


PwC – Ny DLF Partner
Vi ønsker PwC velkommen som DLF Partner. PwC har som formål å bygge tillit i samfunnet og løse viktige problemer. Det står sentralt i alt de gjør og måten de jobber på. De bidrar til at kunder bygger og ivaretar tillit hos sine viktigste interessenter, og at de kontinuerlig omstiller seg og skaper verdier som varer.

Samarbeid er nøkkelen til et bærekraftig matsystem
DLF deltok tirsdag 20.mai på Matsystemutvalgets innspillmøte, der vi løftet frem nødvendigheten av samarbeid mellom leverandørene, handelen og myndighetene for å sikre et bærekraftig og robust matsystem. – Et velfungerende og bærekraftig matsystem krever at hele verdikjeden jobber sammen. Samarbeid på tvers – mellom industri, handel, myndigheter og forskning – er helt avgjørende for å finne løsninger som faktisk fungerer i praksis og i markedet, var hovedbudskapet fra DLFs adm. direktør Hasselgård.

Regjeringen vil styrke Lov om god handelsskikk
Mandag 19. mai hadde regjeringen en pressekonferanse om konkurransen i dagligvaremarkedet. Regjeringen vil styrke «Lov om god handelsskikk», og løfter blant annet frem at rabatt skal følge varen som et viktig tiltak. – Dette er svært gode nyheter og en sak DLF har jobbet for over tid, sier Helge Hasselgård, adm. dir. i DLF. At loven også skal omfatte serveringsmarkedet og KBS, sørge for mer åpenhet i verdikjeden, gi strengere regulering av ytelser/motytelser og vern mot etterlikninger, er eksempler på viktige endringsområder.

Tjek: – Prisbevisstheten har aldri vært større
Tjek hjelper forbrukere med å få oversikt og ta bedre valg i hverdagen. - Jakten på gode tilbud kan se ut til å være viktigere enn noensinne, sier Claus Nykjær, Head of Insights i Tjek, som står bak appene eTilbudsavis og Mattilbud. - Prisbevisstheten har eksplodert, og vi ser at de ikke bare laster ned appene våre, de bruker dem også oftere enn noen gang, sier Claus – Opp mot 800.000 nordmenn bruker nå appene fra Tjek hver måned.

Emma Bjørke inn i styret i Matvett
DLFs bærekraftdirektør Emma Bjørke er valgt inn som nytt styremedlem i Matvett. Hun tar over for Helge Hasselgård, som har hatt en sentral rolle i Matvetts styre siden etableringen i 2011. Med Emma Bjørke inn i styret styrkes Matvetts kobling til dagligvareleverandørene og deres bærekraftsarbeid – og det legges til rette for videre samspill på tvers av bransjen.

Polarbröd tar Norge med storm
Medlemsintervju: Jarle Findal og Kenneth Krogh har bygget opp selskapet som står bak den norsk distribusjon av svenske Polarbröd. Historien startet allerede på 90-tallet da Jarle og Kenneth sammen med sine fedre introduserte bake-off-konseptet i det norske markedet – med internasjonale bakervarer som stekes ute i butikk. I 2001 ble de introdusert for familieselskapet bak svenske Polarbröd. Etter en vellykket testperiode ble produktet lansert i Norge i 2002. Siden har det gått én vei: oppover, forteller de to eierne.

DLF Partner Tjek invitere til frokostseminar om økt effektivitet i analyseprosessen
Arrangementsdato: 20/05/2025
Tirsdag 20. mai inviterer DLF Partner Tjek (Mattilbud og eTilbudsavis) sammen med CatMan Solution DLFs medlemsbedrifter til frokostseminar i Oslo, hvor de ser på hvordan man kan samle flere ulike datakilder i Power BI og dermed optimalisere analyseprosessene.

DLF Forum – med internasjonalt fokus
Etter årets generalforsamling arrangerte vi som vanlig DLF Forum med fokus på aktuelle tema. Forumet hadde bl. a viktige faginnspill om grensehandelen mot Sverige – og om usikkerheten i verdensmarkedene basert på store geopolitiske hendelser. Blant annet ble det paneldebatt om hvordan global uro påvirker norsk politikk og næringsliv.

Øystein Bu og Anne Marit Panengstuen fortsetter som styreleder og nestleder i DLF
Tirsdag 22. april gjennomførte DLF generalforsamling. Øystein Bu (Dr. Oetker) ble gjenvalgt som styreleder og Anne Marit Panengstuen (Nortura SA) fortsetter som nestleder. De er begge enige om at DLFs rolle faktisk blir viktigere med den verden vi nå ser rundt oss.

– Markedsinnsikt har aldri vært viktigere
-Markedsinnsikt har aldri vært viktigere, sier Gunnar Portvik, Sales Leader Norway hos DLF-partneren NielsenIQ. De har jobbet med markedsinnsikt i over hundre år, og det har aldri vært mer relevant enn nå som verden blir mer uforutsigbar. Da blir det viktigere med objektiv innsikt og sterke fellesskap.

Hvordan emballasjen kan forvandle merkevaren din
DLF Partner Dinamo Design: Hva er det som får deg til å strekke deg etter et bestemt produkt i butikkhyllen? Er det prisen? Utseende? Smaken? Eller kanskje noe langt mer subtilt – følelsen av en historie som bare det produktet kan fortelle?
Kontakt oss:
DLF Dagligvareleverandørenes forening,
Grensen 9,
0159 OSLO
Klikk her for kontaktinformasjon til administrasjonen
firmapost(a)dlf.no