Tradisjon, innovasjon og norsk matkorn
Medlemsintervju: Lantmännen Cerealia er en av Norges viktigste aktører innen foredling av korn. Fra de historiske lokalene på Bjølsen i Oslo og produksjonsanlegget i Moss leverer de høykvalitets matvarer basert på norsk korn. - Vi er stolte av å være en viktig del av Norges matforsyning. Vårt mål er at 90 % av matmelet vi selger i Norge skal komme fra norsk korn, sier Karen Huffman, adm. direktør i Lantmännen Cerealia AS

Bærekraft som verktøy for endring
Emma Bjørke er plass i Grensen 9 som DLFs nye direktør for bærekraft. Hun ser store muligheter for dagligvarebransjen. – Når bærekraft integreres i kjernestrategien, kan det gi både økonomiske gevinster og innovasjon, sier hun. Med sin kommersielle bakgrunn og dype forståelse for både reguleringer og bransjen, er Emma klar for å gjøre bærekraft til et konkurransefortrinn for DLFs medlemmer.

Revolusjonerer forsyningskjeden
DLF Partner RELEX Solutions startet som et forskningsprosjekt og har vokst til å bli en global aktør med kunder over hele verden. Med sine avanserte planleggingssystemer hjelper de produsenter, leverandører og detaljister med å redusere svinn, optimalisere lager og forbedre produksjonsflyten. Vi har tatt en prat med Emma Aidanpää-Salmi, Vice President i RELEX, for å høre mer om bedriften.

TINE topper eksklusiv kåring!
DLF Partner YouGovs ferske rangering av Norges sterkeste dagligvaremerker, eksklusiv for DLFs medlemmer, viser at TINE befester sin posisjon som Norges ledende dagligvaremerke, med Gilde like bak på andreplass. TINE kommer også på sjetteplass på den overordnede listen over sterkeste merkenavn i Norge 2025.

Kommunikasjonsmakt i endring
Kommunikasjonsbransjen er i stadig utvikling, og DLF-partner Geelmuyden Kiese har i mer enn tre tiår flyttet makt for sine kunder. Bjørn Richard Johansen og Ingeborg Bjørnerud deler her sine tanker om dagligvarebransjen, fremtidens PR og DLFs rolle. Med en portefølje som spenner fra finansiell kommunikasjon til PR og merkevarebygging, hjelper de kunder med å navigere i et komplekst medielandskap.
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no